Noob på fiber og NTE/Altibox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noob på fiber og NTE/Altibox

Hei sann

Har kjøpt hus som jeg skal flytte inn i første uka i august, og har et par spm om fiber, siden jeg tenkte å prøve det istedet for CD osv.

1. Leser at det følger med en hjemmesentral med router som skal settes opp sentralt ett eller annet sted i huset. Tenkte å se på muligheten for å dra ut kablene som ligger i huset fra før av (coax) og benytte trekkrørene til fiberkabelen, evt nettverkskabelen, og la hjemmesentralen eller altiboxen stå i nærheten av tv'n/det gamle tv-uttaket.

2. Kan tv-signalene sendes trådløst fra hjemmesentralen til min Samsung tv iva Wifi. Tv'n har a/b/n.

3. Hvor god dekning er det på hjemmesentralen? Jeg har et teknisk rom i kjelleren som kan være et sted å sette sentralen, eller bør den helst stå over bakkeplan? Det tekniske rommet er omgitt av lettvegger.

4. Kan ungene se tv på pc'ene sine uten at jeg trenger tilleggsløsninger, som utvidet tv-pakke eller lignende.?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hos meg kom Lier fibernett med en kveil Ø11 mm plastrør som jeg la igjennom grunnmuren og gravde ned. Innvendig la jeg opp et mindre rør frem til der jeg ville ha sentralen. Deretter kom de og blåste inn fiber, skjøtet rør og monterte sentralen.

2 og 3. Har ingen erfaring med sentral med innebygd Wifi - fantes ikke når jeg fikk min. Tror du må ha dekoder på hver TV fortsatt, men litt usikker på om signalet nå kan går trådløst. For stabilitet ville jeg lagt opp nettverkskabler.

4. Det finnes noe som heter Altibox Chill. Da kan du se TV på brett, mobil og PC. Har aldri teste det. Kunne tenkt med det på brett men idi**** støtter bare IPad :twisted:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no - Altibox Trådløs TV

Trådløst for altibox. En base settes ved hjemmesentral og mottaker ved tuner. En base kan betjene flere motakere, i allefall 2, kanskje 3....

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers
    Komplett.no - Altibox Trådløs TV

Trådløst for altibox. En base settes ved hjemmesentral og mottaker ved tuner. En base kan betjene flere motakere, i allefall 2, kanskje 3....

Inge
    Ser man det, men 2-3 mottakere ? Den har da bare en nettverkskontakt inn og ut ? Kan man bruke en switch ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ser man det, men 2-3 mottakere ? Den har da bare en nettverkskontakt inn og ut ? Kan man bruke en switch ?
    Eh, du har en kabel i fra din hjemmesentral inn på basen, så sender den trådløst til klient. Du må altså ha 2 klienter og 2 tunere hvis du har 2 tv som skal ha signal....
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers
    Eh, du har en kabel i fra din hjemmesentral inn på basen, så sender den trådløst til klient. Du må altså ha 2 klienter og 2 tunere hvis du har 2 tv som skal ha signal....
    OK, du erstatter bare kabelen med en trådløs overføring av nettverkssignalet mao. Da er jo ikke veien lang til å tenke at man kunne satt er switch i enden av den ene linken og betjent 2 dekodere til f.eks to barnerom med TV på hvert rom. Ser Komplett selger Altibox switcher...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info om Motorolas trådløse overføring og Altibox Chill. Men et siste spørsmål, er det mulig å plugge programkortet til Altibox rett i tv'n med en kortleser, eller er det ikke programkort ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barcelona
    Takk for info om Motorolas trådløse overføring og Altibox Chill. Men et siste spørsmål, er det mulig å plugge programkortet til Altibox rett i tv'n med en kortleser, eller er det ikke programkort ?
    Tror ikke de bruker programkort, i alle fall gjør ikke jeg det. Hos meg er det MAC adressen til dekoderen som identifiserer meg. Mao, hvis du kobler til en annen Altibox dekoder hjemme hos deg vil den ikke virke før de har lagt inn adressen hos leverandøren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •