Canal Digital kabel og parabol, lik bildekvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital kabel og parabol, lik bildekvalitet?

Vurderer å gå fra parabol til kabel. Er kvaliteten på bildet like bra både på Canal Digital kabel og parabol? Har hørt noen påstå at bildet er bedre over parabol. Ser ut som CD selger samme ADB HD-PVR tuneren til både kabel og parabol.

Lurte samtidig på om CD kabel kortet også vil fungere i parabol tuneren på hytta?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat i disse dager er vel bildekvaliteten på TV2 Zebra rimelig mye bedre på parabol enn på kabel fra CD

Nåvel - det var et sidespor. Men er det egentlig forskjell da? Er det ikke helt likt, egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket ikke noe forskjell på bildekvaliteten da jeg gikk fra kabel til parabol for litt under 2 år siden. Tror ikke det har forandret seg etter det.
    Kabelkort vil ikke virke på parabolen på hytta lenger de gikk over til separate kort for en tid tilbake, så hvis du fortsatt vil bruke samme abonnement hjemme og på hytta er nok det beste å fortsette med parabol.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kabelnettet gjør vi ikke annet enn å ta ned alle kanalene via parabol, gir dem nye frekvenser i følge Canal Digitals gjeldende liste (kan fjernstyres fra Canal Digital direkte), og sender dem ut på kabelen. Det er absolutt ingen endring i forhold til det opprinnelige signalet for hver av kanalene som hentes ned via parabolen. Altså kun en direkte videresending på nye frekvenser og med en annen kryptering (DVB-S på parabol, og DVB-C på kabel).

Bakkesendte signaler (DVB-T) er en helt annen historie. Der komprimeres det meste "i hjel", på grunn av manglende båndbrede og for stort kanalutvalg i forhold til dette.

EDIT:
    til tider er det vel heller slik at man kan oppleve bildekvaliteten bedre i kabelnett, da disse som regel bruker paraboler på minimum 1,5 meter diameter. Således blir de jo ikke like følsomme for vær-fenomener, som de små parabolene man har hjemme. Litt avhengig av hvor i landet man bor så klart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Akkurat i disse dager er vel bildekvaliteten på TV2 Zebra rimelig mye bedre på parabol enn på kabel fra CD
    Ettersom jeg har forstått, så kommer forhandlingene mellom CDS og TV2 i etterkant? Var det ikke snakk om at CD ville ha avtale som omfattet både kabel og satelitt?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ettersom jeg har forstått, så kommer forhandlingene mellom CDS og TV2 i etterkant? Var det ikke snakk om at CD ville ha avtale som omfattet både kabel og satelitt?
    Jeg kjenner ikke til detaljene, dessverre. Og siden jeg er CD parabolkunde, så sier jeg som sikkert et utbrukt sitat: "i couldn't care less...."

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuner og bildebehandling varierer stort så ønsker du bra bilde så sjekk ut hvem decodere som gir bra bilde

(selv har jeg testet mange satelitt/kabeltv tunere og funnet ut at ingen gir så bra bilde som idtv ...der tv tuner og tv video prosessor behandler bilde)

signalbehandlingen kan sammenlignes med de mest elendige bd spillere med dårlig sd/hd bilde til de bedre med detaljerte , flotte rene bilder

Om Pioneer KRP-600M støtter idtv og om CD støtter idtv på din modell ?

Så bra som tv KRP-600M er så ville det kanskje vært beste løsningen om den fikk styre tv bilde behandlingen å ikke en sepparat decoder/tuner (om den har mulighet da)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke muligheten til å bruke IDTV på KRP-600M, men Vantage tuneren er veldig bra med mange muligheter.
    Det som frister med kabel er enkelte svenske og danske kanaler som jeg ikke får på parabol. Zebra ser jeg aldri på bortsett fra en fotballkamp i ny og ne.

Noen som har bredbånd over CD kabel? Prisene er lavere enn jeg har hos Telenor og de reklamerer med bra hastigheter. Får man hastigheten man betaler for? Er nettet stabilt? Fungerer det like bra når du ser på TV og surfer samtidig?
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 25/5 med CD og det fungerer for det meste bra med den hastigheten som loves. Men det er nå en gang slik (i mitt nett i alle fall) at feil kan oppstå, og da forsvinner både internett og TV samtidig. Det er den største ulempen slik jeg kan se det. Som du sier så er det bedre fart og lavere pris.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere kunde av CD kabelnett med trippelpakke (tv/tlf/internett) har jeg ikke mange lovord å komme med.
    Dekoderene de selger suger eselballe
    Kundeservice er begrenset til "har du prøvd å slå av/på dekoderen?"
    Ip tlf løsningen er en vits, men dropper du den blir selvfølgelig tv/intenett mye dyrere
    Bodde i et kliss nytt borettslag med kliss nytt kabelnett og CD skyldte på dårlige/gamle kabelnett når signalet forsvant til stadighet.

Har nå flyttet til nytt hus og hadde for en tid tilbake besøk av meget pågående selgere fra CD kabel. De kommer ikke tilbake hit noe mer

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye ADB tunerene skal være bra i følge tester. Sikkert ikke den du hadde. :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg var høylytt motstander av Sagem, men er godt fornøyd med ADB.

I tillegg har ikke jeg sett noen pakkeløsning med IP-telefon. Jeg sjekket priser på mine sider og for meg synes jeg det ble for dyrt i forhold til begrenset bruk.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nei, jeg var høylytt motstander av Sagem, men er godt fornøyd med ADB.

I tillegg har ikke jeg sett noen pakkeløsning med IP-telefon. Jeg sjekket priser på mine sider og for meg synes jeg det ble for dyrt i forhold til begrenset bruk.
    ADB er ukjent for meg, håper de er bedre enn Sagem.

Tlf løsningen var en del av en pakken hver bolig i borettslaget ble tilbydt. Vet ikke om det er vanlig pakke tilgjengelig for alle. Vi hadde noe som het "utvidet borettslagavtale" hos CD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •