Canal digital - wifi bridge og multiroom problem etter bytte av trådløs ruter
Viser resultater 1 til 8 av 8

Canal digital - wifi bridge og multiroom problem etter bytte av trådløs ruter

Jeg har i snart 1 år hatt et oppsett med CD HD pvr dekoder som står sammen med både antennekontakten og trådløs ruteren min (Asus RT-N65U) og en CD mini dekoder som står i stuen i en annen etasje. Disse to er koblet sammen med CD digital sin WIFI bridge løsning (2 små enheter) der den ene kobles til ruteren med nettverkskabel og den andre kobles til nettverksporten til mini dekoderen. Dette har fungert fint.
    Så i forrige uke kjøpte jeg meg en ny og bedre trådløs ruter (TP-Link Archer C3200).
    Jeg endret ikke på noe som helst av oppsett og satt opp den nye routeren med samme SSID og passord som den gamle.
    Alikevel opplever jeg nå at mini dekoderen nå mister kontakt med HD dekoderen etter 30 minutter hver eneste gang og eneste løsning har vært å måtte dra ut strømmen på mini dekoderen og sette den i igjen og la mini dekoderen starte opp.

Jeg finner ikke ut av hvorfor den faller ut konsekvent etter 30 minutter. Har sjekket lease tider, byttet til fast kanal istedet for automatisk etc.
    Det eneste jeg kan tenke meg kan være grunnen er at fordi den nye ruteren har to 5Ghz nettverk og den gamle hadde bare en så kanskje en av disse har en kanal eller et frekvensområde som forstyrrer inn på hvordan disse to Wifi bridge enhetene kommuniserer med hverandre på.
    Dessverre finner jeg ingen som helst teknisk informasjon om hvordan disse to enhetene kommuniserer og hvilket område, frekvens og kanal de benytter seg av.

Er det noen som har noe tips om hvordan jeg kan løse det?

Sitat Opprinnelig postet av dA4s Vis post
    Jeg har i snart 1 år hatt et oppsett med CD HD pvr dekoder som står sammen med både antennekontakten og trådløs ruteren min (Asus RT-N65U) og en CD mini dekoder som står i stuen i en annen etasje. Disse to er koblet sammen med CD digital sin WIFI bridge løsning (2 små enheter) der den ene kobles til ruteren med nettverkskabel og den andre kobles til nettverksporten til mini dekoderen. Dette har fungert fint.
    Så i forrige uke kjøpte jeg meg en ny og bedre trådløs ruter (TP-Link Archer C3200).
    Jeg endret ikke på noe som helst av oppsett og satt opp den nye routeren med samme SSID og passord som den gamle.
    Alikevel opplever jeg nå at mini dekoderen nå mister kontakt med HD dekoderen etter 30 minutter hver eneste gang og eneste løsning har vært å måtte dra ut strømmen på mini dekoderen og sette den i igjen og la mini dekoderen starte opp.

Jeg finner ikke ut av hvorfor den faller ut konsekvent etter 30 minutter. Har sjekket lease tider, byttet til fast kanal istedet for automatisk etc.
    Det eneste jeg kan tenke meg kan være grunnen er at fordi den nye ruteren har to 5Ghz nettverk og den gamle hadde bare en så kanskje en av disse har en kanal eller et frekvensområde som forstyrrer inn på hvordan disse to Wifi bridge enhetene kommuniserer med hverandre på.
    Dessverre finner jeg ingen som helst teknisk informasjon om hvordan disse to enhetene kommuniserer og hvilket område, frekvens og kanal de benytter seg av.

Er det noen som har noe tips om hvordan jeg kan løse det?
    Er wifi-bridge kjøpt hos Canal Digital Kabel? I så fall har de to boksene lamper som sier noe om kvaliteten på signalet mellom de to enhetene. Har du sjekket de?

Sitat Opprinnelig postet av Mooze Vis post
    Er wifi-bridge kjøpt hos Canal Digital Kabel? I så fall har de to boksene lamper som sier noe om kvaliteten på signalet mellom de to enhetene. Har du sjekket de?
    Ja, det er de. Jeg har stort sett bare sjekket lyset på den som er koblet til mini dekoderen ettersom det er der jeg oppdager at ting slutter å virke.
    Alle lys lyser/blinker riktig i forhold til kvalitet etc. Jeg får evt sjekke den andre boksen og lysene der etter at mini dekoderen har mistet all kontakt.
    Det spesielle er at den ikke får kontakt igjen på noen annen måte enn å slå av selve dekoderen. Jeg prøvde å slå av/la ut strømkontakten på wifi bridge boksen som er koblet til mini dekoderen, men det har ingenting å si.

Ja, det er de. Jeg har stort sett bare sjekket lyset på den som er koblet til mini dekoderen ettersom det er der jeg oppdager at ting slutter å virke.
    Alle lys lyser/blinker riktig i forhold til kvalitet etc. Jeg får evt sjekke den andre boksen og lysene der etter at mini dekoderen har mistet all kontakt.
    Det spesielle er at den ikke får kontakt igjen på noen annen måte enn å slå av selve dekoderen. Jeg prøvde å slå av/la ut strømkontakten på wifi bridge boksen som er koblet til mini dekoderen, men det har ingenting å si.
    Jeg har sjekket begge wifi bridge boksene etter at dekoderen mistet kontakt og det så ut som alle riktige lys lyser og/eller blinker som de skal.
    I følge de tekniske detaljene på mini dekoderen så har den fortsatt IP adresse,men får ikke kontakt med hoved dekoderen. Hoved dekoderen derimot virker som den skal, er på nett og alt fungerer på samme tid.

Jeg har sjekket begge wifi bridge boksene etter at dekoderen mistet kontakt og det så ut som alle riktige lys lyser og/eller blinker som de skal.
    I følge de tekniske detaljene på mini dekoderen så har den fortsatt IP adresse,men får ikke kontakt med hoved dekoderen. Hoved dekoderen derimot virker som den skal, er på nett og alt fungerer på samme tid.
    Siden dette var ok FØR ny ruter kom, men ikke etter, er det lett å tro at ruteren finner på noe krøll. Men du kan prøve dette (dersom du ikke har gjort det allerede):

- sjekke om ny ruter har ny SW du kan installere
    - resette ruter
    - flytte 2840 nærme ruter midlertidig og teste med kabel i stedet for bridge
    - resette boksene i bridgen (sjekke at det er Acess point som er koblet til ruter)
    - koble ned og reinstallere forbindelsen mellom 5743 og 2840
    - evt til og med fabrikkresette 5743 og 2840

Bridgen er 5GHz 802.11n

Siden dette var ok FØR ny ruter kom, men ikke etter, er det lett å tro at ruteren finner på noe krøll. Men du kan prøve dette (dersom du ikke har gjort det allerede):

- sjekke om ny ruter har ny SW du kan installere
    - resette ruter
    - flytte 2840 nærme ruter midlertidig og teste med kabel i stedet for bridge
    - resette boksene i bridgen (sjekke at det er Acess point som er koblet til ruter)
    - koble ned og reinstallere forbindelsen mellom 5743 og 2840
    - evt til og med fabrikkresette 5743 og 2840

Bridgen er 5GHz 802.11n
    ------------
    Takk for info. Jeg fikk svar fra Canal Digital nå også.

De trådløse bro-enhetene bruker har et lukket nettverk seg imellom, og
    dette er på 5Ghz frekvens. Du nevner at du har 2 nett i samme frekvens
    og mistanke om signalforstyrrelse er stor.

Forslag til løsning er som følger;
    -La rutere og alle andre enheter som sender/mottar i 5Ghz være aktive.
    -På bridgen som står til ruter, hold inne WPS knappen til du får blinkede
    lys i øverste lampe.
    -På bridgen som står til Mini-dekoderen gjør det samme, hold inne WPS
    til du får blink.

Dette starter en prosess der bridgene finner en
    ny ledig frekvens rundt 5Ghz. (med avvik på kun få desimaler)
    De vil altså oppdage hvilke frekvenser som er i nærheten og
    gjenopprettte kontakt seg imellom med mindre forstyrrelse.

-------------------------------
    Jeg skal teste dette ( + hva du foreslo) og så kan jeg poste en oppdatering på hvordan det har gått.

------------
    Takk for info. Jeg fikk svar fra Canal Digital nå også.

De trådløse bro-enhetene bruker har et lukket nettverk seg imellom, og
    dette er på 5Ghz frekvens. Du nevner at du har 2 nett i samme frekvens
    og mistanke om signalforstyrrelse er stor.

Forslag til løsning er som følger;
    -La rutere og alle andre enheter som sender/mottar i 5Ghz være aktive.
    -På bridgen som står til ruter, hold inne WPS knappen til du får blinkede
    lys i øverste lampe.
    -På bridgen som står til Mini-dekoderen gjør det samme, hold inne WPS
    til du får blink.

Dette starter en prosess der bridgene finner en
    ny ledig frekvens rundt 5Ghz. (med avvik på kun få desimaler)
    De vil altså oppdage hvilke frekvenser som er i nærheten og
    gjenopprettte kontakt seg imellom med mindre forstyrrelse.

-------------------------------
    Jeg skal teste dette ( + hva du foreslo) og så kan jeg poste en oppdatering på hvordan det har gått.

Du kan jo også skru av ruterens 5GHz trådløse nett så er du jo trygg på at den ikke forstyrrer. Men dette burde ikke være noe problem. Jeg stusset litt på den halvtimen din. 5GHz rutere sjekker jo om det finnes radarer i strøket der du bor før den bestemmer seg for hvilke kanaler den kan bruke om jeg husker riktig. Du kan jo lese deg opp på ruteren din og DFS. Dette kan ta 30 minutter.

http://wifi-insider.com/wlan/dfs.htm

Du kan jo også skru av ruterens 5GHz trådløse nett så er du jo trygg på at den ikke forstyrrer. Men dette burde ikke være noe problem. Jeg stusset litt på den halvtimen din. 5GHz rutere sjekker jo om det finnes radarer i strøket der du bor før den bestemmer seg for hvilke kanaler den kan bruke om jeg husker riktig. Du kan jo lese deg opp på ruteren din og DFS. Dette kan ta 30 minutter.

http://wifi-insider.com/wlan/dfs.htm
    Jeg fikk løst problemet mitt, men ettersom jeg gjorde flere ting samtidig så er jeg litt usikker på hva som utgjorde selve problemet/løsningen.

De tingene jeg gjorde var ihvertfall : Slå av det ene 5Ghz nettverket som kunne hadde DFS kanaler, bytte kanal på det andre nettet. Parre Wifi bridge enhetene på nytt 2 ganger (første klikke på WDS knappen på den ene enheten (koblet til ruteren) til det blinket og så klikke på WPS knappen på den andre enheten (koblet til mini dekoderen som ikke har tilgang til fast nett.).

Lignende tråder

1. T-We boks og multiroom Canal Digital
    By jadajada in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-2014, 08:52
  2. mobil til trådløs ruter
    By Oddmn in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 3
    Siste melding: 08-22-2012, 22:59
  3. Trådløs ruter etter ruter ?
    By Kringstad in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 13
    Siste melding: 08-30-2011, 20:36
  4. Svar: 11
    Siste melding: 03-15-2010, 21:18
  5. Dårlig signal etter bytte av tuner (canal digital)
    By aboutblank in forum Satellitt
    Svar: 6
    Siste melding: 07-10-2007, 18:46

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •