Get HD PVR og Brumming i anlegget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Get HD PVR og Brumming i anlegget

Når jeg kobler sammen min GET HD PVR til anlegget mitt opplever jeg noe jeg ikke har sett siden jeg var fjortis: det brummer av el-støy i alle høyttalere, selv om kun effektforsterkerne er på (ikke forforsterker).

Litt av/på med kabler viser at problemet ENTEN ligger i antennekabel mellom veggen og GET boksen (da forsvinner støyen igjen) ELLER i HDMI kabelen fra GET boksen til forforsterker (støyen forsvinner da også. Ting er jordet.

Jeg har kabler som koster alt fra en hundrings til noen tusenlapper pr st, og skifte av disse har ikke gitt noen som helst forskjell i oppfattelse av støy.

Har jeg da en elendig GET boks, eller kan det være noe annet? Har andre opplevd støy på denne måten og funnet ut av hva som var årsaken?

Det høres ut som om noen har plugget inn en dårlig rockeguitar til en alt for diger høyttaler (tenk Back to the Future) som så ligger og summer ondsinnet og djupt

For søkbarhet (fant NULL med google eller bing):
    Get, HD-PVR, HD PVR, støy, noise, brum, brummer, støyer, kabel, kabelstøy, antenne, hdmi

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat det samme problemet. Har også den samme getboksen.

Kjørte en "gratis" rcakabel fra tv eller getboks og direkte i forsterker tidligere. Brumma som f...

Plutselig her en dag var brummingene tilbake etter at fruen hadde tørket støv i kabelspagettien bak racket, så nå må jeg skru av getboksen hver gang jeg skal høre musikk (som regel via usb fra soundgarden til dac).

Har erfart at brummingen er ekstra sterk når getboksen skriver til harddisk.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett på Galvanisk skille mellom vegg kontakt og tuner så blir problemet borte

Morten

Komplett.no - Hama 42997, Galvanisk skille,

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller enda enklere, ring Get og krev at de kommer og monterer et galvanisk skille. I følge PT (Post- og teletilsynet), skal det være galvanisk skille mot hver abonnent i alle moderne kabelnett. Det kan umulig være på plass i nettet du er tilkoblet.

True gjerne med å kontakte PT, om de ikke tar henvendelsen seriøst. Da kommer de nok løpende ganske fort ;-)

Dette med forbehold om at du ikke har flere antenneuttak, og jordingsfeil i eget hus.

PT fastsatte den 9. juli 2007 forskrift om endring i forskrift om elsikkerhet i elektronisk kommunikasjonsnett. Endringsforskriften har som formål å hindre brannfare ved tilkobling av flatskjerm-TV eller datamaskin med TV-kort til kabel-TV-nett.

I elsikkerhetsforskriften § 4 heter det:
    ”I nye og ombygde elektroniske kommunikasjonsnett som består av koaksialkabel som føres inn til en bygning, skal skjermen galvanisk skilles fra kabelens skjerm inne i bygningen.”
    Det galvaniske skille kan plasseres i siste avgreningsstender eller i kundens antennekontakt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så denne splitteren eller multiconnector som get kaller den, inneholder ikke galvanisk skille?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Get HD PVR dekoderen i litt over 1,5 år UTEN galvanisk skille og har ikke hatt noen problemer med støy.. Hverken via RCA eller HDMI lyd.

Sikker på du ikke har jordingsfeil i padde (om du bruker dette) eller lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg får bytte padda. Trodde det var galvanisk skille i den jeg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en padde med galvanisk skille for antennekabel (Belkin). Selvfølgelig bare hann/hann, så jeg måtte finne en konverter fra krigstia, men det brummer ikke mer. Det er bare en irriterende høyfrekvent pip fra boksen nå, men det kan jeg ta med kundeservice.

Takk for innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Eller enda enklere, ring Get og krev at de kommer og monterer et galvanisk skille. I følge PT (Post- og teletilsynet), skal det være galvanisk skille mot hver abonnent i alle moderne kabelnett. Det kan umulig være på plass i nettet du er tilkoblet.

True gjerne med å kontakte PT, om de ikke tar henvendelsen seriøst. Da kommer de nok løpende ganske fort ;-)

Dette med forbehold om at du ikke har flere antenneuttak, og jordingsfeil i eget hus.
    Du har rett i forskriften, men tror du tolker den feil. Den sier at alle kabelnett som er bygd etter 2007 eller som er oppgrades etter 2007 skal bygges/oppgraderes med galvanisk skille. Det krever ikke at man ettermonterer galvanisk skille i anlegg som er modernisert før denne forskriften. Noe som også er mer rimelig siden mer-kostnaden ved og ettermontere galvanisk skille er vesentlig høyere en kostnaden ved og montere galvanisk skille under utbygging/oppgradering av anlegget.

Ellers må jeg si meg enige i konklusjonene generelt. er sikkert noe spenning som går fra coax nettet til forsterker sin jord som skaper denne brummingen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •