Get prøver å overta Altibox med knalltilbud - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nå må ikke folk glemme det at det ikke hjelper en dritt å ha rask linje hvis ikke maskinen i andre enden kan matche med lik eller bedre upload.
    prøv å laste ned et par/tre store filer samtidig fra forskjellige servere så vil dere se at det stemmer sånn ca med det dere skal ha fra altibox.

Sånn er det iallefall med mitt abonnement + de som jeg kjenner som også har altibox.

å kjøre test på div nettkalkulatorer har iallefall for meg vært meget missvisende da de som regel alltid viser feil på enten up eller download.
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ang. coax vs. fiber så er dette totalt umulig å svare på.
    Det avhenger av spredenettet i gata der du bor. Det kan være helt topp eller fra 1842 og ikke gjort noe siden.
    Fiberen kan også være lagt dumt slik at den ryker etterhvert.

Personlig ville jeg valgt fiber
    Har man valget mellom coax og fiber til samme etablerings- og månedspris så velger man naturligvis fiber, men jeg ville ikke betalt vesentlig mer for fiber. Jeg mener er at coax er et fullgodt alternativ såfremt at leverandøren har gjort jobben sin, og nettet ikke er fullt av feil/støy/osv. Er vel ikke så mange veldig gamle coax-nett her til lands?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte en radio reklame fra Get i dag, for pvr boksen sin som vel gikk på at det var hverdags magi å kunne ta opp og spole... Jeg for min del vil ikke ha en leverandør som ser på det de holder på med som magi, det lover dårlig for teknisk innsikt og service :-P

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ang. coax vs. fiber så er dette totalt umulig å svare på.
    Det avhenger av spredenettet i gata der du bor. Det kan være helt topp eller fra 1842 og ikke gjort noe siden.
    Fiberen kan også være lagt dumt slik at den ryker etterhvert.

Personlig ville jeg valgt fiber
    Fiber er faktisk svært robust om innstallasjonen blir gjort etter forskriftene.

Samtlige fiberbrudd jeg har rettet hos FTTH-kunder er, kundefeil(kunde har selv valgt å ødelegge fiberen av forskjellige grunner, oppussing etc. Selvom de vet at de skal ringe Altibox kundesenter og bestille flytting/eller nedkobling og oppkobling provisorisk slik at arbeidet kan fortsette samtidig som de kan få tjenester), nedkjørt kabel, dette kan skje hvilken som helst kabel i luftspenn nær vei og tilslutt har vi den gruppa som bare er nysgjerrige og åpner hjemmesentralen for å se på hva som er bak og klarer da selvfølgelig å ryke fiberen før de i heletatt har fått øye på den.

En fiber varer vel og lenge, problemet begynner å komme når man nærmer seg rundt 35-40 år og glasset blir sprøtt. Trafikken flyter fint i kabelen, men muligheten for omskjøting eller reparasjoner på kabelen kan bli vanskelig. Dette ser jeg ikke på noe problem med FTTH nett uansett da en kabel ikke henger på langt nær sålenge før et eller annet skjer og strekket helt eller delvis blir lagt nytt.

Foreløpig har ikke fiberen i seg selv noen hastighetsbegrensning. Det ligger foreløpig i endeutstyret som stadig utvikles.

Om det har kommet noe grensesprengende ny teknologi på CATV har jeg ikke hørt om på en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Om det har kommet noe grensesprengende ny teknologi på CATV har jeg ikke hørt om på en stund.
    Det er vel fremdeles docsis 3.0 som gjelder. 50Mbps per nedstrøm, og de fleste bruker vel 8 nedstrømmer, dvs. totalt 400Mbps per segment. Kvaliteten på nettet blir jo dermed ganske avhengig av design, i og med at det dreier seg om en delt kapasitet. Det samme gjelder jo forsåvidt til en viss grad også på fiber, ihvertfall når det gjelder passiv fiber (GPON o.l..) (Aktiv fiber er vel ikke så vanlig til privatkunder...?)

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Det er vel fremdeles docsis 3.0 som gjelder. 50Mbps per nedstrøm, og de fleste bruker vel 8 nedstrømmer, dvs. totalt 400Mbps per segment. Kvaliteten på nettet blir jo dermed ganske avhengig av design, i og med at det dreier seg om en delt kapasitet. Det samme gjelder jo forsåvidt til en viss grad også på fiber, ihvertfall når det gjelder passiv fiber (GPON o.l..) (Aktiv fiber er vel ikke så vanlig til privatkunder...?)
    Begrepet aktiv og passiv fiber har jeg aldri hørt før.

Altibox sitt nett er strukturert og enkelt å jobbe i. For å forklare det enkelt så er det plassert ut ulike noder i de forskjellige feltene som er bygd ut. Hver enkelt node har såvidt jeg vet en fiberlink fra InFiber(I oslo hvertfall) som forsyner noden. I noden sitter det Cisco svitsjer av 65xx serien bestykket med Simplex SFPer(trafikken går begge veier på samme fiber, men på forskjellige bølgelengder 1310NM og 1550NM på Singlemode).

Hver eneste kunde har sin egen SFP. Slår man opp i systemet på kundenummer vil man få opp navn på node/nodesvitsj samt kortnummer og portnummer. Hver fiber er selvfølgelig terminert på paneler og patchet opp i riktig nodeport.

Fra noden går det derfor en fiber ut til hver enkelt kunde. Gjerne 144 eller 288 som er tappet av underveis og ender opp til èn fiber. Setter man på rødt lys hos kunde kan man enkelt følge dette lyset gjennom alle skjøter og tilslutt ende opp i noden.

Jeg kan ikke tenke meg at denne løsningen kan by på kapasitetsproblemer i framtiden.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kanskje ikke kommet fram her at GET også leverer TV over fiber. Det er jo kabel-tv det også
    F.eks. over Eidsiva Digital-TV over fiber

Canal Digital leveres også over fiber.
    TV over fiber / TV / Privat - Telenor

Altibox vil nok få konkurranse av andre distributører i nett der Lyse ikke eier fiberen . Det er jo en del kraftselskaper osv. som har bygget egne fibernett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begrepet aktiv og passiv fiber har jeg aldri hørt før.

Altibox sitt nett er strukturert og enkelt å jobbe i. For å forklare det enkelt så er det plassert ut ulike noder i de forskjellige feltene som er bygd ut. Hver enkelt node har såvidt jeg vet en fiberlink fra InFiber(I oslo hvertfall) som forsyner noden. I noden sitter det Cisco svitsjer av 65xx serien bestykket med Simplex SFPer(trafikken går begge veier på samme fiber, men på forskjellige bølgelengder 1310NM og 1550NM på Singlemode).

Hver eneste kunde har sin egen SFP. Slår man opp i systemet på kundenummer vil man få opp navn på node/nodesvitsj samt kortnummer og portnummer. Hver fiber er selvfølgelig terminert på paneler og patchet opp i riktig nodeport.

Fra noden går det derfor en fiber ut til hver enkelt kunde. Gjerne 144 eller 288 som er tappet av underveis og ender opp til èn fiber. Setter man på rødt lys hos kunde kan man enkelt følge dette lyset gjennom alle skjøter og tilslutt ende opp i noden.

Jeg kan ikke tenke meg at denne løsningen kan by på kapasitetsproblemer i framtiden.
    Aha, interessant. Det der er altså såkalt aktiv fiber. Vi leverer stort sett passivt (PON - http://en.wikipedia.org/wiki/Gpon) til privatkunder, men ca. samme løsningen som du snakker om til bedriftskunder. Fordelen med å gjøre det slik som du beskriver er at det er relativt enkelt, samt at man i prinsippet ikke får noen kapasitetsbegrensninger. Men de 6500'ene er jo ikke akkurat billige, dog helt suverent stabile og fine å jobbe med.

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Altibox vil nok få konkurranse av andre distributører i nett der Lyse ikke eier fiberen . Det er jo en del kraftselskaper osv. som har bygget egne fibernett.
    Japp, jeg jobber hos en sånn. Vi leverer pr. i dag Canal Digital, som vi tar ned med parabol og kjører inn på fibernettet på 1550nm, som splittes ut til en coax på hjemmesentralen.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bedda
    nå må ikke folk glemme det at det ikke hjelper en dritt å ha rask linje hvis ikke maskinen i andre enden kan matche med lik eller bedre upload.
    prøv å laste ned et par/tre store filer samtidig fra forskjellige servere så vil dere se at det stemmer sånn ca med det dere skal ha fra altibox.

Sånn er det iallefall med mitt abonnement + de som jeg kjenner som også har altibox.

å kjøre test på div nettkalkulatorer har iallefall for meg vært meget missvisende da de som regel alltid viser feil på enten up eller download.

Lokal nettverket i huset utnytter 99% av vårt kabla gigabit nett, og i huset har vi 2 nerder med erfaring fra de fleste os siden basic og cisco/ms sertifiseringer og vi har testet langt lenger enn bare en par runder fra speedtest.

Grunnen til vi ikke gidder og pese spess med det er at de 40/30 vi har, har ganske ok stabilitet lav latens og lite pakke drop.
    Og det finnes ikke noe reelt alterniv (spessielt i nærhet av samme ytelse som vi i praksis har)

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket speedo bruker dere? Prøvd speedometer.altibox.no?

Har jobba en del i et fibernett som var passivt litt sånn på siden av jobben hos en kjenning. Jeg vil si at det nettet virker noe mindre moderne og er på en måte bare en fiber istedefor coax, men funksjoner og muligheter er akkurat det samme. Man slipper jo uansett forsterkere og alt det medfører ved å heller ha passiv fiber inn til kunde.

Hos Altibox kan Nocen i Stavanger fjernstyre alt mulig hos hver enkelt kunde kun med hjelp av kundenummer. De kan legge ny firmware inn i hjemmesentralene, restarte sentral ja alt mulig rart. Alt er jo IP basert og klart for hva enn fremtiden bringer. Ulempen er jo at man må ha dekoder på hver eneste TV, men det har de fleste uansett i disse dager(utenom meg hehe).

6500 serien til Cisco er svært gode svitsjer ja, er aldri feil på disse, hender fra tid til annen at en SFP kvelder, men det rammer kun en kunde og ikke alle kunder tilkoblet nodesvitsjen. Koster fort en halv mill. for en slik ferdig bestykket med SFPer og 7-10 kort med plass til 48 kunder per kort. Blir det strømbrudd er det store UPS banker som kan drifte noden i flere timer. Krever dog god kjøling!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si noe om fibernett og eierskapet til dette? Det er Viken fibernett som eier nettet tror jeg. Trodde altinox var eneste mulighet for å få fiber. Han Get selgeren som var her oppfattet jeg dithen at Get leverte fiber. Er dette mulig? Er det med fibernett som med mobildekning at de etter en stund må åpne for andre aktører?

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altibox eies av Kraftselskapet Lyse i Stavanger, Viken Fibernett er en såkalt Altiboxpartner som selger Altibox sine produkter. Viken Fibernett eier utstyret. I et borettslag legges det gjerne en kabel med 2 fibre i, den ene fiberen eier borettslaget, den andre Viken.

Alle tjenester hos Viken kunder og kunder hos alle andre Altiboxpartnere i Norge får tjenestene sine levert fra Lyse i Stavanger.

Get kan levere fiber, men de leverer passiv fibertilknytning(gjorde hvertfall det da de startet å bygge ut for noen år siden) og kan ikke måle seg med hva Altibox kan levere med tanke på kapasitet og muligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Get kan levere fiber, men de leverer passiv fibertilknytning(gjorde hvertfall det da de startet å bygge ut for noen år siden) og kan ikke måle seg med hva Altibox kan levere med tanke på kapasitet og muligheter.
    Dette her er BARE svada. Hvor har du dette fra?

Kapasiteten er den samme på fiberen til Altibox som fiberen hos en GPON leverandør. Du får uansett ikke levert mer enn 1gbps ned til gatewayen til kunden uansett(det sfpen tåler( en bølgelengde)) og denne skal levere alle innholdstjenester. med andre ord så kan man levere de samme tjenestene og den samme kapasiteten.

En ting jeg ikke liker med å bygge med cisco 65xx er at de tar mye plass, krever mye strøm og ventilasjon. Samt at du som oftest må "stacke" flere switcher i flere rack. En installasjon jeg har sett på (skal ikke nevne navn) var ryddig og strukturert. Problemet her var at de hadde en del switcher stående i serie med 1gbit linker i mellom. og 10gbps videre opp i systemet. Med andre ord har du en ganske belastet link opp til første switch. Tror dette var en installasjon på rundt 1500 kunder. Morsomme også var at dette var bygget med 100Mbps fibersfpr. Altså så er den totale kapasiten ned til kunden kun 100Mbps. Dette skal levere alle tjenester. Lykke til med 3 HD kanaler som sees på samtidig og en 50Mbps internett linje og telefoni.

Det skal også sies at ALLE fiberlinker (i fttx nett) er passive med aktive endepunkt.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk prisene hos get skikkelig. Har vært get kunDe i mange år (bare tv abbn), og chesus så grådige de er hvis du skal ha pvr og gjerne to stk. For ikke å snakke om hvis du skal ha noen ekstra hd kanaler. Kortleie osv osv. Det hele endte på 740kr mnd for to tunere og noen ekstra kanaler.

Gikk da over til parabol og gikk ned til under 500kr mnd og da har jeg parabol på hytta og.

Har brukt lyse altibox fiber til internett i en god stund, og er superfornøyd med det.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •