Sponsorer:
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Nykommer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Lyse altibox fiberløsning-fra isdn til analog telefon

Usikker om dette er rett plass å spørre, men prøver alliokevel.

Har Fiberløsning fra altibox (lyse energi) og har både telefoni, internett og tv.

Satte dette opp relativt tidlig da lyse kom med edette tilbudet i stavanger regionen. Den gangen hadde vi isdn fra før og i ettertid har vi brukt en isdn telefon.

Nå er denne ødelagt, og jeg lurer på hva som må til for å ta i bruk en analog telefon. Søkte litt i brukermanualer og der stod det dette"Du kan kun benytte analoge telefonapparater. Dersom du
    har ISDN fra før, må du fjerne endemotstand i siste kontaktboks
    i spredenettet."

Så kanksje dette ble gjort da alt ble satt opp første gang..Tror jeg har denne hjemmesentralen http://www.altibox.no/c/document_lib...&groupId=10327

Hva må gjøres for å begynne å bruke analog telefon? Er det såpass teknisk at det kun bør gjøres av lyses reperatører eller er det en enkel jobb?

Noen som vet noe?

Viderekommen Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av bloomblaster

Har Fiberløsning fra altibox (lyse energi) og har både telefoni, internett og tv.

Satte dette opp relativt tidlig da lyse kom med edette tilbudet i stavanger regionen. Den gangen hadde vi isdn fra før og i ettertid har vi brukt en isdn telefon.

Nå er denne ødelagt, og jeg lurer på hva som må til for å ta i bruk en analog telefon. Søkte litt i brukermanualer og der stod det dette"Du kan kun benytte analoge telefonapparater. Dersom du
    i spredenettet."

Så kanksje dette ble gjort da alt ble satt opp første gang..Tror jeg har denne hjemmesentralen http://www.altibox.no/c/document_lib...&groupId=10327

Hva må gjøres for å begynne å bruke analog telefon? Er det såpass teknisk at det kun bør gjøres av lyses reperatører eller er det en enkel jobb?

Noen som vet noe?
    Hvorfor ikke snakke med Altibox support ?

En annen side er om det lønner seg med slik telefon i dag. Har ikke hatt fasttelefon på maaaaange år 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan Vista|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Nykommer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jo er fullt mulig å høre med altibox support...Ville bare høre her først...

Telefonen er egentlig ikke ibruk, men da vi har alt i ettt løsning så lønner det seg å ha telefon igjennom lyse siden vi da betaler en pakkepris for internett tv og telefon....

Aktiv MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Hvor har du koblet til telefonen du har nå? Altibox sin hjemmesentral fungerer ikke med ISDN apparat uansett. Kun analogt som fungerer her.

Det de mener er at du må fjerne endemotstanden i siste kontakt om du har ISDN buss i huset. Noe som er nokså uvanlig i privatboliger.

Fortell litt om hvordan det interne hos deg er lagt opp så skal jeg nok få hjulpet deg(har feilretta masse hos Altibox kunder i Oslo).

Kobler du en Siemens Gigaset DECT basestasjon beregnet for analogt telefoni til et av telefonportene i HS så holder det.

Har du strukturert kablingssystem/felles kablingssystem i huset(Cat5,Cat6,Cat7) plasserer du telefonen der du ønsker og patcher opp punktet du kobler telefonen til mot telefonport i HS.

Hvilken HS har du? CPL3(grå/svart uten antenner, 2 tv-porter), CPL4(grå/svart med antenner 3tv-porter), CPL5(hvit med sotet plexi på toppen hvor LED lysene sitter) eller CPL7(4 TV-porter)? Evt. ZyXel eller Tilgin?

Nykommer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av bloomblaster

i spredenettet."

Noen som vet noe?
    Først og fremst må du finne ut om denne hjemmesentral du har er basert på ISDN eller analoge tlf-porter.

Den ISDN-tlf du har (som nå er defekt) benyttet du den på hjemmesentral fra Lyse eller på eget nett fra for eks Telenor ?

Ble den benyttet direkte på sentral fra Lyse så betyr det at den hjemmesentral benytter ISDN på tlf-porter og da kan du ikke benytte en analog tlf direkte på den.

Årsaken til dette er at ISDN er digitalt og spenning på tlf-porter er dobbelt så høy som på analog telefoni.

Har du en sentral med ISDN telefoni, så ville eg sjekket hos Lyse ang mulighet for å evnt få byttet den til en med analog telefoni.

En ny ISDN-tlf koster veldig mye mer enn en analog tlf.

Nykommer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Først og fremst må du finne ut om denne hjemmesentral du har er basert på ISDN eller analoge tlf-porter.

Den ISDN-tlf du har (som nå er defekt) benyttet du den på hjemmesentral fra Lyse eller på eget nett fra for eks Telenor ?

Ble den benyttet direkte på sentral fra Lyse så betyr det at den hjemmesentral benytter ISDN på tlf-porter og da kan du ikke benytte en analog tlf direkte på den.

Årsaken til dette er at ISDN er digitalt og spenning på tlf-porter er dobbelt så høy som på analog telefoni.

Har du en sentral med ISDN telefoni, så ville eg sjekket hos Lyse ang mulighet for å evnt få byttet den til en med analog telefoni.

En ny ISDN-tlf koster veldig mye mer enn en analog tlf.
    Stemmer nok det du sier her ja.
    Vi fikk hjemmesentral som er basert på isdn. Altså vi kobler basestasjonen til isdn telefonen direkte inn i hjemmesentralen.

Det er forresten er svart/grå telsey hjemmesentral uten innebygd router og antenner. Tror den har 1 internett utgang, 2 tv utganger og en telefonutgang som vi kan splitte opp i 2 med en medfølgende splitter.

Får da høre med lyse hva det vil koste å bytte. Isdn telefoner er uansett dyre så det blir interessant å høre hva de vil ha for å bytte.

Fant denne Altibox - Serviceoppdrag
    blir vel rundt 2500 kr.. sure penger for kun å bytte en hjemmesentral som fungerer og pga en telefon man egentlig ikke bruker...

takk for svar. skal komme tilbake når jeg vet mer.

Aktiv MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Synes dette er rart, har i mine 3 år som feilretter for Altibox aldri vært borti en CPL3(HSen du har, 2 TVporter, 1 PC og 2 VoIP porter) beregnet for ISDN telefon, henger ikke på greip i og med at det er IP telefoni du har. Du får ikke ISDN funksjonaliteten uansett heller.

Om CPL3en du har er stabil og du har tilkoblingene du trenger hadde jeg ikke byttet den ut, CPL3n er og blir den mest stabile og enkle HSn som ble levert. Disse ble så og si aldri byttet ut pga. feil. CPL4 og CPL5 derimot..

Lån deg en analog telefon eller kjøp en til en femtilapp, plugg i og prøv.

Hva lyser Phone 1 og Phone 2 lampene på HS? Blinker de eller lyser de fast? Om du tar ut ledningen som går til basen skjer det noen endring?

Nykommer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Synes dette er rart, har i mine 3 år som feilretter for Altibox aldri vært borti en CPL3(HSen du har, 2 TVporter, 1 PC og 2 VoIP porter) beregnet for ISDN telefon, henger ikke på greip i og med at det er IP telefoni du har. Du får ikke ISDN funksjonaliteten uansett heller.

Om CPL3en du har er stabil og du har tilkoblingene du trenger hadde jeg ikke byttet den ut, CPL3n er og blir den mest stabile og enkle HSn som ble levert. Disse ble så og si aldri byttet ut pga. feil. CPL4 og CPL5 derimot..

Lån deg en analog telefon eller kjøp en til en femtilapp, plugg i og prøv.

Hva lyser Phone 1 og Phone 2 lampene på HS? Blinker de eller lyser de fast? Om du tar ut ledningen som går til basen skjer det noen endring?
    Ikke noe rart det han beskriver her, hadde selv en samme type ISDN sentral der jeg bodde før (for ca 5-6 år siden)
    Der hadde jeg en Cadenza ISDN-tlf med analog utgang. På denne analoge utgang benyttet jeg en analog trådløs tlf.

Denne type hs finnes nok i både ISDN og Analog utgave ja.

Til trådstarter er mitt råd at du sjekker med kundeservice ang pris for bytte til analog hs, eller ser etter en brukt ISDN-tlf på for eks finn.no

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •