Apple Extreme + Altibox, hva slags oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apple Extreme + Altibox, hva slags oppsett?

Har fått Altibox til å sette sentralen min (CPL7) i bridge-mode eller rettere sagt jeg har fått en ekstra knapp på "Mine sider" for å gjøre dette selv. Har en Apple Extreme router som jeg skal bruke til å kjøre DHCP og NAT for hjemmenettverket. Ut ifra hva Altibox sine folk sa så skulle jeg miste to tv-innganger når sentralen ble satt i bridge-mode sånn at jeg skulle benytte TV utgang 3 til å koble sammen med egen router. Jeg har fortsatt 4 oppegående utganger til tv og fortsatt èn WAN-utgang på sentralen som nå kun gir meg kablet nett, selv etter restart av sentralen etter at jeg satte den i bridge.
    Er det flere som bruker AE sammen med CPL7 og har en beskrivelse for hvordan oppsettet på denne skal være for å få det til å fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var rart at Altibox sa at du skulle miste 2 TV utganger på boksen bare fordi den ble satt i bridge mode. Bridge mode versus NAT burde ikke ha noe å gjøre TV utgangene i det hele tatt, kun med PC utgangen.

Nå har ikke jeg denne boksen selv, så jeg kan bare svare på generelt grunnlag.

CPL7 har 5 stk Ethernet kontaker og 2 stk telefonikontakter. Av Ethernet kontaktene er 4 stk beregnet for TV (egen IP range, starter på 10.x) og en (1 stk) beregnet for PC. Har du mer enn en PC må du koble opp en egen switch/ruter på PC porten.

Dersom du logger deg inn på Apple Extreme boksen, så vil den den rapportere hvilken IP adresse den har på sin WAN port ? Dersom den rapporteren en privat adresse (type 10.xx.xx.xx, 172.16-31.xx.xx eller 192.168.xx.yy) så er Altibox CPL7 boksen IKKE i bridge mode. Dersom den har en offisiell IP adresse (public rutbar), vil kanskje starte på 81 eller 109 som jeg vet Altibox har blant sine nett, så er CPL7 boksen i bridge mode.

Hvis det virkelig er slik at du mister 2 stk TV porter når CPL7 er i bridge mode, må du ha en egen switch for flere TV-er (hvis du har mer enn 2). Du bør ikke blande sammen TV og PC på samme nett med mindre du vet 100% hva du gjør. Kobler du en hjemmruter (med ny NAT-ing eller sammenkobling av nett) risikerer du feil på nettverket.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenkte å bruke AE til å ta seg av nettbiten?

Jeg har Tilgin modem fra mimer i bridge modem og AE til å ta seg av router jobben (slipper dobbelnat).

Jeg styra noe helt vanvittig (trodde problemet var AE). men det visste seg at modemet trengte å først holde inne reset knappen (laster inn oppsettet på nytt fra leverandør som er altibox). dette kunne ta alt fra 5min++

Da vil AEen få helt vanlige WAN ip addresse fra modemet (83.xx.xx.xx)
    Har du sjekket at AEen får noe som helst ip adresse fra modemet? hvis ikke kan en hardreset og ta strømmen hjelpe på.

EDIT. trengte ikke gjøre NOE med AE routeren da den får automatisk innstillinger (IP,DNS osv) fra modemet. Når det er bridge deler bare modemet ut direkte adresse til din leverandør.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært noen mailer frem og tilbake med Altibox de siste dagene. I går ga jeg litt opp og satte sentralen og AE'en tilbake til gammelt oppsett hvor Altibox-routeren styrer DHCP og AE står i bridge.
    Nå fikk jeg en mail igjen akkurat hvor Altibox sier de har satt sentralen/routeren deres i bridge-mode og ba meg restarte. Tok ut strømmen som vanlig og startet opp igjen. AE står fortsatt i bridge-mode og jeg HAR nett ??!! Skulle visst heller ikke miste noen tv-porter på CPL7 som man gjør på noen andre så jeg er fortsatt tilkoblet WAN-stikket.
    Oppsummert har jeg nå TO routere som begge står i bridge og nettet funker som vanlig, trodde ikke det skulle være teknisk mulig?
    Får ingen IP av Altibox foreløpig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •