Kabling mellom Canal Digital fibermodem og T-we boks

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabling mellom Canal Digital fibermodem og T-we boks

Hei!
    Har takket ja til et tilbud fra Canal Digital som gir meg internett og TV over fiber. Er inne og kikker litt på sidene deres. Hvis jeg ikke ser helt galt så går TV delen over coax kabel internt og ikke TP. Stemmer dette? Jeg har bare TP kabler strekt rundt i huset fra teknisk rom.

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Du kopler fiber til fibermodem, så via ethernet til bredbåndsruter - derfra anbefales det at du gar direkte forbindelse til TV-dekoderen (ikke innom en eneste switch uten at det er en som kan settes opp til å gi prioritet til TV-signal) via ethernetkabel.

Sjekk denne: https://kabel.canaldigital.no/global...ital-fiber.pdf
    og denne: https://kabel.canaldigital.no/global...veiledning.pdf

Du trenger ikke bruke antenneinngangen på TV'n - du får signalet via HDMI fra T-WE boksen, men du kan også bruke antenneinngangen om du vil ha analog TV dersom du har mulighet for det. Tegningen i bruksanvisningen er for internett via coax, siden du har fiber kan du egentlig se bort fra det for du får TV-signal via Ethernet
    Sist endret av Vessel56; 04-18-2015 kl 17:48

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital har i alle år hatt vanlig kabelnett med coax. Da er det et logisk valg å bruke et fibermodem med coax utgang slik at de kan bruke de samme dekoderene uavhengig av kabelnett.
    Altibox har bare fibernett, så de kunne velge en annen løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Men da fikk jeg to forskjellige svar :-) Har dag fiber fra min lokale kraftleverandør, som igjen er kjøpt opp av Canal Digital. Der går tv biten over ethernet men jeg benytter meg ikke av det tilbudet. Det selgeren fra Canal Digital sa var at alt utstyr blir byttet ut, det er derfor jeg spør om dette.

Se på denne: https://kabel.canaldigital.no/Kundeservice/Hjelp-og-stotte/Koble-riktig/Fiberkontakt/
    og denne: https://www.youtube.com/watch?v=CzbU1hsOnrY

Ut fra det jeg forstår går databiten over ethernet og TVbiten over coax frem til fibermodemet.

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt feil der ja, det betyr at du må ha en coax fra modemet til t-we boksen. ville heller ha bestilt fra en leverandør som kunne ha gitt deg tv uten behov for coax, fordyrende løsning og gammeldags. Jeg har TV fra telenor (CD kanalpakker!) uten coax, kun IP og det funker knall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vessel56 Vis post
    Litt feil der ja, det betyr at du må ha en coax fra modemet til t-we boksen. ville heller ha bestilt fra en leverandør som kunne ha gitt deg tv uten behov for coax, fordyrende løsning og gammeldags. Jeg har TV fra telenor (CD kanalpakker!) uten coax, kun IP og det funker knall
    Det som er tingen er at om jeg takker nei til tilbudet mister jeg fiberforbindelsen 1/1-16 og frem til de åpner nettet for andre aktører neste sommer. Må ha TV og internett sammen. Jeg får alt utstyr, installasjon og tuner gratis. Syntes det er rart at de skal blande coax inn i disse tider.

Over til neste spørsmål: Ser jeg må bruke en coaxkabel som er trippelskjermet. Men sliter med å få den gjennom eksisterende rør. Man får kjøpt coaxkabel som er 4mm i diameter til bruk i digitale anlegg. Men den er bare dobbeltskjermet. Vil det fungere? Strekket er på 8 meter.

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Da er det vel bare å svelge den kamelen (men svelg den mot hårretning, kommer lettere opp igjen) og forsøke med vanlig 75Ohm coax først, hvis den ikke er mulig å trekke (har trukket i 16mm rør selv for 20år siden) så bruk 4mm og se om det fungerer.

Uansett er jeg ikke mye imponert over CD sitt "tilbud" med påtvungen trekking av coax.

Lykke til og hiv deg på annen leverandør så fort som mulig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,952
    Takk & like
    Nevnt
    32 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er problemet med Coax? Den kan bære like høy båndbredde som fiber, så jeg skjønner ikke at den skal være gammeldags? Med docsis 3.1 kan man faktisk levere 12 gigabit til sluttkunde over coax, og det er fortsatt en rivende utvikling. Prøv å finne utstyr til sluttkunde som håndterer mer en 1 gigabit over fiber? Sånn sett er det vel heller fiber og TP som er "gammeldags" akkurat nå? Fordelen med fiber er at man kan sende signal over lange avstander uten særlig tap av signalstyrke, men dette er en helt uvesentlig egenskap i denne settingen, med mindre han har 100+ meter kabelstrekk hjemme da?
    Fiber er selvsagt enklere å trekke gjennom trange rør, men den er også svært følsom for fysisk belastning og kan ikke legges i 90 graders "knekk" rundt/i et hjørne.

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det blir "gammeldags" dersom man må bruke coax helt fram til tv-boksen i stua i tillegg til ethernet. Her legges det jo fiber fram til huset, så modem og router og så må det legges både ethernet og coax fram til tv-boks (T-WE), tungvindt løsning da det burde kunne fungere med ethernet (CAT5 eller CAT6) fra router til tv-boks.

Har selv Telenor sin løsning og oppetid / kvalitet er absolutt brukbar med 50/25 via fiber. Har mye å gå på, så jeg ville heller ha sett at kopperet ble smeltet om til CAT6 eller CAT7-8-9 kabler og med 2,5GB single mode fiber inn til modemet.

Category 6 cable - Wikipedia, the free encyclopedia

Ethernet over coax - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt off topic, men coax når ikke fiber til knærne. kabelen er ikke balansert engang (duplex). derfor så ulik opp/ned hastighet.
    mer fleksibel og immun mot støy.. de som brukes til hus er av plast med myk kevlar rundt. knekker man en coax med alu folie 90grader har man endret impedansen permanent.

den eneste grunnen til at de bruker det er fordi det er utbygd fra før av, til sentralene har de nok fiber.
    har fortsåvitt nett via coax i to leiligheter, CD og Get. +Altibox hjemme. begge er til tider ustabile, hastigheten varierer og med samme dårlige responstid og jitterfeil.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,952
    Takk & like
    Nevnt
    32 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er delvis einis. Lavere returhastighet er et resultat av bestemmelse om at returbåndet ligger i frekvensområdet under 65MHz, og dette er allerede borte i docsis 3.1. Der har man tatt i bruk frekvensområdet opp til 200MHz, og kan levere 1 Gbit opplast til sluttkunde. Når analoge TV-signaler avsluttes senere i år (i vårt nett), vil vi har "fritt spillerom" i forhold til båndbredde til bredbånd.
    Når det gjelder 90 graders "knekk", så representerer det langt mindre utfordringer på coax enn det gjør på fiber. Det er bare å bøye fiberen nær 90 grader, så ser du fort at kabelen lyser som en glødetråd, og båndbredden raser drastisk, mens bitfeilene bygger seg opp. Dette uavhengig av om den har glass- eller plastkjerne.
    Drifter selv et kabelnett der vi kjører både fiber og coax, og har god oversikt over hva som fungerer og ikke. Når jeg skrev at coax har like god (bedre) egenskaper enn fiber, så beskriver jeg i forhold til grensesnittet inn mot sluttkunde. Der er dagens standarder klart i favør av coax. Det finnes ikke fiber-utstyr (noder til hver ende av kabelen) til å hente ut i nærheten av det docsis 3.1 klarer. På transport-etapper er selvsagt fiberen overlegen - men som sagt - inn mot sluttkunde er coax i dag en bedre løsning.
    At du opplever responstid og jitter som dårligere på coax, skyldes kun at nettet du er tilkoblet ikke er satt opp korrekt. Jeg måler tilnærmet samme responstid (og jitter) på modemet hjemme, som jeg gjør direkte på switch-en som er koblet til fibermotakeren (linje mot Broadnett) i basen vår. Det vil si null støy, og 5ms responstid. Måler da mot en server som ikke ligger på samme stamnett. Trådløst får jeg noe høyere responstid (9ms), men det skyldes at det er mange routere (støy) i mitt nærområde. Har forøvrig 400/100 via coax hjemme, i påvente av oppgradering senere i sommer.
    Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt kontakt med leverandør (CD og Get?) og krevd utbedring.
    Sist endret av Gorm; 04-20-2015 kl 09:14

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke fasinasjonen av coax. 4-par TP er en bedre kabeltransmisjon av natur, den eneste fordelen til coax er den høye spenning de kan ta, ikke rart de blir varme.. mens fiber ikke er begrenset av noen elektriske parametere.

DOCSIS bruker mange separate kabler til områdefordeler, over ulike frekvenser som summeres i siste strekk.
    Cisco DOCSIS 3.0 Downstream Solution Design and Implementation Guide - Chapter 5: Cisco DOCSIS 3.0 Downstream Solution Architecture [Cisco uBR10000 Series Universal Broadband Routers] - Cisco
    Channel bonding - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://www.youtube.com/watch?v=43qq...tailpage#t=271

90grader knekk på fiber har jeg flere av på veggen, ingen problem med multimodus kabel. de har også en reflekterende mantal rundt, så evt lyslekkasje har ingen betydning med mindre man kjører hastigheter godt over normalen.
    coax har iallefall aldri vært i nærheten av latency og driftsikkerheten til fiber i min erfaring. 10-20% variasjon i hastighet er typisk for begge abonnementene, uavhengig av internt nett. mens fiber har levert nøyaktig det den skal til enhver tid.. mulig avstanden til sentral er av betydning, som igjen er et argument for fiber.

men greit nok..

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel så enkelt som at noen leverandører velger fiber og andre velger coax, og at feilkilden da befinner seg lenger opp i OSI modellen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,952
    Takk & like
    Nevnt
    32 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en coax kabel blir varm skyldes det antakelig en jordingsfeil i huset, for spenningen som går i kabelen er så liten at du ikke merker noe som helst om du "kortslutter" kabelen på tungen din. Har du derimot en dårlig isolert TV (eller annet utstyr) som søker jord via kabelen, så har du potensielt en brannfare. Følger derimot kabel-leverandøren gjeldende standarder, så er ikke dette noe problem. Da er det nemlig galvanisk skille mot hver eneste abonnent, og elektriske komponenter finner ikke jord via antennekabelen.

Når det gjelder fiber, så tåler de ikke 90 graders knekk uten at båndbredden reduseres. Det blir lys-lekkasje, og det som reflekteres tilbake fra skjermen vil kun være støy. At du ikke merker dette skyldes at støyen ligger på en annen bølgelengde enn signalet du mottar/sender. Forøvrig er det automatisk feilkorreksjon av korrupte data, og det gjelder både fiber og coax.
    På coax er det ikke noe problem med 90 grader knekk hvis man ikke banker knekken med hammer da. Retter man derimot knekken ut igjen, vil kabelen nesten garantert være skadet. Bare å prøve å bøye kobbertråd, for så å rette den ut igjen, så ser du fort brudd i metallet.

Forøvrig har jeg ingen fascinasjon mot coax. Både fiber, TP og coax gjør jobben helt glimrende om kabelnettet er satt sammen på en fornuftig måte. Tidligere i tråden ble det gitt inntrykk av at kommunikasjon mellom mottaker og T-We boks over coax var et "problem/ulempe", og det er det jeg vil tilbakevise.
    Sist endret av Gorm; 04-21-2015 kl 09:02

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalmessig behøver det selvfølgelig ikke å være et "problem", men kan man slippe å trekke en ekstra kabel og kun bruke Ethernet (CAT5/6) for både internett og tv-signal mellom modem/ruter kan det ikke være tvil om at den løsningen er en stor fordel

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,952
    Takk & like
    Nevnt
    32 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper årsaken er som hårek nevner, at de kan bruke samme dekoder til alle kunder, uavhengig av om kunden har coax eller fiber inn til huset. Er sikkert mye å spare på forenklet logistikk?

Ikke dumt heller egentlig, siden coax-en har kapasitet til uendelig mye høyere båndbredde enn TP, såfremt kabellengden er på moderat nivå. Selv om en god cat5e/cat6 lett bærer 10 gigabit/s, og således er mer enn bra nok så klart. Coax kan til sammenlikning bære mange terabit, uten at det er spesielt interessant i denne sammenhengen.
    Sist endret av Gorm; 04-21-2015 kl 20:25

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Tipper årsaken er som hårek nevner, at de kan bruke samme dekoder til alle kunder, uavhengig av om kunden har coax eller fiber inn til huset. Er sikkert mye å spare på forenklet logistikk?

Ikke dumt heller egentlig, siden coax-en har kapasitet til uendelig mye høyere båndbredde enn TP, såfremt kabellengden er på moderat nivå. Selv om en god cat5e/cat6 lett bærer 10 gigabit/s, og således er mer enn bra nok så klart. Coax kan til sammenlikning bære mange terabit, uten at det er spesielt interessant i denne sammenhengen.
    Hva er grunnen til dette?

Burde ikke f.eks cat6 i teorien ha mulighet for høyere hastighet når den har fleire ledere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,952
    Takk & like
    Nevnt
    32 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde TP-kablene (f.eks cat6) tynne kan man ikke isolere hver kabel på en skikkelig måte, og den totale båndbredden blir begrenset. Fiber og Coax har nær ubegrenset overføringskapasitet (stort sett bare begrenset av utstyret i hver ende), mens man sliter veldig om man ønsker å dytte mer ett 10 Gb/s gjennom en TP-kabel. Når det er sagt, så kan man med svært rimelig utstyr i hver ende oppnå Gb/s, mens overføring av høy båndbredde via coax og fiber krever utstyr som koster MYE mer.

HDMI har relativt begrenset overføringskapasitet, og er "bygget på" samme prinsipp som TP-kabel. I proff-verden bruker man ikke HDMI, siden det ofte medfører store problemer når båndbredden blir stor, eller avstanden lang. Der brukes til gjengjeld SDI og HD-SDI, altså coax med digital overføring. Med dual SDI kan man overføre båndbredde du bare kan drømme om å få til via HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Forsøkte å søke litt rundt her med får ikke det ene eksempel ditt til å stemme.

Still maks 6 Gb/s "6G-SDI from Blackmagic"

Menst hdmi 2.0 har 18.

Kilde : 4K Video Signal Guide | explora

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedproblemet med TP, som Cat5/6 og HDMI er å få konsistente egenskaper på kabelen over lengre avstander. Dersom kabelen avviker på karakteristisk impedanse vil man få refleksjoner i kabelen og det ødelegger signal-støyforholdet som trengs for mottager å "høre riktig". Og det er vanskelig å lage en TP-kabel som er helt eksakt. Relativt høye tap i en TP kabel setter praktiske begresninger på lengden av en TP-kabel.

HDMI 2.0 kjører en signalrate i på opptil 600MHz (HDMI 2.0), hvor den sender 10 bit samtidig. HDMI har 4 slike par/lanes, til en samlet rate på opptil 18Gbit. Det som begrenser lengden i et slikt system er tapet i kabelen, refleksjoner og følsomheten til mottager. Det er nettopp på grunn av tapet i kabelen at man ser at korte HDMI-kabler gjerne er ganske tynne og fleksible, mens på lengre kabler (>10m) er ytterdiameteren større fordi dette krever en teknisk bedre kabel.

Coax er et langt bedre medium til å overføre store mengder data over større avstander. TP er mye, mye billigere å lage enn coax, og dermed så velges dette til consumer som HDMI. (Vi husker vel alle 3xRG59 til component video i sin tid.)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. T-We boks og multiroom Canal Digital
    By jadajada in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-2014, 08:52
  2. canal digital boks
    By hans1234 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Siste melding: 11-14-2012, 00:23
  3. IR sensor til Canal Digital sin hd pvr boks.
    By crimar in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Siste melding: 04-06-2010, 13:36
  4. Canal Digital HD-PVR boks spørsmål
    By Bilet in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Siste melding: 08-04-2008, 19:56
  5. ny HD-PVR boks fra canal digital
    By dr.rygg in forum Satellitt
    Svar: 7
    Siste melding: 08-28-2007, 18:03

Stikkord for denne tråden