Hei

I forbindelse med oppussing har jeg lagt trekkrør og koblingsbokser for å ha mulighet til å ta ut TV-signalet i flere rom. Jeg har lest en del rundt på forumet, og fått en del informasjon, men trenger litt input på gjennomføringen.

Inntakskabelen går til en koblingsboks hvor det er et uttak med multimediakontakt. Noe ala dette:
rs16-antenne-multim-8db

Fra denne koblingsboksen har jeg lagt opp et 16mm k-rør på ca 10m som går til et teknisk skap. Fra dette skapet har jeg lagt opp 20mm k-rør til de fire rommene jeg skal ha TV-kontakt i. Disse rørene er 10-15m lange.

1) Hva slags kabel bør jeg bruke på de ulike strekkene? RG6, eller vil det fungere like bra med RG59? Den siste er vel kanskje enklere å trekke?

2) Kan jeg bruke f.eks. denne til å splitte signalet til de fire rommene? Er det andre løsninger som fungerer bedre?

3) Trenger jeg noen forsterker i tillegg til splitteren?

4) Hva slags endestykker og koblinger bør jeg bruke i henholdsvis koblingsboksen med inntaket (har tenkt å erstatte uttaket der med et blindlokk da jeg ikke har behov for å ha et uttak der) og i det tekniske skapet?

5) Er det noen grunn til å ha uttak med multimediakontakt på de ulike rommene? Jeg kommer uansett til å ha eget nettverksuttak med internettilgang (ikke Canal Digital) ved siden av TV-kontaktene. Ønsker at f.eks. filmleie skal kunne fungere på alle rom, kommer til å ha HD-PVR-dekoder i stuen og antagelig IDTV kortleser på de tre andre rommene.

6) Dette blir et stjernenett. Antar at jeg da benytte uttak med 7db demping? Noe ala dette?

7) Er det noen ting jeg må måle ved de ulike uttakene for å sikre at dette blir riktig? Kan det f.eks. gjøres med HD-PVR-dekoderen? Er vel en meny der som inneholder litt info om signalstyrke og sånn.

Jeg har prøvd å få både informasjon og priser på å få satt opp dette fra Canal Digital og installatøren de bruker, men ingen av de kunne hjelpe meg med noen av delene. Eneste svaret jeg fikk var at de hadde fastpriser på punkter, og at det inkluderte på-vegg-løsning med synlig kabel og klumpete veggbokser....