Kabling mellom Canal Digital fibermodem og T-we boks - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får å gå tilbake til det trådstarter lurer på. Canal Digital har 2 løsninger på dette. I områder der det er coax fra før velger di fiberbox med RF (coax) utgang slik att di kan bruke opp igjen coax anlegget internt i huset. I andre områder blir det fiberbox med kun TP ut (IP-tv). Dekoderen til CD er laget slik att den kan brukes med begge løsninger (IP/RF). Med RF har du fordelen med att du kan bruke CAM på tv å dermed slippe dekoder. Jeg syntes RF fungerer best foreløpig, men trenger ikke gå inn på det her. Detter følger ofte med strekking av kabel til ett tv-punkt i di pakkene telenor/CD selger på døra. Det er selvfølgelig HDMI mellom TV og dekoder.

Verken coax, fiber eller Tp skal legges med 90 graders bøy. Prismessig er det ikke store forskjellen mellom di heller, men fiber har ofte noe høyere kostnader ved terminering osv.
    Sist endret av neo8; 08-28-2016 kl 16:33

Newcomer Svenning sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Moss
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg prøver et spørsmål i denne tråden. Bor i et boligsameie med 80 leiligheter. Boligsameiet har i dag tradisjonell coax antennekabler i rør til hver leilighet, kommer inn til boks i yttergangen. Går derfra til alle Radio og TV punkter i rør. I tillegg tradisjonell Telenor telefonkabel i rør. Internet via dette. Boligsameiet har inngått avtale med Canal Digital om TV / Internet via fiber. Avtalen spesifiserer fiber helt fram til hoved TV punkt. Der skal fibermodem, WiFi boks og T-We boks settes opp.
    Canal Digitals installatør er nå igang med installasjonen. Klarer å erstatte coaxkabelen fra inntaket i kjelleren (garasjeanlegg) med fiber. Denne kommer opp til en boks i yttergangen i hver leilighet. Men, de har problemer med å erstatte coaxkabelen som går fra denne inntaksboksen i leiligheten til hoved TV plassen.

Spørsmål: Finnes det og/eller har Canal Digital i sitt sortiment en fiber til coax boks som de kunne sette opp ved inntaksboksen i yttergangen og bruke det eksisterende coax kabelanlegget i leiligheten? Slik at de da, ved hoved TV plassen, kan koble opp aktuelt utstyr og få opp antennesignaler (og Internet via ethernet) til T-We boks samt Internet til WiFi router?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på det er nei
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svenning Vis post
    Hei, jeg prøver et spørsmål i denne tråden. Bor i et boligsameie med 80 leiligheter. Boligsameiet har i dag tradisjonell coax antennekabler i rør til hver leilighet, kommer inn til boks i yttergangen. Går derfra til alle Radio og TV punkter i rør. I tillegg tradisjonell Telenor telefonkabel i rør. Internet via dette. Boligsameiet har inngått avtale med Canal Digital om TV / Internet via fiber. Avtalen spesifiserer fiber helt fram til hoved TV punkt. Der skal fibermodem, WiFi boks og T-We boks settes opp.
    Canal Digitals installatør er nå igang med installasjonen. Klarer å erstatte coaxkabelen fra inntaket i kjelleren (garasjeanlegg) med fiber. Denne kommer opp til en boks i yttergangen i hver leilighet. Men, de har problemer med å erstatte coaxkabelen som går fra denne inntaksboksen i leiligheten til hoved TV plassen.

Spørsmål: Finnes det og/eller har Canal Digital i sitt sortiment en fiber til coax boks som de kunne sette opp ved inntaksboksen i yttergangen og bruke det eksisterende coax kabelanlegget i leiligheten? Slik at de da, ved hoved TV plassen, kan koble opp aktuelt utstyr og få opp antennesignaler (og Internet via ethernet) til T-We boks samt Internet til WiFi router?
    Er det fiber med RF-overlay eller IPTV de skal installere? For installasjoner med RF-overlay går jo selve tv-signalet via RF i ditt "coax-hjemmenett", men du får da ikke nett til boksen samtidig. Hvis det er IPTV som er planlagt trenger du jo Ethernet-forbindelse. Et alternativ da kan for deg være å kjøpe MoCA-adaptere, som gir Ethernet med temmelig god ytelse (400-800 Mbps i praksis normalt sett). Men MoCA-utstyr må man vel i praksis importere selv fra USA, hvor dette er langt vanligere. Hvis det er IPTV, kan jo et alternativ også være Homeplug-adaptere for å få Ethernet rundt i leiligheten uten å legge kabel. Moderne adaptere her kan gi temmelig god ytelse, men det varierer i praksis en del fra installasjon til installasjon (dvs. elektrisk anlegg til elektrisk anlegg, og også hvor dette kobles i huset...). I praksis trenger du stabilt i overkant av 100 Mbps stabil forbindelse for full utnyttelse av en T-We PVR-en (ADB 5743 - Live-TV/VOD+tre opptak+div).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir i så tilfellet en ekstremt dårlig løsning fremfor å "banke" ethernet kabel utenpå/gjennom vegger frem til mest ideelt fordelingspunkt for TV og WiFi i boligen. Og ved eventuelle problemer på MoCA utstyret, får du null support fra Canal Digital. Homeplug blir også et problem ved neste korsvei, da Canal Digital garantert må formidle 4K bildesignaler. Det er jo vanskelig nok å få til stabil forbindelse via Homeplug i dag
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Moss
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg tror CD installerer fiber med RF-overlay, og vi er, selvfølgelig, interessert i å ha god support på anlegget. Så, da er det antagelig ingen annen (god) løsning enn at de får til å dra fiber fra inntaksentralen i garasjen og helt fram til hoved TV punktet. Derfra kan de knytte seg til eksisterende coax til øvrige TV'er, men da får de ikke med seg Internet i coax kablene. T-We dekoderen skal bli plassert ved hoved TV plassen slik at denne kan tilknyttes Internet via kablet ethernet. Det settes også opp en WiFi router på dette stedet. Da skal man ha full funksjonalitet for TV og Internet på hoved TV plassen, samt TV signaler via "gammel" coax og trådløs (WiFi) Internet.

Jeg bruker i dag en Netgear WCE2001 WiFi adapter (WiFi til RJ45 ethernet) til T-We boksen. Dette fungerer veldig bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har akkurat bygget om fra coax til fiber til 700 boliger i mitt nabolag. Det har vært svært vellykket for alle som har satset på kablet nettverk. De som sliter, er de som har valgt kun trådløs overføring i hele huset, til både data og TV. Det fungerer ikke i større eneboliger, spesielt ikke med mange naboer og trådløse nett som forstyrrer hverandre.

Var jeg deg, ville jeg prøvd å bruke coax-en som trekkesnor for ethernet kabel (om den ligger i rør), slik at alle dekodere kobles via ethernet. Da kan du også sette opp så mage switcher du måtte ønske, og fordele videre til annet utstyr.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Moss
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    ... Var jeg deg, ville jeg prøvd å bruke coax-en som trekkesnor for ethernet kabel (om den ligger i rør), slik at alle dekodere kobles via ethernet....
    Godt poeng som jeg tror jeg skal gjøre. Har rimelig mange telefonpunkter (egne rør) og TV punkter (egne rør), og telefonpunktene blir jo ikke aktuelle lenger da jeg kan si opp fastlinjetelefon abonnementet fordi jeg nå får Internet tilgang via Canal Digitals fiber. Da har jeg et eget røropplegg ledig til ethernet. Og, rørene der de eksisterende coax kablene ligger kan fortsatt brukes til TV antenne signaler, dog nå tilkoblet ETTER Canal Digitals fibermodem som skal monteres ved hoved TV plassen i stua.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Dette blir i så tilfellet en ekstremt dårlig løsning fremfor å "banke" ethernet kabel utenpå/gjennom vegger frem til mest ideelt fordelingspunkt for TV og WiFi i boligen. Og ved eventuelle problemer på MoCA utstyret, får du null support fra Canal Digital. Homeplug blir også et problem ved neste korsvei, da Canal Digital garantert må formidle 4K bildesignaler. Det er jo vanskelig nok å få til stabil forbindelse via Homeplug i dag
    Ja, det er ikke en løsning som slik sett er offisielt støttet. For 4K trenger nødvendigvis ikke Homeplug å være noe problem, avhengig av den hastigheten man i praksis får.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. T-We boks og multiroom Canal Digital
    By jadajada in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-2014, 08:52
  2. canal digital boks
    By hans1234 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Siste melding: 11-14-2012, 00:23
  3. IR sensor til Canal Digital sin hd pvr boks.
    By crimar in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Siste melding: 04-06-2010, 13:36
  4. Canal Digital HD-PVR boks spørsmål
    By Bilet in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Siste melding: 08-04-2008, 19:56
  5. ny HD-PVR boks fra canal digital
    By dr.rygg in forum Satellitt
    Svar: 7
    Siste melding: 08-28-2007, 18:03

Stikkord for denne tråden