Splitte signal fra teknisk rom, TV og data

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Splitte signal fra teknisk rom, TV og data

Hei.

Håper dette blir i riktig forum.

I huset er det blitt trekt rør til 5 rom.
    Har GET signal inn på teknisk rom og tenkt å splitte det her.

Tenkt følgende oppsett: "signal inn(GET) - kabelmodem - router og switch - data/TV til 5 rom" stående i teknisk rom.

Når dette legges opp normalt er vel TV og data splittet ut i lokket, så kobler man et kabelmodem i lokket?

Når jeg vil ha data og TV til 5 rom. Må jeg trekke coax og nettverksbakel i samme røret, eller er det noen mulighet å fortsatt bruke bare coax kabelen når jeg vil ha nettverk og fortsatt ha TV.

Da blir det så greit med et par HTPC'r rundt omkring

Håper dere skjønner hva jeg mener og har noen gode tips.

På forhånd takk

Hilsen Frank

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke GET selv, men om jeg hadde hatt muligheten til å legge rør med kabler rundt i huset slik du snakker om, så hadde jeg benytta anledningen til å legge minst 2 CAT6 til hvert av de fem punktene, i tillegg til eventuell coax.

Hadde ikke nødvendigvis terminert engang, kanskje bare hatt det liggende en liten kveil i veggen for fremtidig bruk ved behov.

Har Canal Digital kabel selv, men en eller annen gang i fremtiden blir det sikkert fiber på meg. Da hadde det vært utrolig kjekt å hatt kabel for både TV og nett liggende klart til forskjellige steder

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå glemte jeg å skrive at røra er ferdiglagt og vegger er på...
    Så jeg har bare 1 rør pr.rom.....

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet/plass så ville jeg trekt en nettverkskabel i røret sammen med coax.

Kjenner ikke Get, men hvis det er som Canal Digital kabel, så må du ha et eget modem i enden av hver coax for å få nett. Og da vil ikke de fem punktene ha kontakt med hverandre.

Personlig ville jeg i alle fall hatt switchen min i teknisk rom, og egne nettverkskabler i stjerne herfra til hvert av de fem punktene.

Skulle du en gang i fremtiden gå bort fra kabel og over til fiber, så bruker du coax-kabelen som trekkesnor og erstatter denne med en nettverkskabel til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver 1DrE:

"Kjenner ikke Get, men hvis det er som Canal Digital kabel, så må du ha et eget modem i enden av hver coax for å få nett. Og da vil ikke de fem punktene ha kontakt med hverandre.
    Personlig ville jeg i alle fall hatt switchen min i teknisk rom, og egne nettverkskabler i stjerne herfra til hvert av de fem punktene."

Er slik jeg også har kommet frem til.

Vil ha switch og NAS på teknisk bod så alle 5 punktene har tilgang :-D

Finnes det en kombikabel for slikt?

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frank75
    Som du skriver 1DrE:

"Kjenner ikke Get, men hvis det er som Canal Digital kabel, så må du ha et eget modem i enden av hver coax for å få nett. Og da vil ikke de fem punktene ha kontakt med hverandre.
    Personlig ville jeg i alle fall hatt switchen min i teknisk rom, og egne nettverkskabler i stjerne herfra til hvert av de fem punktene."

Er slik jeg også har kommet frem til.

Vil ha switch og NAS på teknisk bod så alle 5 punktene har tilgang :-D

Finnes det en kombikabel for slikt?
    Apropos switch. Jeg skal sette opp en switch på teknisk rom nå, som skal støtte 10-12 Cat6-punkter rundt i huset. Noen som har en gigabit-switch å anbefale? Og er det forresten slik at når man bruker Altibox så må man ha en switch for TV og en for nett?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •