Altibox trådløst - erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox trådløst - erfaringer?

Hei,

Kjenner noen som har bygd seg hytte (A) ved siden av noen bekjente (B), som har Altibox fiber med internett og TV.

De forslår selv at de kan dele sitt signal med de nyinnflyttede, istedenfor å ha hver sin fiberkabel inn i hver sin hytte.

Ser på altibox sine sider at det finnes en aksesspunkt/klient-løsning for å sende signalet trådløst (5GHz).

Altibox - Trådløs tv

(Hyttetomtene grenser mot hverandre, men WiFi-signalet fra hytte A mottas ikke sterkt nok til å brukes på hytte B. Vet ikke hva slags signal dette er, men det er neppe 802.11n.)

Er det noen som har testet dette?

Regner med at denne bare videresender TCP/UDP-pakker, slik at man kan ha en for internett og en for TV fra hjemmesentralen?

Det pleier å være flere TV-utganger fra hjemmesentralen, men kun 1 internettutgang.
    Ser derfor for meg at det settes opp en switch som deler internettsignalet.

Vet ikke hvordan dette er juridisk sett.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juridisk er det ulovlig...

Teknisk tror jeg det bare er to seperate vlan som blir brukt for TV og Internet. Trådløst TV krever dog rimelig stabilt og høy hastighet og vil neppe fungere i praksis slik du skisserer men Internet er en kurrant sak teknisk, men ikke juridisk.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er TV som er skissert på Altibox sine sider til å bruke denne trådløsoverføringen.

Et alternativ dersom de absolutt ønsker å dele linja er naturligvis å trekke 2 stk CAT5e/CAT6-kabler mellom hyttene, 1 til internett og en til TV.

Jeg har blitt spurt om tips i denne sammenheng, og hadde det vært meg så hadde jeg skaffa en egen fiberlinje inn til den nye hytta. Mindre styr, mindre oppsett, lovlig, og til syvende og sist kanskje ikke så mye dyrere heller.
    Ser at prisen på en sender+mottaker ligger på 1500,-, så det blir 3000,- for dette om man trenger 2 stykker (+switch og router), eventuellt kabler og graving.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere feilretter for Altibox i Oslo ble det satt opp mange slike med gode resultater internt i hus, om de bærer over hyttetomta er jeg heller usikker på.

TV og Internett er kun separert med ulike Vlan, det er korrekt.

Jeg ville lagt rør med kabel, evt. bare grave ned 2xCat.5e kabler(vaselinfylt for utendørs bruk og svart UV-bestandig kappe). Da har du en kabel for TV og en for Internett, så får ny hytteeier montere opp 2 separate switcher og spre dette ut i hytta si med disse to som forsyning.

Den trådløse løsningen er billig, men jeg har erfart at disse trenger en restart innimellom. Allikevel vil jeg påstå at de er svært stabile, var noen Jensen Celeno bokser som ble satt opp som erstattet Jensen sine PLC switcher(nettverk over strømnett). Disse jensen boksene med trådløs overføring av TV ble brukt kun i Oslo for å teste ut hvordan det fungerte ca. et år før Altibox lanserte trådløs Tv med Motorola, var bare borti motorola en gang før jeg begynt å studere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •