Canal Digital vs. Altibox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital vs. Altibox

Vi har kjøpt oss hus, og jeg har endelig mulighet for å få meg fiber. Altibox leverer også TV.
    Siden jeg har sagt opp hos CD, ringte de meg for å forsøke å beholde meg som kunde.

Ett av argumentene deres var at de (Canal Digital) leverer bedre bildekvalitet enn hva Altibox kan klare.
    Han begynte med tekniske ting som jeg ikke kunne svare noe på. Men han mente på at CD sendte med ca 18 bit rate (?), mens Altibox sendte med 12-14 bit rate (?)

Dette sier meg egentlig ingenting. Men det jeg lurer på er om dere vet om det er sannhet i påstanden.

Og om jeg burde velge å bli hos CD eller få både internetten OG TVen fra Altibox.
    (vet ikke hvor brukervennlig dekoderen fra Altibox er)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv altibox og er veldig fornøyd. Selv valgte jeg altibox for å slippe å ha den stygge tallerken på veggen og samt at det er stabilt i dårlig vær, da tv blir brukt mest. Hadde CD før og har ikke merket noen forskjell i bilde. Det kommer ny dekoder i løpet av året av altibox. Den gamle er god, men jeg antar da at den nye bare blir bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det parabol eller kabel du hadde fra CD?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parabol

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntil videre vil jeg mene at CD har en langt bedre tv-boks (dersom du har den nyeste) og er mer frampå når det gjelder moderne tv løsninger enn det altibox er. På en annen side, man får tak i det meste av tv-innhold via ethern i dag. Er du for øyeblikket ikke veldig opptatt av tv m/ opptak, T-we(mener det er noe tilsvarende på parabol i dag), meget god fjernkontroll, muligheten for analoge tv-signaler i rom uten digital mottaker, etc. Så kan det være vel så praktisk å samle alt via fiberen. Er det slik at du har flyttet til et område der det har vært fiber i lengre tid, kanskje du skal høre med naboene hva deres erfaring er? Jeg vet at tidligere har IP tv været noe dritt, men dette er mer et båndbredde problem, noe vi ser mindre av i dag, likevel vært å nevne at IP-tv stjeler noe av kapasiteten på nettlinja, men regner med du kjører en 35 - 150mbit linje, da kan du se bort i fra dette.
    Også super kjekt å få ned parabolen, kan f.eks brukes som fuglebad, om ikke annet

Her er noen av de punktene jeg ville ha vurdert før bytte:
    1. Pris
    2. Mine behov
    3. Kvalitet og innhold
    4. Hva er mest praktisk
    5. Faktura fra en eller to leverandører
    6. utstyr, installasjon og kost. på dette
    7. brudd- / etableringsgebyr?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildekvaliteten mellom de forskjellige leverandørene er nok ikke veldig stor. Har selv hatt GET og Altibox, og jeg husker at Altibox opplevdes som litt dårligere på bildet enn GET var. Har nå GET igjen, men skulle helst hatt Altibox.

Fordelen med Altibox er at du får fiber, vet ikke om CD har startet å levere på det enda. Fiber har "uendelig" kapasitet. Og du får nesten garantert bedre og mer stabilt internett fra Altibox enn fra CD/Telenor. I de 3-4 årene jeg hadde Altibox før jeg flyttet, så var nettet nede 1 gang. Nå som jeg har GET som leverandør (i ca 2 måneder) så har nett hastigheten merkbart variert. Mine foreldre som har Telenor, mister tid til ofte nettet, og får langt dårligere hastighet enn hva de egentlig skal ha.

Altibox boksen var litt tregere enn GET og CD sin, men har ikke testet deres nye som skal være litt bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske uenig med deg, NBerg, det i tillegg til at du skriver flere ting som er direkte feil gjør at jeg faktisk gidder å skrive dette. Før jeg begynner kan jeg si at jeg kjenner til begge leverandørene ganske godt, foreldrene mine har Altibox(hadde CD) og svigers har CD. Selv har jeg faktisk DSL og RiksTV for øyeblikket..........

Sitat Opprinnelig postet av NBerg Vis post
    Inntil videre vil jeg mene at CD har en langt bedre tv-boks (dersom du har den nyeste) og er mer frampå når det gjelder moderne tv løsninger enn det altibox er.
    Det kommer stadig nye TV-bokser fra begge leverandører, har du den siste har du en super boks uansett leverandør. CD har klart å dempe den utrolig irriterende støyen fra sine dekodere nå, men at de har en "langt bedre" boks enn de nye fra Altibox får du meg ikke til å tro på... Altibox sin nyeste er faktisk veldig bra, og jeg har hørt at det er noe nytt på vei der også!

Og CD mer frempå? Der mener jeg du bommer ganske kraftig. Altibox er først ute med det meste, og leder på mange måter ann. De hadde f.eks. "Altibox Chill" som i dag heter TV Overalt lenge før de andre kom med sine varianter.

Så en liten avsporing: Jeg husker forresten når Altibox hadde fulle Premier League-rettigheter, det var en drøm for oss fotballinteresserte, med statistikker; kampfakta, tabeller, toppskårere (kunne se om igjen alle målene), høydepunkter fra alle kampene i runden, man kunne se opp igjen hele kampen fra forrige runde og masse annet snacks, rett fra dekoderen. På lørdagene når det gikk 6 kamper samtidig kunne du til og med splitte skjermen i 6 vindu og se alle samtidig om du ville! Men så ble rettighetene begrenset og de måtte fjerne det, utrolig trist! Men dette hadde vi ikke fått fra CD, Get eller RiksTV, det er jeg helt sikker på.

På en annen side, man får tak i det meste av tv-innhold via ethern i dag. Er du for øyeblikket ikke veldig opptatt av tv m/ opptak, T-we(mener det er noe tilsvarende på parabol i dag), meget god fjernkontroll, muligheten for analoge tv-signaler i rom uten digital mottaker, etc. Så kan det være vel så praktisk å samle alt via fiberen.
    Dette forstår jeg ikke helt, mener du at kun CD har TV m/opptak?
    Fjernkontrollene har vært ræva hos begge to spør du meg, men begge har fått til dette nå.
    Husk at T-We er CD sitt svar på Chill/TV Overalt. Produktene er ikke helt like, men de forsøker på det samme og er beregnet for alternative plattformer (PC/nettbrett).

Hvis du ikke vil/kan ha en TV-boks i rommet derimot, da må du nok ha RiksTV eller CD (med innebygd kortleser/dekoder i TVen).

Jeg vet at tidligere har IP tv været noe dritt, men dette er mer et båndbredde problem, noe vi ser mindre av i dag, likevel vært å nevne at IP-tv stjeler noe av kapasiteten på nettlinja, men regner med du kjører en 35 - 150mbit linje, da kan du se bort i fra dette.
    Nei, nei, nei, her tar du faktisk VELDIG feil. Det er ikke slik det fungerer og dette er en stor myte.

Forklaring: Altibox har enten 100Mbps eller 1000Mbps(gigabit) hastighet fra sentral til modemet ditt, de fleste har gigabit, Altibox har sagt at samtlige kunder skal kunne få mulighet til gigabit-abonnement ila 2016. Det vil si at hvis du har en av de raskeste internettlinje på 300Mbps internett, har Altibox fortsatt 700Mbps tilgjengelig til en hver tid, og som regel mer enn dette.

Det har alltid vært slik at TV utnytter denne hastigheten som internett-abonnementet ikke er en del av. Det er også TOTALT splittet fra hverandre nettverksmessig med egne VLAN, noe som gjør at du ikke får internett på TV-portene og vice verca.

Det finnes dog et unntak; hvis du er koblet til en av de eldste sentralene(100Mbps) og har bestilt 100/100-linje og har TV og bruker så mye av internettkapasiteten at du jammer hele modemet. Men som du skjønner skal det utrolig mye til å komme i den situasjonen. Og om du kommer i denne situasjonen skulle det ikke forundre meg om routingprotokollene Altibox benytter har prioritering/QoS som fikser dette også.

Det samme gjelder hvis du har gigabit internett forresten, men lykke til med å bruke 1000/1000 på internett............

Jeg husker vi tok en test for morroskyld. Vi satt hos foreldrene mine på 300/300 linje, stasjonæren lastet ned ALT jeg fant på piratebay av store torrenter, lasta ned så fort diskene mine klarte å skrive... Samtidig streamet vi video fra Apple TV i kjelleren og TV fungerte knirkefritt oppe. Stabiliteten er altså noe for seg selv!

Her er noen av de punktene jeg ville ha vurdert før bytte:
    1. Pris
    2. Mine behov
    3. Kvalitet og innhold
    4. Hva er mest praktisk
    5. Faktura fra en eller to leverandører
    6. utstyr, installasjon og kost. på dette
    7. brudd- / etableringsgebyr?
    Endelig en ting vi faktisk er ganske enige om, pris og behov/tjenester er viktig. Foreldrene mine har TV med PVR og 300/300 internett til 899,- pr. mnd. vil kalle det helt overkommelig for et så ekstremt produkt som dette.

Jeg sitter selv på en råtten DSL-linje (10mbit ned/0.5mbit opp) og RiksTV og betaler 787,- pr mnd. for dette. Hvis dama sender en snap er linja helt ubrukelig i 5 sekunder.... Er det rart jeg har bestilt fiber med altibox?
    Sist endret av olechove; 07-09-2015 kl 11:44
    Dali Euhponia MS4 | Dali Mentor Vokal | Dali Ikon 5 MKII | XTZ 99.W12 |
    Yamaha CX-A5000 | Parasound A51 | Har en Prasound A21 til overs for øyeblikket |
    JVC HD750 | Oppo BDP-93 EU | Abrahamsen V6.0 UP | Apple TV | Altibox |

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var relativt billig, jeg har altibox via Lyse, og der ville pakken du nevnte koste: tv+pvr+internet, 379+79+749=1207,- Jeg tar meg råd til en 75 linje, da blir totalen min 1007,-
    Hvem er dere tilknyttet for denne prisen eller er pris uten mva?

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris er ink.mva. og er et pakketilbud fra Tafjord.
    Yamaha CX-A5000 | Parasound A51 | Har en Prasound A21 til overs for øyeblikket |

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olechove Vis post
    Pris er ink.mva. og er et pakketilbud fra Tafjord.
    Bra tilbud, blir litt mye hvis en skal betale fullpris for 300/300, hvor lenge får dere beholde tilbudet?

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    Bra tilbud, blir litt mye hvis en skal betale fullpris for 300/300, hvor lenge får dere beholde tilbudet?

Inge
    Ja, de hadde 75/75 men fikk 300/300 som bonus når de bestilte TV med PVR. 899,- er en veldig bra pris.
    Sist endret av olechove; 07-09-2015 kl 15:28

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duddits Vis post
    Vi har kjøpt oss hus, og jeg har endelig mulighet for å få meg fiber. Altibox leverer også TV.
    Siden jeg har sagt opp hos CD, ringte de meg for å forsøke å beholde meg som kunde.

Ett av argumentene deres var at de (Canal Digital) leverer bedre bildekvalitet enn hva Altibox kan klare.
    Han begynte med tekniske ting som jeg ikke kunne svare noe på. Men han mente på at CD sendte med ca 18 bit rate (?), mens Altibox sendte med 12-14 bit rate (?)

Dette sier meg egentlig ingenting. Men det jeg lurer på er om dere vet om det er sannhet i påstanden.

Og om jeg burde velge å bli hos CD eller få både internetten OG TVen fra Altibox.
    (vet ikke hvor brukervennlig dekoderen fra Altibox er)
    Dette med bits og bytes fra Canal Digital sin side er komplett lureri hvis de påstår de har noe bedre enn andre. Det Altibox gjør er å videreformidle kanalen i akkurat samme format og bitrate som de mottar den fra sin kanalleverandør, og det samme gjør de fleste andre. Unntaket er app-ene til mobil/nettbrett osv, der brukes kompresjon.

Edit: Altibox-kanalene er faktisk opptil 20Mbit hvis leverandøren støtter det. Så du kan si til Canal Digital at hvis de har bare 18 så går du for Altibox som har opptil 20, hehe... De har garantert fått et ark med argumenter de leser opp, og får det printet så hardt inn i hodet at de tror på det selv til slutt
    Sist endret av olechove; 07-09-2015 kl 15:34

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    426
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det evt. dekoderen som gjør at folk oppfatter AIB som dårligere på bildekvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borchgrevink Vis post
    Er det evt. dekoderen som gjør at folk oppfatter AIB som dårligere på bildekvalitet?
    Nå er det en stund siden jeg hadde Altibox for TV, men da var overgangen til Parabol fra CD svært stor bildekvalitetsmessig. Den gang var bitrate en del lavere, men mulig det er endret nå. Uansett ikke så vanskelig å finne ut av ved analysere multicastene.

Det som er ellers sies om at kilden for signalene er den samme stemmer på en måte, men på en måte ikke. Her vil det kunne være forskjeller - selv mellom Canal Digital Parabol og Canal Digital Kabel-TV er det forskjeller på noen kanaler. Det er videre fult mulig at man for flere årsaker enten transkoder til en lavere bitrate eller at man gjør reduksjoner før man skal ha feed via satellitt (usikker på om Altibox fortsatt har noen feeds via sat. - hadde det vel tidligere, og høyere bitrate vil koste ekstra når det skal gå via satellitt.). Så vidt jeg forstod det tidligere, har de for noen kanaler brukt samme feed som RiksTV, og da også med redusert bitrate. Fortsatt kan det også være forskjeller med hvorvidt feed inn til tv-distributøren er SDI (som da må kodes) - eller MPEG2 eller h.264 - og sammenligner man da bare bitrate, blir det en dårlig sammenligning.

TV-distribusjon via IPTV har sine utfordringer det også. F.eks. hvis Altibox skulle velge å opprettholde kompatibilitet med eldre utstyr og kapasitet på sentraler, har lavere bitrate sine fordeler.

Lignende tråder

1. get, canal digital, viasat, altibox etc....
    By Nevyn in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 01-20-2012, 13:21
  2. Canal Digital HDPVR vs. Altibox PVR?
    By baggin in forum Satellitt
    Svar: 19
    Siste melding: 09-03-2010, 23:46
  3. Forskjell på Altibox og Canal Digital?
    By morkri in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 7
    Siste melding: 10-23-2009, 22:58
  4. Leveringstid Canal+ på Altibox?
    By Kimbo in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 0
    Siste melding: 08-24-2009, 19:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg