Trenger tips til forbedring av tv-signal over coax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til forbedring av tv-signal over coax

Jeg har kabel fra canal digital. Signalet er tilsynelatende sterkt ved inntak i huset, for montøren fra cd insisterte på å montere demping på kontakten til bredbåndsmodemet. Ved inntaket sitter en splitter med tre utganger av merket flomatic. Gjort før jeg kjøpte huset, og ser ut til å være gjort av fagfolk. Den ene utgangen går til et uttak 18 meter unna (kabelstrekket er 18 m). Her måler jeg signalstyrke 92% og kvalitet 100% med cd dekoderen. Den andre utgangen har et kabelstrekk på 12 meter, etterfulgt av en seriekobling fra uttaket til et nytt strekk på 16 meter. Ved siste uttak i serien måler jeg styrke 76% og kvalitet 100%, hvilket jeg synes er bra lengde og skjøtet tatt i betraktning.

Men på det tredje uttaket er ikke alt like bra. Her har jeg et strekk på 8 meter, og en seriekobling med et nytt strekk på 9 meter før siste uttak. På dette uttaket måler jeg bare 58% styrke, men har fortsatt 100% kvalitet. Her opplever jeg tidvis hakking i bildet, særlig på HD-sendinger.

Det jeg har prøvd å gjøre for å utbedre dette er:

Bruke en splitter m f-connector isteden for å splitte signalet i veggboksen. Brukte en billig splitter fra Biltema til dette. Resultat 59-60% styrke. Altså ørliten forbedring, men fortsatt hakking.

Bytte ut splitter til kr 39 fra Biltema med en tilsvarende fra elfa til kr 349. Resultat 56% styrke. Byttet selvsagt tilbake til Biltema.

Bytte ut første del av kabelstrekket. Her var det brukt rg59, som jeg byttet med rg6. Resultatløst.

Bruke en signalforsterker (også Biltema). Her fikk jeg lett 100% styrke med kun noen få db gain, men kvaliteten gikk fra 100% til 0 og holdt seg der så lenge forsterkeren var tilkoblet uansett gain.

Før jeg prøver noe mer hadde jeg håpet at noen her inne hadde noen tips og råd.
    Jeg har ikke forsøkt meg på å bytte ut siste del av kabelstrekket med rg6. Men siden det å bytte ut første del hadde null betydning er jeg usikker på om det er verdt innsatsen? særlig da siste del av strekker går i vegg og etasjeskille.

Er det andre ting jeg bør tenke på? Bytte splitter igjen kanskje? Eller prøve med en bedre signalforsterker? Men i såfall av hvilket merke?

Det åpenbare er selvsagt å ringe en montør. Men halve moroa er jo å fikse selv...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet ut hvorfor forsøket med signalforsterker gikk dårlig. Forsterkeren jeg brukte har feil retursignal for canal digital (5-65 db)
    Skal derfor prøve meg med en annen forsterker fra PCT Scandinavia.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har feil på en tv kontakt.... Få tak i en montør med måleutstyr så er dette fikset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, håper vi får vite hvorledes det har gått når alt er i orden!

PS. Vil bemerke at det ofte rettes mye kritikk mot billigleverandører men det holder ikke alltid stikk!

Og slikt som f.eks. en splitter er vel en svært så enkel sak? Men skulle gjerne visst om det har noen betydning om en splitter har DC gjennomgang eller ei - hvis man ikke har bruk for gjennomgangen da?

Byttet fra 2-veis til 3-veis splitter og fant at noen av CD kanalene hadde falt med 3 - 4 dB og hadde litt forstyrrelser i bildet, mens andre var uendret. Merkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dc gjennomgang har ingenting å si for signalet, disse brukes kun der det er behov for DC spenning til en mast forsterker ved en antenne f.eks.

En splitter er ikke så enkel som du skulle tro. riv en i filler å sjekk

2 veis demper 3,5dB
    3 veis demper 5,5 dB
    4 veis demper 8 dB
    6 veis demper 10 dB
    8 veis demper 12 dB
    dette gjelder splittere!

Det at noen kanaler er uendert og andre er OK når signalet går ned 3-4 dB er at du er nedre grense for hva dekoder takler. Alle frekvenser er ikke 100% like, ca 2-3 dB variasjon er veldig normalt. Digitalt er også 10dB lavere enn analogt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, letter sagt enn gjort å rive en slik i filler, ser ut som en Tiger tank.
    Men jeg tror deg på det du sier!

Ellers er de dB nivåer som oppgis ikke så lette å bli klok på. På parabol har jeg glimrende ytelse når styrken er 12 dB men det funker bra også lavere enn det, tror 8 dB også holder, har ikke sjekket. Mens på kabel er vi altså oppe i over 40 dB men så mye lavere enn det tror jeg ikke det bør bli. Skulle jeg få behov for flere forgreninger bør jeg nok sette inn en forsterker.

Jeg lurer på om ikke den gode gamle måten med ett sammenhengende kabelstrekk med terminator i hver ende skulle være bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Splittere er solide saker, nettopp fordi de skal være RF tette!

dB er jo en logaritmisk skala og ikke helt lett å bli klok på! 3dB er en dobling eller halvering av signalet-

de nivåene du oppgir på parabol 8-12dB er C/N (Carrier to Noise) som sier noe om hvor høyt nyttesignalet er over støybildet.
    dette er helt forskjellig på parabol og kabeltv. Signalnivået er derimot ganske likt- man sier vel i nyere lærebøker at kabeltv skal være mellom 55-75dBuV, eller noe deromkring i kontakten.
    parabol ligger ofte mellom 40-70dBuV inne ved dekoder.
    dBuV= Desibel mikro volt- spenningen som utgjør signalet.

Lignende tråder

1. Tips til forbedring av stue
    By B&W Spydeberg in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 27
    Siste melding: 07-24-2011, 20:43
  2. Måle coax signal
    By prologue in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 03-10-2011, 17:21
  3. Har Onkyo SR805, tips til stereo forbedring?
    By PeggySue in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 09-01-2010, 14:24
  4. Dolby Pro Logic fra Digitalt Coax. signal ?
    By stable in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 08-25-2005, 14:38
  5. Svar: 1
    Siste melding: 01-05-2005, 10:36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •