T-We Box og T-We Box Mini, Multiroom og Apple Airport

Sponsorer:
Takk Takk:  5
Like Like:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

T-We Box og T-We Box Mini, Multiroom og Apple Airport

Hei!

Har skaffet meg en Canal Digital T-We Box og en T-We Box Mini (kabel-TV). Alt virker som om det er installert korrekt, de to boksene snakker sammen slik de skal. På Mini-boksen får jeg opp listen over opptak som ligger på T-We boksen. Ukesarkiv, Wimp og andre tjenester virker slik de skal på begge bokser.

Men Mini-boksen klarer ikke å vise opptak som ligger på T-We boksen. Det bare henger. En eneste gang har jeg klart å spille av et opptak på Mini-boksen, men det hakker og går i sneglefart.

Hvis jeg går i MultiRoom-menyen på Mini-boksen -> Teknisk informasjon så ser jeg at begge boksene er riktig konfigurert. Det står "Konfigurasjon 11" øverst til venstre. Begge boksene har hver sin antennetilkobling. De har IP-adressene 10.0.1.143 og 10.0.1.144. T-We Box er koblet til routeren med Ethernet, som er en Apple Airport Extreme. Mini-boksen er ethernet-koblet til en annen AirPort Extreme på samme nettverk.

Hvis jeg velger "Tilkoblingskvalitet" Multiroom-menyen på Mini-boksen, får jeg opp at kapasiteten er 568 kbit/s altså helt elendig. Der ligger nok problemet.I samme meny på hovedboksen, har jeg 90 Mbps og beskjed om at dette skal være nok til at Multiroom fungerer.

Alt annet i huset virker superkjapt: Videostreaming, WIMP, nettradio, to Denon-receivere som er koblet til hver sin av de to Airportene, PlayStation med nettspill, you name it: Alt er som det skal være og jeg har 100 mbps linje fra Canal Digital.

Er dette noe med UDP/TCP porter som må åpnes på de trådløse routerne? Noen innstillinger som må gjøres spesifikt for Airport Extreme? Dette er bare rart. Det virker som om det samme problemet gjelder iPad med T-We See, for den rapporterer også hastighet langt under 1 mbit/s. Men for alle andre formål er iPaden superkjapp på strømming til og fra andre enheter i huset.

Jeg sendte alt dette til Canal Digital kundeservice, men de svarer bare at de "ikke har support på min router". Du verden.

Erfaringer? Forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald Vis post
    Hei!

Har skaffet meg en Canal Digital T-We Box og en T-We Box Mini (kabel-TV). Alt virker som om det er installert korrekt, de to boksene snakker sammen slik de skal. På Mini-boksen får jeg opp listen over opptak som ligger på T-We boksen. Ukesarkiv, Wimp og andre tjenester virker slik de skal på begge bokser.

Men Mini-boksen klarer ikke å vise opptak som ligger på T-We boksen. Det bare henger. En eneste gang har jeg klart å spille av et opptak på Mini-boksen, men det hakker og går i sneglefart.

Hvis jeg går i MultiRoom-menyen på Mini-boksen -> Teknisk informasjon så ser jeg at begge boksene er riktig konfigurert. Det står "Konfigurasjon 11" øverst til venstre. Begge boksene har hver sin antennetilkobling. De har IP-adressene 10.0.1.143 og 10.0.1.144. T-We Box er koblet til routeren med Ethernet, som er en Apple Airport Extreme. Mini-boksen er ethernet-koblet til en annen AirPort Extreme på samme nettverk.

Hvis jeg velger "Tilkoblingskvalitet" Multiroom-menyen på Mini-boksen, får jeg opp at kapasiteten er 568 kbit/s altså helt elendig. Der ligger nok problemet.I samme meny på hovedboksen, har jeg 90 Mbps og beskjed om at dette skal være nok til at Multiroom fungerer.

Alt annet i huset virker superkjapt: Videostreaming, WIMP, nettradio, to Denon-receivere som er koblet til hver sin av de to Airportene, PlayStation med nettspill, you name it: Alt er som det skal være og jeg har 100 mbps linje fra Canal Digital.

Er dette noe med UDP/TCP porter som må åpnes på de trådløse routerne? Noen innstillinger som må gjøres spesifikt for Airport Extreme? Dette er bare rart. Det virker som om det samme problemet gjelder iPad med T-We See, for den rapporterer også hastighet langt under 1 mbit/s. Men for alle andre formål er iPaden superkjapp på strømming til og fra andre enheter i huset.

Jeg sendte alt dette til Canal Digital kundeservice, men de svarer bare at de "ikke har support på min router". Du verden.

Erfaringer? Forslag?
    For å snevre det ned litt - har du prøvd å koble begge boksene til samme ruter - eller en svitsj koblet til ruteren - med kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm Vis post
    For å snevre det ned litt - har du prøvd å koble begge boksene til samme ruter - eller en svitsj koblet til ruteren - med kabel?
    Det kan godt tenkes at det fungerer 100% da. Men det får jeg ikke testet uten en 25-30 meter lang ethernet-kabel... Skal tenke litt på det, det ville være et viktig funn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt tenkes at det fungerer 100% da. Men det får jeg ikke testet uten en 25-30 meter lang ethernet-kabel... Skal tenke litt på det, det ville være et viktig funn.
    Kan vel koble den til samme tv på annen HDMI-port og dermed ha de på samme ruter. Altså flytte mini-boksen midlertidig for å sjekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm Vis post
    Kan vel koble den til samme tv på annen HDMI-port og dermed ha de på samme ruter. Altså flytte mini-boksen midlertidig for å sjekke.
    Jeg tenkte tanken, men begge boksene bør ha antennesignal også, for å teste skikkelig. Men for ren streaming fra boks 1 til boks 2 kan det funke.

Men - jeg droppet videre testing: Hadde en lang nett-chat med en kundebehandler, og ble deretter ringt opp av en tekniker. Det viser seg at mange har dette problemet, og at de jobber med det. Det samme problemet gjelder T-We See appen på iPad, der hastigheten rapporteres til under 1 Mbps selv om alt annet går i 100 hjemme hos meg. Spent på fortsettelsen.

Ganske skuffet over T-We Mini boksen må jeg si. Den skifter kanaler i sirupfart, og kanal- og programinfo kommer ikke før etter føere sekunder. Det skulle vært mulig å ha to T-We bokser, ingen Mini, og velge den ene boksen som sentral og den andre som klient.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte tanken, men begge boksene bør ha antennesignal også, for å teste skikkelig. Men for ren streaming fra boks 1 til boks 2 kan det funke.
    Det eneste du får testet i tillegg er i så fall om live-tv fungerer på mini på antennekabelen. For det som var ditt egentlige problem vil du kunne avklare om det er det at du har to rutere som er problemet med den lave hastigheten. Dersom du har tilgang til det kan også teste med en eller annen form for bridge (Power Line eller WiFi) i stedet for lang kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering: Canal Digital ringte meg i dag. Hyggelig og hjelpsom fyr, men uten noe resultat. Vi testet stue/kjeller og stue/stue altså å ha begge boksene koblet med Ethernet-kabel til samme router i stuen, med hver sin HDMI-kabel til samme TV. Konfigurerte multiroom etter å ha restartet router og fabrikkresett på begge boksene. Samme greia: nesten 100 Mbps fart på den store boksen og under 1 Mbps på Mini-boksen. Nok en gang vil de bytte Mini-boksen, så da får jeg min tredje på kort tid for å sjekke om den virker bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problem her

Oppdatering: Canal Digital ringte meg i dag. Hyggelig og hjelpsom fyr, men uten noe resultat. Vi testet stue/kjeller og stue/stue altså å ha begge boksene koblet med Ethernet-kabel til samme router i stuen, med hver sin HDMI-kabel til samme TV. Konfigurerte multiroom etter å ha restartet router og fabrikkresett på begge boksene. Samme greia: nesten 100 Mbps fart på den store boksen og under 1 Mbps på Mini-boksen. Nok en gang vil de bytte Mini-boksen, så da får jeg min tredje på kort tid for å sjekke om den virker bedre.
    Har hatt velfungerende multiroom i over et halvt år da den store boksen takka for seg under oppdatering (harddiskkrasj). Etter det har jeg ikke fått multiroom opp å gå. Samme problem som du nevner (stor fart fra stor boks og lite fra liten....). Har nå til sammen fått tilsendt 3 store bokser, 2 små og 2 sett med wifi-bridger. Supert om du gir beskjed hvis du finner ut av dette, så skal jeg si ifra til deg hvis jeg finner løsningen. MVH Kristian Andreassen (cricri69 snabel-a online.no)

9. Takk PaulHarald takket for denne posten
    Liker PaulHarald har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant. Da er vi i akkurat samme situasjon nå. Jeg fikk Mini-boks nummer 3 nå og resultatet er det samme. Dette var første gang jeg fikk en Mini-boks som hadde diverse forseglings-taper å fjerne, så det var åpenbart helt ny. Det var ikke de forrige...

Jeg vet ikke hvilke protokoller og porter kommunikasjonen skjer gjennom mellom de to boksene, men jeg lurer nå på dette: At den store boksen rapporterer fart opp mot 100 Mbps, betyr kanskje ikke at det er Mini-boksen der er noe galt med? Det var jo da din store boks knelte at dine problemer startet. Rare greier.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant. Da er vi i akkurat samme situasjon nå. Jeg fikk Mini-boks nummer 3 nå og resultatet er det samme. Dette var første gang jeg fikk en Mini-boks som hadde diverse forseglings-taper å fjerne, så det var åpenbart helt ny. Det var ikke de forrige...

Jeg vet ikke hvilke protokoller og porter kommunikasjonen skjer gjennom mellom de to boksene, men jeg lurer nå på dette: At den store boksen rapporterer fart opp mot 100 Mbps, betyr kanskje ikke at det er Mini-boksen der er noe galt med? Det var jo da din store boks knelte at dine problemer startet. Rare greier.
    Fikk et tips; prøv med en ethernet-kabel med 4 ledere som tvinger kommunikasjonen ned i 100Mbit/s og se om det gjør en forskjell. Eksperter på rutere kan sikkert ordne noe tilsvarende på den LAN-porten som 5743 henger på ved å sette den til 100Mbit/s og halv duplex.

Også hørt at det kommer en endring i SW senere (nei, ingen antydning om når) som vil fikse dette problemet som bare skal berøre noen 5743-bokser. Mao ikke alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FIX!!

Sitat Opprinnelig postet av Mooze Vis post
    Fikk et tips; prøv med en ethernet-kabel med 4 ledere som tvinger kommunikasjonen ned i 100Mbit/s og se om det gjør en forskjell. Eksperter på rutere kan sikkert ordne noe tilsvarende på den LAN-porten som 5743 henger på ved å sette den til 100Mbit/s og halv duplex.

Også hørt at det kommer en endring i SW senere (nei, ingen antydning om når) som vil fikse dette problemet som bare skal berøre noen 5743-bokser. Mao ikke alle.
    Endret routeren til haf Duplex 100mb/s og voilla, alt som det skal

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig når man har linje på godt over 100mb/s, hvis man må strupe routere? Får håpe Canal Digital fikser dette på en eller annen måte

14. Takk PaulHarald takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cricri69 Vis post
    Endret routeren til haf Duplex 100mb/s og voilla, alt som det skal
    Tenkte å teste ut det samme, og i "gamle dager" var ikke det noe problem med en Apple Airport. Men nå? Finner ikke ut hvordan jeg gjør det på en helt ny Apple Airport Extreme...

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Kjedelig når man har linje på godt over 100mb/s, hvis man må strupe routere? Får håpe Canal Digital fikser dette på en eller annen måte
    Nå er det ikke nødvendig å strupe på annet enn akkurat den ene porten. Dersom denne porten kun brukes til TV så vil jo ikke kapasitetsbehovet være i nærheten av 100Mbit/s uansett. Det skal som sagt også komme en ny SW som fikser dette for de boksene dette gjelder.

17. Takk PaulHarald takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å teste ut det samme, og i "gamle dager" var ikke det noe problem med en Apple Airport. Men nå? Finner ikke ut hvordan jeg gjør det på en helt ny Apple Airport Extreme...
    Kan lite om Airport, men den vil vel ordne dette selv dersom du har en gammel ethernet kabel med bare 4 tråder.

19. Takk PaulHarald takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det tipset så jeg på et annet forum også mener jeg. Jeg har en samling, eller kveil er det vel egentlig, med Ethernet-kabler liggende. Dessverre fant jeg ingen med 4 ledere. Noen som vet om det er å få kjøpt i 2015?

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det tipset så jeg på et annet forum også mener jeg. Jeg har en samling, eller kveil er det vel egentlig, med Ethernet-kabler liggende. Dessverre fant jeg ingen med 4 ledere. Noen som vet om det er å få kjøpt i 2015?
    Dersom du har en kabel med gjennomsiktig plugg kan du vel se på fargene og google deg fram til en pinout og "doktorere" en kabel med å klippe av en tråd eller to innenfor isolasjonen.

Men jeg ville anta at de fleste gamle Cat5 kabler vil gjøre susen. Altså at det er trykket Cat5 og IKKE Cat5e på plastikken. Dersom du ser på kontaktene er det også en del kabler som ikke har mer enn 4 "gullkontakter" i pluggen. Dersom det er plastikkplugger i tuppene av kablene kan du jo også se om alle trådene er der. Dersom det ikke er 8 tråder synlige så bør den kunne brukes. Kanskje du kjenner noen IT-folk der du jobber eller går på skole?

22. Takk PaulHarald takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze Vis post
    Dersom du har en kabel med gjennomsiktig plugg kan du vel se på fargene og google deg fram til en pinout og "doktorere" en kabel med å klippe av en tråd eller to innenfor isolasjonen.

Men jeg ville anta at de fleste gamle Cat5 kabler vil gjøre susen. Altså at det er trykket Cat5 og IKKE Cat5e på plastikken. Dersom du ser på kontaktene er det også en del kabler som ikke har mer enn 4 "gullkontakter" i pluggen. Dersom det er plastikkplugger i tuppene av kablene kan du jo også se om alle trådene er der. Dersom det ikke er 8 tråder synlige så bør den kunne brukes. Kanskje du kjenner noen IT-folk der du jobber eller går på skole?
    Bra! Takk for svar. Jeg jobber på et sykehus. Utdatert IT-utstyr er det nok av her, skal nok klare å finne en Cat5-kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet - virket ikke med gammel ethernet-kabel heller dessverre. Håper Canal Digital fikser dette snart.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet - virket ikke med gammel ethernet-kabel heller dessverre. Håper Canal Digital fikser dette snart.
    Vel, gammel kabel er kanskje ikke "godt nok" dersom den fortsatt har 8 ledere. Da er den fortsatt potensielt gigabit kapabel.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Apple Tv vs Apple AirPort Express??
    By BlackDragon98 in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 18
    Siste melding: 07-09-2013, 00:20
  2. Apple TV V.S. Airport Express
    By Everlost in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 18
    Siste melding: 01-08-2013, 16:19
  3. Erfaringer med Apple Airport Express?
    By Wintermute in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 64
    Siste melding: 02-17-2011, 23:59
  4. Apple Airport Express som ekstra router
    By Gaudakongen in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-04-2010, 10:37
  5. Problem med Apple Airport Express
    By esp in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 31
    Siste melding: 05-15-2006, 10:35

Stikkord for denne tråden