CD nett og tv i sokkel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD nett og tv i sokkel?

hei.

har akkurat flyttet inn i ny sokkelleilighet (bare 2 timer siden senga ble montert ), og nå meldte selvfølgelig behovet for internett og tv!

kan bli litt dyrt i lengden å surfe på mobilabbonementet mitt

problemstillingen er da følgende:

husverten i overetasjen har kabel og internett fra canal digital.
    og inn i en lufteventil i stua mi går det en god gammeldags hvit antennekabel (coax?), som igjen er trekt et godt stykke langs listverket i stua (langt strekk :???: )

prøvde for eksperimentets skyld å koble kabelen bak i tv'n min, men alt jeg klarte å få på skjermen var et MEGET skurrete bilde av tv2 zebra.

så etter litt lesing har jeg kommet frem til at jeg må ha meg en digital dekoder.

må jeg ha et programkort i tillegg til dekoderen, og hva vil det isåfall koste meg? eller kan jeg bare kjøpe en brukt dekoder på f.eks finn.no?

og når det kommer til internett - henter man ut internettsignalet fra coax-kabelen? eller hvordan fungerer dette?

når jeg var på visning her nevnte husverten at han sikkert kunne gå til innkjøp av en trådløs router, og plassere i vinduet, slik at signalene nådde ned til meg. men det beste ville jo være om jeg kunne hente ut "råsignalet" her nede, da jeg har litt dårlige erfaringer med denne type løsning.

tv-problematikken måtte jeg selv ordne sa han, for det hadde han ingen greie på, men sa at hvis jeg fikk koblet meg opp på hans abonnement med en tuner eller noe annet "magisk", som han sa, så var det helt iorden.

beklager det lange innlegget, men har ikke vært borti annet digitalt enn altibox som jeg har i den andre boligen

takker for alle svar!

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei.

Får du kun inn skurr på TV2 Zebra, er det ikkebra.

Signalet i kabelen vil ihvertfall være for dårlig for å få inn noe digitalt.

Det første du må gjøre er å følge kabelen fra deg og opp til husbonden og inn i hans kontakt for å sjekke om kabelen er hel og riktig tilkoplet. Er den det burde du få inn gode signaler uten problemer.

Du trenger egen dekoder med eget kort. Det må bestilles fra CD. Evt. kan du kjøpe dekoder brukt, fylle ut eierskifteskjema og overføre abonnement fra den du kjøper av. Du får lite ut av en dekoder uten kort.

Det burde ikke være noe problem å låne internett fra husbondens trådløse nett. Hvis du vil ha noe bedre, kan han sette opp en Switch etter kabelmodemet. Denne switchen deler signalet i 2.

Etter switchen kopler du inn hans modem, og han fortsetter som før. Du trekker en nettverkskabel fra switchen og ned/inn til deg. Her setter du opp en egen router for å kople opp PC,mobil,nettverksspillere,radioer, etc.
    Dere får da hver deres globale IP nummer, men deler på hastigheten. Hvis dere ikke laster ned veldig mye samtidig burde ikke dette være noe problem. Du kan jo evt. strupe nedlastinger hvis det skulle være nødvendig.

Da får du en bra / billig løsning. Evt. kan du tilby deg å betale for høyere hastighet på hans internettabonnement. Da vil dere begge oppleve høyere hastighet.

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •