"Dobbelkabel" for både radio og tv signal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Dobbelkabel" for både radio og tv signal?

Hei!

Jeg har antenneuttak for radio/tv på "feil vegg", men ønsker ikke å legge opp fast utvidelse eller flytte punktet grunnet flytting om ikke altfor lenge.
    Imidlertid skulle jeg gjerne hatt en 10m løs kabel hvor jeg får med meg tv OG radiosignalet, da jeg bruker mye radio i dag på min Naim UnitiQute som har FM/DAB.
    (Har iRadio også, men så lett og bruke FM/DAB..)

Er det noen som kjenner til en slik type kabel med dobbel-funksjon? Eller evt. en samler jeg kan kople på antenneuttaket -for å bruke èn vanlig coax, for så å splitte signalet igjen i andre enden til tv/radio?

Mvh. Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel litt gammelt men jeg forsøker: Du har vel en TV/Radio kombinasjonsboks på veggen? Så kan du jo bare ta ut innmaten, skjøte ny kabel til den inne i boksen (bruk gjerne F-kontakter), og plassere den gamle innmaten på/ved veggen der du vil ha den - det er jo bare midlertidig?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Domt og klusse med toveis anlegg da det kan bli støy på anlegget når ikke godkjent utstyr blir koblet inn i kjeden. Det kan resultere i at retusignalet dør og internettet ikke fungerer. Er du uheldig da så kommer det en teknikker på døra som feilsøker og har funnet ut at feilen ligger hos deg enten kobler deg ut/sperrer ut retusignalet og sender regning for utbedringen firmaet måtte gjøre grunnet tukling på eget privat nett. Sorry men det er ikke bare og koble opp og slitte signalet i vildens sky gutter. Man må faktisk vite hva man driver med selv om det ser enkelt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV-titter Vis post
    Spørsmålet er vel litt gammelt men jeg forsøker: Du har vel en TV/Radio kombinasjonsboks på veggen? Så kan du jo bare ta ut innmaten, skjøte ny kabel til den inne i boksen (bruk gjerne F-kontakter), og plassere den gamle innmaten på/ved veggen der du vil ha den - det er jo bare midlertidig?
    Midlertidig som skaper trøbbel når man ikke bruker riktig utstyr.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du ta radiosignalet fra veggen når du kan få det gjennom lufta på din DAB radio?
    Det er jo bare et "gammeldags" analogt FM signal i veggen...regner med at det er et uttak på din NAIM radio slik at du kan koble det til stereo/surroundanlegget ditt?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg oppfattet spørsmålet handler det om den vanlige kombinasjonen: uttak for TV og radio i en og samme boks på veggen. Man skal jobbe hardt for å få meg til å tro at det skulle bety noe problem å forlenge kabelen til en an annen vegg og flytte uttaksboksen dit

Siden du er så kyndig håper jeg du kan utdype dette litt nærmere. Å "koble opp og splitte signalet i vilden sky" høres jo ganske dramatisk ut.

Jeg har i hvert fall byttet ut en 2-veis jeg har bruke i lange tider uten å ha registrert noen problemer eller klager pga. det med en 3-veis fra Biltema.

Splitteren føder da
    1. modem for internett og telefoni.
    2. TV/radio i stue.
    3. TV/radio i soverom. (Bruker bare radio, men opplegget er testet.)

Jeg ville ikke betenke meg på å bruke ytterligere splitting, og gjerne koble inne en forsterker som f.eks. https://www.elhandel.no/products/10007763 om nødvendig.

Gjør man det ikke vanskeligere enn det er? Med en grei fremstilling av hva som trengs og hvorledes det skal gjøres burde de fleste være i stand til å foreta slike utvidelser av en installasjon på egen hånd.

Problemet slik jeg ser det er at de som mener seg å være sakkyndige nøyer seg med å komme med formaninger uten å vise hvorledes det kan gjøres. Vi har vel lov til å forutssette at det utstyr man får kjøpt er brukbart til formålet? Så gjelder det bare å bruke riktig utstyr på riktig måte.

Jeg tror vi har kommet til en stadium hvor behovet for multimedia-installasjoner i hjemmet har blitt så stort at det ikke er til å unngå at den enkelte bruker må ha muligheter for å gjøre noe uten å måtte trekke inn en installatør for enhver liten ting.

A propos dette retursignalet, hva er det for et signal, hva er det som genererer signalet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må først si at dette ikke er vanskelig , men ofte tar hjemme snekringen litt overhånd. Gjøres dette riktig vil det heller ikke påvirke resten av anlegget utenfor hus / leilighet . Men det skal sies at kun en løs konektor /koblingpunkt kan utløse støy som dreper nettet ( retusignalet) . Retursignal er det signalet du sender ut fra din maskin når du søker opp en nettside eller bestiller film av leverandør på dekoderen. Det frekvensbådet som retur ligger på er følsomt for påvirkning utenfra hvis ting ikke er gjort riktig. Derfor riktig utstyr som er godkjent av leverandøren er viktig. Annet utstyr kan fungere, men ofte er det ikke godt nok skjermet for ytre påvirkning. Feil som du eller jeg har kan påvirke andre uten at en selv merker noe hjemme hos en selv. Dette er feil som det tar tid og finne ut av ( egen erfaring) . Uten og skulle skremme noen fra og gjøre noe hjemme var dette bare ment som en varsko om riktig bruk av utstyr og materielle. Er heller ikke noe fan av og måtte bestille teknikere til og gjøre alt mulig. Håper dette oppklarer litt for det er ikke mening og si at man skal tilkalle teknikker for alt mulig. Hilsen Tollern
    Sist endret av tollern; 03-05-2014 kl 15:50

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som mener seg å være sakkyndige har ofte vært ute for svært mange "lure" løsninger i de mange hjem og vil derfor ofte krisemaksimere av natur.
    Alle kabeltv tilbydere i dette land må forholde seg til gjeldende standarder. Det er derfor krav til spesiifikasjoner på alt utstyr som er tilkoblet nettet t.o.m. TV/dekoder. Dette inkluderer kabelen mellom vegguttak og TV/dekoder.
    Vet man til hvilken spesifikasjon kabelanlegget er beregnet etter er et internt husnett ikke vanskelig å beregne. Man har i all enkelhet et visst krav til isolasjon mot naboer og et krav til signalnivå i alle kontakter. i tillegg til utførelse av installasjonen. For det meste er det pluss og minus. Vet man hva man holder på med er dette enkelt som så mye annet man kan lære seg, men for å ta et eksempel; hvordan kan en person uten rett måleutstyr bekrefte at signalnivået er innenfor gjeldende standard?
    Behovet for multimediainstallasjoner i dette land er enormt, men behovet for båndbredde (internett hastighet/HDTV kanaler) er likeså. Derfor er faglig utførelse og opprettholdelse av kvailitet i hele nettet så viktig for å sikre stabilitet for alle kunder.
    Min personlige oppfatning er at de fleste kabeltilbydere har svært gunstige priser mot kunder på arbeid nettopp for å unngå at man hjemmesnekrer og bruker feil komponenter eller gjør andre feil. Summen av mange småfeil hos forskjellige kunder vil summere seg opp til større feil sentralt i nettet. Anbefaler derfor at man kontakter sin lokale tilbyder og forespør pris på det arbeidet man vil ha gjort.

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 07-25-2011, 19:52
  2. Svar: 1
    Siste melding: 05-20-2008, 21:34
  3. Svar: 2
    Siste melding: 08-13-2007, 12:24
  4. "Radio Controlled" klokkeradio
    By AVmann23 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 08-12-2007, 23:36
  5. Svar: 11