Bestilte 60/60 fra altibox, har kun 1 ned og 7,5 opp. Hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bestilte 60/60 fra altibox, har kun 1 ned og 7,5 opp. Hjelp?

Hei.
    Jeg bestilte 60/60 linje fra altibox. Skulle iflg selgeren bare logge inn på altibox og trykke på bridge mode, så skulle det være oppe å gå dagen etter.
    Når jeg tester, så har jeg 1,38 mb/s ned og 7,5 mb/s opp. Jeg har clp6 fra altibox. Fra den går det en kabel til en router. ( Jensen air link WBR 6954 ).
    Signalet fra routeren til pc'n er utmerket.
    Greit nok at det går noe saktere med trådløst, men det får da være måte på.... Når jeg kobler pc'n direkte på cpl6'n, så får jeg 58/58, så det fungerer.
    Noen som kan hjelpe meg? Verken altibox eller min lokale leverandør ( NTE ) kunne hjelpe meg:cry:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å sende på andre kanaler? Det har fungert for meg, og grunnen har som regel vert når det kommer nye naboer med nytt trådløst utstyr. Valg for dette pleier å ligge under "avansert" eller lignende på routerinnstillinger

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa följande:

Deaktivera wifi på jensen och koppla en pc med kabel i den och se vad du får.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det trådløse netverket som tilsynelatende er problemet.

Du vil aldrig få mere hastighet uansett hvor sterkt signalet er, Den routeren støtter ikke mer en 802.11g, den er ffs snart 8 år gammel! Dvs at den støtter en maksimal netto hastighet på 2.27MB/22Mbit ps.

Det du vil bruke er utstyr som støtter 802.11n.
    Jeg finner ingen informasjon om den Telsey CPL6'n støtter 802.11n, men det finner du ut hvis du prøver å la den være AP og så tester du hastigheten du får(sett at mottakerenheten på pc støtter 11n).

Hvis det er en stasjonær pc som skal ta in signalet så anbefaler jeg heller at du bruker et sett med homeplug av typen AV200 eller AV500, ikke fall for å kjøpe den utdaterte HD200/HD500 standarden. De har samme teoretiske overføringshastighet, men i alle tester så viser AV å ha ca 3x hastigheten til HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Det er det trådløse netverket som tilsynelatende er problemet.

Du vil aldrig få mere hastighet uansett hvor sterkt signalet er, Den routeren støtter ikke mer en 802.11g, den er ffs snart 8 år gammel! Dvs at den støtter en maksimal netto hastighet på 2.27MB/22Mbit ps.

Det du vil bruke er utstyr som støtter 802.11n.
    Jeg finner ingen informasjon om den Telsey CPL6'n støtter 802.11n, men det finner du ut hvis du prøver å la den være AP og så tester du hastigheten du får(sett at mottakerenheten på pc støtter 11n).

Hvis det er en stasjonær pc som skal ta in signalet så anbefaler jeg heller at du bruker et sett med homeplug av typen AV200 eller AV500, ikke fall for å kjøpe den utdaterte HD200/HD500 standarden. De har samme teoretiske overføringshastighet, men i alle tester så viser AV å ha ca 3x hastigheten til HD.
    Jeg må innrømme at jeg er heller dårlig på data, men det ante meg faktisk at det kunne være routeren som var for gammel og ikke støttet hastigheten.
    Slike ting som 802.11n er Gresk for megops: Det er en bærbar pc. Jeg kjøper ny router. er denne god nok?:

Linksys X2000 11n Wireless ADSL2+ Router
    Transfer rates up to 300 Mbps, Advanced Security, SpeedBoost technology

Ps. Takk for hjelp så langt

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deter vanskelig å si om din bærbare data har 11n mulighet siden jeg ikke vet hvilken model det er.

Det finner jeg fort ut av hvis du poster fabrikant og modelnr.

Hvis du nylig kjøpte fiber fra altibox så er jeg rimelig sikker på at du kan bruke routeren som de leverte. Den skal ha høyere overføringshastighet via WiFi en den Jensen du bruker nå.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du bruker den til å begynne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deter vanskelig å si om din bærbare data har 11n mulighet siden jeg ikke vet hvilken model det er.

Det finner jeg fort ut av hvis du poster fabrikant og modelnr.

Hvis du nylig kjøpte fiber fra altibox så er jeg rimelig sikker på at du kan bruke routeren som de leverte. Den skal ha høyere overføringshastighet via WiFi en den Jensen du bruker nå.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du bruker den til å begynne med.
    Det er en Hewlet Packard Compaq CQ50-105EO. den begynner jo å bli noen år den også....Grunnen til at jeg bruker den Jensen-routeren er at jeg trodde jeg måtte det.
    Er det innebygd router i den hvite boksen som jeg fikk fra altibox? Det er 3 pc-utganger og 1 tv-utgang bak på den.
    (Logget meg inn til altibox nå og ser at den har innebygd router). Begynner du skjønne hvor lite greie jeg har på data nå?:lol:
    Jeg skal forsøke å ta bort den Jensen-routeren når jeg kommer hjem.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er desværre ikke 802.11n støtte på den dataen, men det koster ikke mer en ca 200kr å oppgradere det.

Men først og fremst så må du få den Jensen routern ut av loopen. Hvis du ringer din fiberleverandør så kan di sette opp wifi direkte fra deres sentral med ønsket brukernavn og passord.

Jeg brukte etternavnet mitt som navn på nettverket og telefonnr som passord. Enkelt å huske.

Da er det og lett å kjenne igjen hvilket nettvert som er ditt eget.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er desværre ikke 802.11n støtte på den dataen, men det koster ikke mer en ca 200kr å oppgradere det.

Men først og fremst så må du få den Jensen routern ut av loopen. Hvis du ringer din fiberleverandør så kan di sette opp wifi direkte fra deres sentral med ønsket brukernavn og passord.

Jeg brukte etternavnet mitt som navn på nettverket og telefonnr som passord. Enkelt å huske.

Må bare si tusen hjertelig takk Truls. Da blir det oppdatering av bærbar, eller kjøpt ny. Den begynner å bli moden for utskiftning.... Og mr. Jensen får sparken. Takk igjen:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk altibox svar, nei dette kan ikke vi hjelpe deg med. Skulle likt å sett en av de seriøse leverandørene svare på dette viset.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ehm, det var ikke et spesielt sterkt passord. En titt på postkassen, et søk på gule sider, voila.

Personlig har jeg avpersonifisert SSID, men fortsatt noe som vi gjenkjenner relativt lett og et relativt langt passord med randomiserte tall og bokstaver som vi ikke husker selv, men som er notert på et sikkert sted.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lowland
    Typisk altibox svar, nei dette kan ikke vi hjelpe deg med. Skulle likt å sett en av de seriøse leverandørene svare på dette viset.
    Desverre er altibox en av de seriøse og nextgentel/get/telenor er ikke noe bedre i det hele tatt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ehm, det var ikke et spesielt sterkt passord. En titt på postkassen, et søk på gule sider, voila.

Personlig har jeg avpersonifisert SSID, men fortsatt noe som vi gjenkjenner relativt lett og et relativt langt passord med randomiserte tall og bokstaver som vi ikke husker selv, men som er notert på et sikkert sted.
    Haha, joa, men får å ha så lyst til å logge på akurat mitt nett så må du ha en personlig agenda med meg:P Jeg bor avsides og det er det eneste nettet jeg får inn. Du er velkommen til å sitte på trappa å laste ned om du ønsker=)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke surfing på VG jeg er mest redd for

Uansett, bor selv på byggefelt og vil helst slippe at naboen roter på mitt nett, eller andre med skumlere hensikter.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bestilte 60/60 linjen, burde altibox informert deg om at din nåværende boks ikke støtter det..en kollega bestillte akkurat 60/60 og han fikk beskjed om at han sin boks var for gammel, men de bytter jo bare ut boksen med en nyere...burde være en smal sak det..ta kontakt med altibox du!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    Når du bestilte 60/60 linjen, burde altibox informert deg om at din nåværende boks ikke støtter det..en kollega bestillte akkurat 60/60 og han fikk beskjed om at han sin boks var for gammel, men de bytter jo bare ut boksen med en nyere...burde være en smal sak det..ta kontakt med altibox du!
    Will do

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere eldre "hjemmerutere", og de trenger ikke være mer enn 3-4 år gamle, har dårlig kapasitet. De håndterer kanskje en 80-90 mbps i switch modulen, men med en gang en sender trafikk via WAN porten (og ruter delen kommer inn i traffikkstrømmen), går ytelsen ned til kanskje 10-20 mbps maks.

Kobler en trådløs teknologi inn i bildet kan fort dette endre seg til det værre.

Kort oppsummert:
    802.11g - Maks ytelse på datastrøm er 54 mbps. Trekker en bort overhead for kontroll og annet, har en ca 30 mbps "IP strøm" igjen. Dette tilsvarer 3,75 MBytes/sek. Og hvis det er litt avstand (og hindrer) mellom trådløs ruter og PC, så faller dette fort ned til både 2 og 3 MBytes/sek maks.

802.11n - Maks ytelse er avhengig av antall datakanaler. Hver kanal har en maks båndbredde på 148 mbps (effektiv ca 90 MBytes/sek). Noen rutere kan "bundle" kanaler (som er definert i standarden) for ytelser helt opp til 450 mbps, men dette krever at en er "alene" i bruk av radio spektrum. Bor du i et område med flere andre trådløse nettverk, opplever du sjelden bundling i 2.4 Mbhz båndet mens det kan være aktiv bundling i 5 Mhz båndet (dersom ruter og PC-en støtter dete).

En ser også store forskjeller på hvor god 802.1n radiodelen er. Selv hadde jeg en 1. gen D-Link DIR-825 ruter med 802.11n. Fikk da ca 20-25 mbps upload/download på en Altibox 40/40 linje. Byttet ut D-Link med en Linksys 4200, og fikk 40/40 mbps (med andre ord maks). Så det er forskjell på rutere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •