Problem med CanalDigital internett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Skogseth sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Problem med CanalDigital internett

Hei godt folk!

Jeg har et signalproblem på internettdelen av mitt nokså enkle canaldigital nettverk.

1. Kabel kommer inn i leilighet og går til antenneuttak. (8db).
    2. Kabel går videre til antenneuttak på stue. Det er montert endemotstand i denne boksen.

T-we hdpvr er koblet til siste uttak og virker strålende.
    Canaldigital modem er koblet til første uttak og har virket uten problemer i ett år, men fikk plutselig for dårlig signal etter en "oppgradering" i CDs nettverk. Tekniker har vært her for feilsøking og vedkommende byttet begge antenneuttakene for sikkerhets skyld uten at det ble bedre.

Så til det som for meg er helt uforståelig. Når modem ble flyttet til siste antenneuttak fungerer alt som det skal, men det lar seg ikke gjøre å få det til å fungere fra første antenneuttak. Men det er særdeles lite interessant å la modem og router stå på stuegulvet...

What to do?!
    Sist endret av Skogseth; 12-03-2016 kl 18:29

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,697
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du mener 8 db (demping) i første kontakt. Hva er dempingen i siste kontakt? Dersom den er veldig lav, så kan det jo rett og slett være at retursignalet til Canal Digital ligger for lavt, slik at modemet ditt ikke når frem med returinformasjon bak en 8 db dempeledd (første kontakten).

Men strengt tatt syns jeg det virker rart med 8 db demping på første kontakt, og påfølgende kontakt med montert endemotstand? At den har endemotstand indikerer jo at den har gjennomgang, og det igjen betyr at boksen har relativt høy demping over 5 db? I så tilfellet er dempingen høyere på siste kontakt enn på første. Merkelig ?

Skjønner heller ikke at "tekniker" har byttet begge kontaktene uten å ha målt en feil på en av dem. Er jo null stress for tekniker å koble opp et måleapparat med innebygget modem, for så å lese av verdiene for mottak, sendestyrke og snr i modemet. Er jo ikke akkurat "rocket science" å feilsøke koaks-nett
    Sist endret av Gorm; 10-12-2016 kl 18:41

Newcomer Skogseth sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte denne litt, men driten står fortsatt midt på stuegulvet og det må bort...

Ja, selvfølgelig skulle det stå db Går ut fra at det er 8db på den siste også, og endemotstand (jeg klarer ikke å finne noe info på selve uttakene hviken demping de har). Så jeg vet ikke, men som plager meg mest er at dette var en situasjon som oppsto plutselig etter en "oppgradering" av CDs nett. Før dette var det ikke noe problem.

Jeg ble ikke spesielt imponert over utsendt tekniker og må vel bare melde inn feil på nytt...

Hvor kan jeg i så fall begynne selv for å prøve å finne ut noe?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,697
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis at fungerer strøkent på siste kontakt og ikke på første, så er det en av to mulig feil. Enten er dempingen på første kontakt feil, eller så er denne kontakten kortsluttet og må byttes. Uansett er det enkelt å se for en med rett måleutstyr. Be montør spesifikt å sjekke retursignalene, og at disse mottas med rett styrke i kabelnettets base. Returen er som regel mer følsom enn nedlasting, da den ligger mye lavere i frekvens. Dette kan jo også eier av kabelnettet sjekke realtime ved å lese av data CMTS/server får fra modemet ditt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Lignende tråder

1. Oppo 103 problem med internett
    By piip in forum Blu-ray-spillere
    Svar: 10
    Siste melding: 04-01-2014, 06:46
  2. Samsung 6755 DNS problem/ internett
    By Skyler in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 03-04-2012, 17:23