Velge oppløsning på Canal Digitals dekodere - 720p, 1080i eller 1080p?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velge oppløsning på Canal Digitals dekodere - 720p, 1080i eller 1080p?

Hei!

Standard på Canal Digitals dekodere er en oppløsning på 1080p. TV-en vår støtter også 1080p. Er det likevel det beste alternativet å velge denne oppløsningen? Slik jeg har forstått det sender stort sett alle kanaler sine sendinger i 720p, med unntak av TV Norge som sender i 1080i. Er det ikke da best å velge 720p som oppløsning på dekoderen, slik at den ikke "tukler" med oppløsningen på sendingen? Dersom en velger 1080p, så vil jo dekoderen oppskalere sendingen, og er nå egentlig disse dekoderne så egnet til det?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3 Vis post
    Hei!

Standard på Canal Digitals dekodere er en oppløsning på 1080p. TV-en vår støtter også 1080p. Er det likevel det beste alternativet å velge denne oppløsningen? Slik jeg har forstått det sender stort sett alle kanaler sine sendinger i 720p, med unntak av TV Norge som sender i 1080i. Er det ikke da best å velge 720p som oppløsning på dekoderen, slik at den ikke "tukler" med oppløsningen på sendingen? Dersom en velger 1080p, så vil jo dekoderen oppskalere sendingen, og er nå egentlig disse dekoderne så egnet til det?
    Jeg bruker samme innstilling på mine CD/Viasat tunere som det TV har, dvs 1080p på full HD tv og 1080i for HD Ready tv.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da oppskalerer dekoderen fra 720p/1080i til 1080p da, ikke sant? Er det ikke bedre å sende det originale signalet direkte til TV-en uten at dekoderen tukler med det?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da oppskalerer dekoderen fra 720p/1080i til 1080p da, ikke sant? Er det ikke bedre å sende det originale signalet direkte til TV-en uten at dekoderen tukler med det?
    Aner ikke, men jeg har gjort det slik i alle år. Og bilde blir bra det, hvis det er HD sending. Tror det står noe i CD manualen om det.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare og prøve seg fram til hva som fungerer best for deg, det er vel som nevnt to hovedsider.
    Ene sier at display eller andre enheter bør takle oppskaleringen så dekoder bør sende bilde direkte om mulig, for best mulig bilde.

Andre er som nevnt og matche displayet naturlige oppløsning, et fortrinn med dette er f.eks at med hdmi vil ikke dekoderen måtte resynce med displayet når man bytter oppløsning mellom kanaler, for noen kan dette handshaket ta en 3-20 sekunder avhengig av utstyr så for at ting skal virke raskt og enkelt er dette ofte greiest.

Jeg har selv altibox og de dekoderene har ikke mulighet til og sende bilde direkte, så her må jeg velge og det som har gitt meg minst styggedom i bilde var og sette til 720p, de andre alternativene er 1080i eller 480p..
    Jeg ser veldig sjeldent på tv via den.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er vanskelig å se forskjell, for å være helt ærlig. Derfor lurte jeg på hva som var "teoretisk" beste innstilling. Disse dekoderne støtter ikke handshake, forresten.

Hva skjer med TV-sendinger i 1080p da? Det må vel komme snart? Fiber og coax har jo kjempestor kapasitet, så det er vel ikke noe problem å sende kanalene i denne oppløsningen? Det samme gjelder vel parabol? Er vel pengene det står på...
    Sist endret av 1-2-3; 10-25-2014 kl 15:16

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p er beste valget om man ser norske HD-sendinger. TVNorge og TV3 kanalene sender 1080i

Personlig bruker jeg CAM, og lar all prosessering foregå i TV-en. Da slipper jeg crapy skalering og deinterlacing i dekoderen.
    Når det er nevnt, så så har vel den nye T-We dekoderen "OK" prosessering. Bruker en sånn i hjemmekinoen, men har satt den til 720p da jeg ser mest på NRK og TV2
    Sist endret av Gorm; 10-26-2014 kl 10:57

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke da best å velge 720p som oppløsning på dekoderen, slik at den ikke "tukler" med oppløsningen på sendingen?
    Nå er det ikke 1080p mulighet på den gamle Sagem "hårføneren" min. Jeg vil tro en god TV uansett oppskalerer bedre enn tuneren.

Men 720p er iallefall det beste valget. Bedre bilde enn 1080i, både på skarphet og bevegelse.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lærte jeg også noe nytt. Da er Viasat boksen satt til 720p hos meg. Takk!!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var samme diskusjon på Altibox for litt siden. Jeg kjører 1080i da jeg synes det er best hos meg. Noen påsto at alle sendingene var i 720, ganske hardnakket, så det var bare tull og så viste det seg at 2/3 av sendingen var i 1080' . Dette kom fra teknikker som jobber hos Altibox og kjører sendinger og burde vite hva han snakket om, så man skal ikke tro alt man hører...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer selvsagt an på hva man ser mest på. Alle kanaler fra NRK og TV2 sender 720p. De fleste andre HD-sendingene er 1080i

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Var samme diskusjon på Altibox for litt siden. Jeg kjører 1080i da jeg synes det er best hos meg. Noen påsto at alle sendingene var i 720, ganske hardnakket, så det var bare tull og så viste det seg at 2/3 av sendingen var i 1080' . Dette kom fra teknikker som jobber hos Altibox og kjører sendinger og burde vite hva han snakket om, så man skal ikke tro alt man hører...
    Hei!

Fikk dette fra support hos Altibox...

• Hei!
      Er alle deres kanaler i 720P, eller er noen i 1080i?
      Inge

LikerLiker · · Del

• Altibox Hei Inge.

Alle HD-kanalene sendes i 720P....Vis mer
        8 min · Liker

• Så da blir kanaler som f.eks TV Norge kovertert fra 1080i til 720P hos dere, eller har dere tilgang til en 720P feed?
        6 min · Liker

• Altibox Vi mottar signalene fra kanalleverandørene i 720p, men du kan justere oppløsning på din dekoder til 1080i om du ønsker det.

Mvh
        Øyvind

Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge denne oversikten er det bare TV Norge og MAX som sendes i 1080i i Norge. Altibox er ikke med på listen, men nå har vi altså fått bekreftet at de sender alt i 720p. Oversikten her er fra september.

http://www.hjemmekino.no/Guide/hdtv-...n-i-norge-1799

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Personlig bruker jeg CAM, og lar all prosessering foregå i TV-en. Da slipper jeg crapy skalering og deinterlacing i dekoderen.
    Når det er nevnt, så så har vel den nye T-We dekoderen "OK" prosessering. Bruker en sånn i hjemmekinoen, men har satt den til 720p da jeg ser mest på NRK og TV2
    Men hvis sendingen er i 720p og jeg setter dekoderen på 720p, vil da dekoderen gjøre noe av bildebehandlingen i det hele tatt? Er det ikke da sånn at dekoderen sender signalet videre til TV-en i sin originale oppløsning uten å tukle med det? Slik at kun TV-en da står for bildebehandlingen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis sendingen er i 720p og jeg setter dekoderen på 720p, vil da dekoderen gjøre noe av bildebehandlingen i det hele tatt? Er det ikke da sånn at dekoderen sender signalet videre til TV-en i sin originale oppløsning uten å tukle med det? Slik at kun TV-en da står for bildebehandlingen?

Det stemmer.

Jeg har som nevnt Canal Digital som leverandør av digitale signaler, og med CAM er det jo enkelt å se hvilke kanaler som sender hva, i og med at TV-en synker mot ny oppløsning når jeg bytter kanaler. Dette er også grunnen til at vi aldri får dekodere som sender ut "native oppløsning". Kanalbytter tar nemlig for lang tid med re-synk mellom kanalskifter. Da ville alle kundene begynne å klage over trege kanalbytter, i stedet for noen få entusiaster som klager over at dekoderen gjør skalering/de-interlacing. Canal Digital konverterer forøvrig ingen kanaler. TV2 og NRK sine kanaler sendes som 720p, mens stort sett all annen HD er 1080i.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har parabol fra CC og dekoderen står på 720p. Jeg lar avr oppskalere til 1080p og det oppskalerte bildet blir så langt jeg klarer å se bedre.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med National Geographic og andre utenlandske kanaler med til tider flotte naturprogrammer?
    På linken over står det bare "HD" men ikke hvilken oppløsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge denne oversikten er det bare TV Norge og MAX som sendes i 1080i i Norge. Altibox er ikke med på listen, men nå har vi altså fått bekreftet at de sender alt i 720p. Oversikten her er fra september.

http://www.hjemmekino.no/Guide/hdtv-...n-i-norge-1799
    Det skal vist ikke være lett dette... Nytt svar fra Altibox:

AltiboxKanalene blir sendt i den oppløsningn vi mottar dem i, som er enten 720p eller 1080i. Norske kanaler sendes som regel i 720p, mens f.eks Discovery HD og TV2 sportskanaler blir sendt i 1080i.

mvh
    Karsten

Så nå spørs det bare om hvem som egentlig vet noe hos Altibox, Karsten Eller Øyvind....

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det stemmer.

Jeg har som nevnt Canal Digital som leverandør av digitale signaler, og med CAM er det jo enkelt å se hvilke kanaler som sender hva, i og med at TV-en synker mot ny oppløsning når jeg bytter kanaler. Dette er også grunnen til at vi aldri får dekodere som sender ut "native oppløsning". Kanalbytter tar nemlig for lang tid med re-synk mellom kanalskifter. Da ville alle kundene begynne å klage over trege kanalbytter, i stedet for noen få entusiaster som klager over at dekoderen gjør skalering/de-interlacing. Canal Digital konverterer forøvrig ingen kanaler. TV2 og NRK sine kanaler sendes som 720p, mens stort sett all annen HD er 1080i.
    Så da stemmer ikke lista i den linken min da. Kan virke som at kanalene og TV-leverandørene endrer på dette hele tiden. For noen år siden sendte jo TV 2 alle sendinger i 1080i, men nå er de altså i 720p. Uansett, takk for god oppklaring!

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers Vis post
    Det skal vist ikke være lett dette... Nytt svar fra Altibox:

AltiboxKanalene blir sendt i den oppløsningn vi mottar dem i, som er enten 720p eller 1080i. Norske kanaler sendes som regel i 720p, mens f.eks Discovery HD og TV2 sportskanaler blir sendt i 1080i.

mvh
    Karsten

Så nå spørs det bare om hvem som egentlig vet noe hos Altibox, Karsten Eller Øyvind....

Inge
    Det er litt komisk dette. Hvis jeg har veldig tekniske spørsmål, så spør jeg som regel ikke til TV-leverandøren, ganske enkelt fordi at min erfaring er at de har veldig dårlig peiling både hos Canal Digital og Altibox. Særlig Canal Digital. Der har det vært mange rare svar opp gjennom årene. Som regel har jeg bedre peiling på på Canal Digitals produkter og tjenester enn de kundebehandlerne jeg treffer. Senest da jeg ringte for å spørre om multiromløsningen deres. Snakket med tre forskjellige og fikk tre forskjellige svar. Og alle tre var skråsikre på at de hadde rett. De har jo ikke peiling på det de driver med. Noen er det sikkert, men som regel er det bare rot. Og jeg skal på ingen måte påstå at jeg er en ekspert på slike ting. Litt forståelse har jeg vel, men det er en grunn til at jeg spør her.

Så hvis Altibox svarer på det siste spørsmålet ditt om hvem de to kundebehandlerne som har rett, så vet jeg egentlig ikke om det svaret er noe å stole på heller.

Det ble dagens lille hjertesukk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. 720p, 1080i eller 1080p
    By Spiff79 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 12
    Siste melding: 11-29-2009, 18:04
  2. Hva bør jeg velge 1080i eller 720p?
    By oscarf in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 4
    Siste melding: 11-27-2007, 13:03
  3. Svar: 13
    Siste melding: 10-17-2007, 21:38
  4. hvilken oppløsning kan jeg bruke fra pc? (720p/1080i tv)
    By marius_arnesen in forum TV-apparater
    Svar: 17
    Siste melding: 12-17-2006, 15:57
  5. Kingwell - 720P/1080i/1080P
    By eggi in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-21-2006, 19:31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg