Fiber - TV nr 2 gjennom HomePlug - Fungerer ikke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fiber - TV nr 2 gjennom HomePlug - Fungerer ikke

Hei !

Jeg har innredet rom i garasjen, og ønsket å slippe graving av kabel for å gi internett-tilgang der ute.
    Installerte en TP-Link HomePlug (https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=821775) og ble fryktelig glad og fornøyd med ca 15mbit ut mot Internett.

Hadde opprinnelig tenkt kun å ha en apple tv der, med tilgang til Netflix og liknende.
    Ikke uventet kommer det noen krav inn fra sidelinja om at også ordinær tv må fungere der inne.
    Jeg tenkte da at det sikkert ikke ville bli noe problem å koble fiber-dekoderen til homeplugen, men der tok jeg feil.
    Boksen stiller inn tid og viser kanalinformasjon, men jeg får opp en dialogboks om dårlig bildekvalitet.
    Er det noen som kan tenke seg hvorfor dette skjer? Ser at flere har hatt hell med å benytte homeplug sammen med telenor fiber.
    Kan det være en dårlig homeplug? Er det innstillinger jeg kan gjøre på ruteren?

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt opp HomePlug for TV-boksen hos svigers, det fungerer fint. TV og Internett har vel forskjellig VLAN, regner med du har plugget dette riktig? Jeg vet ikke helt hvilken hastighet TV gjennom fiber krever, men jeg vil tippe 15mbit er for svakt, og at det isåfall er der problemet ligger..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsi70 Vis post
    Jeg har satt opp HomePlug for TV-boksen hos svigers, det fungerer fint. TV og Internett har vel forskjellig VLAN, regner med du har plugget dette riktig? Jeg vet ikke helt hvilken hastighet TV gjennom fiber krever, men jeg vil tippe 15mbit er for svakt, og at det isåfall er der problemet ligger..
    Jeg skal vel ikke påstå jeg kjenner til begrepet VLAN, og jeg har vel strengt tatt bare satt kabelen i en av portene merket med 1-4 . Kanskje jeg bør ta en ekstra kikk på det. Kan jo koble kabelen i uttaket til TV nr 1 bare for å luke ut en feilkilde.

Når det gjelder 15mbit, så er jo det hastigheten ut til internett, og har kanskje ikke så mye med overføringshastigheten internt å gjøre.
    Jeg kan jo forsøke å overføre en stor fil fra et share på pc koblet direkte til ruteren til en pc koblet til homeplug i garasjen. Det vil kanskje gi en pekepinn?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tesande Vis post
    Jeg skal vel ikke påstå jeg kjenner til begrepet VLAN, og jeg har vel strengt tatt bare satt kabelen i en av portene merket med 1-4 . Kanskje jeg bør ta en ekstra kikk på det. Kan jo koble kabelen i uttaket til TV nr 1 bare for å luke ut en feilkilde.

Når det gjelder 15mbit, så er jo det hastigheten ut til internett, og har kanskje ikke så mye med overføringshastigheten internt å gjøre.
    Jeg kan jo forsøke å overføre en stor fil fra et share på pc koblet direkte til ruteren til en pc koblet til homeplug i garasjen. Det vil kanskje gi en pekepinn?
    Såvidt jeg vet, pleier fiberleverandør å opprette et virtuelt nettverk for internettbruk og ett for TV-bruk, slik at du ikke skal oppleve hakking og heng på TV når du feks laster ned store filer på internett, ruteren fra leverandør pleier å ha merket utgangene for seg. Når du sa 15mbit antok jeg at du hadde raskere linje ut og at grensa på 15 skyltes HomePlug, men utfra det du skriver, og min relativt lave kjennskap til fiber, vil jeg anta problemet skyldes at du ikke er koblet på "riktig" VLAN, test dette først

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve dette i dag. Kan også sette homeplugene nærmere hverandre for å utelukke at det er avstanden eller forskjellig kurs som gir problemer.

Jeg snakket for øvrig med kundeservice hos telenor fiber, og de sier at skal dette være mulig, må enheten (homeplug) støtte multicast.
    Jeg sliter med å finne detaljer rundt dette, men noe dokumentasjon antyder at dette er dårlig støttet i HomePlug-teknologien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tesande Vis post
    Jeg skal prøve dette i dag. Kan også sette homeplugene nærmere hverandre for å utelukke at det er avstanden eller forskjellig kurs som gir problemer.

Jeg snakket for øvrig med kundeservice hos telenor fiber, og de sier at skal dette være mulig, må enheten (homeplug) støtte multicast.
    Jeg sliter med å finne detaljer rundt dette, men noe dokumentasjon antyder at dette er dårlig støttet i HomePlug-teknologien.
    Har nå funnet ut at hos Get krever en skikkelig HD-sending ca 20-25 mbit, mens de fleste "vanlige" HD-sendinger tar rundt 15, så da er vel egentlig det "problemet" luket ut. Det er mulig Telenor bruker en annen teknologi enn Altibox som svigers har, og at homeplug dermed ikke er løsningen.

Omtrent slik ser altiboxen ut, med egne VLAN og plugger for TV og egne for nett:

Fiber - TV nr 2 gjennom HomePlug - Fungerer ikke-lyse-gif

Et alternativ kan evt være noe slikt:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1163664

Og bruke som ethernet adapter..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Takk for gode svar. Hvordan vil asus-boksen kunne hjelpe meg? Jeg kikket tidligere på denne som range extender for å utvide det trådløse nettverket fra huset, men landet heller på HomePlug.

Tror kanskje jeg nærmer meg et svar på problemet, hvis det da ikke har med hvilken plugg jeg har brukt å gjøre.
    Tror ikke HomePlug-enheten jeg har støtter IGMP Multicast, som det kan virke som er et must for IP TV. Har funnet andre HomePlug-enheter som støtter dette, og da kan det være et alternativ å bytte til en slik.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IGMP brukes for å trigge portåpninger i brannmur etc. Som oftest går dette av seg selv, men man kan måtte aktivere IGMP snooping etc for at portene skal åpne seg som de skal.

Ellers å er det gjerne bare et par av portene i routeren som er åpnet for tv trafikk og da de andre for internett.

Homeplug fungerer generelt dårlig i gamle elnett ettersom de bruker gjerne europeisk standard på strømnettet når de lager disse. Dette er 400V anlegg hvor du har en "nøytral" kabel som gir høyere throughput. Dette har vi ikke i de gamle strømnettene i Norge. Jeg har kjørt noen tester på diverse Homeplugs både 600Mbit og 1000Mbit varianter og jeg måler kun 60Mbit uansett.

Når det er sagt så skal 60Mbit holde til å overføre nok data for en TV sending.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drdecibel Vis post
    IGMP brukes for å trigge portåpninger i brannmur etc. Som oftest går dette av seg selv, men man kan måtte aktivere IGMP snooping etc for at portene skal åpne seg som de skal.

Ellers å er det gjerne bare et par av portene i routeren som er åpnet for tv trafikk og da de andre for internett.

Homeplug fungerer generelt dårlig i gamle elnett ettersom de bruker gjerne europeisk standard på strømnettet når de lager disse. Dette er 400V anlegg hvor du har en "nøytral" kabel som gir høyere throughput. Dette har vi ikke i de gamle strømnettene i Norge. Jeg har kjørt noen tester på diverse Homeplugs både 600Mbit og 1000Mbit varianter og jeg måler kun 60Mbit uansett.

Når det er sagt så skal 60Mbit holde til å overføre nok data for en TV sending.
    Jeg har bare 25/25 abonnement, og fikk ca 15mb gjennom HomePlugen. Det var tydeligvis ikke nok.
    Jeg endte opp med å grave to kabler og satte opp et trådløst aksesspunkt der inne, i tillegg til å fore fiber-dekoderen.
    Dette fungerer bra.

Lignende tråder

1. Help: TV signal men ikke nett på Get/Varanger kraft fiber
    By kLegg in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 3
    Siste melding: 01-15-2013, 15:26
  2. TV gjennom fiber, hva slags kabel?
    By oyvindherman in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 07-20-2010, 20:08
  3. Fiber - HDMI funker ikke på Tatung TV
    By JegLurer in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 0
    Siste melding: 02-27-2009, 12:26
  4. Svar: 4
    Siste melding: 06-20-2006, 11:21
  5. Fungerer tekst-tv gjennom xbox 360 og MCE?
    By tor_einar in forum Generell HTPC
    Svar: 4
    Siste melding: 01-12-2006, 10:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •