Canal Digital. Hvor langt kabelstrekk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital. Hvor langt kabelstrekk?

Lurer på hvor langt kabelstrekk jeg kan ha fra veggkontakt til dekoder før det kan bli problematisk? Fikk ingen fornuftige svar av CD når jeg ringte dit. Er det stor forskjell i kvalitet på slike kabler?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ganger rundt jorden? :wink:

Vi har trukket ca 100m gjennom huset, uten problemer. Det er fra parabolen til én dekoder som er i andre delen av huset.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Et par ganger rundt jorden? :wink:

Vi har trukket ca 100m gjennom huset, uten problemer. Det er fra parabolen til én dekoder som er i andre delen av huset.

Herlig. Fikk beskjed om max 4 meter fra CD, men regnet med det var betydelig mer. Sikkert fordi dem vil selge meg en ny veggkontakt til "kun" 1290,-.

Men, kabel er kabel? Eller finnes det forskjellig kvalitet?

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med hakking på HD-kanalene på kabeltv-dekoderen, og byttet til en dobbelt- eller trippelskjermet kabel (husker ikke helt) og det hjalp. Strekket var på ca 5m.

Kabelen kostet vel en hundrelapp eller to på Elkjøp.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Jeg slet med hakking på HD-kanalene på kabeltv-dekoderen, og byttet til en dobbelt- eller trippelskjermet kabel (husker ikke helt) og det hjalp. Strekket var på ca 5m.

Kabelen kostet vel en hundrelapp eller to på Elkjøp.
    OK. Jeg må ha 11 meter strekk. Tror dere det holder med denne fra Clasern? http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164027130

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har veldig gode signaler i kontakten, så fungerer det sikkert. Kabelen du linker til er strengt tatt bare skiten, men som sagt, er signalet høyt nok, så kommer det nok ut i andre enden. Har du imidlertid "akkurat godt nok" signal i vegguttaket, vil kabelen du linker til ha for høy demping på høye frekvenser. Det du bør prøve å finne, er minimum trippelskjermet RG6, eller RG59. Gjerne med god tetthet på skjermen. Får du tak i en kabel-TV montør, så spør om å få litt. De beste kablene koster bare noen kroner meteren, når jeg kjøper dem på ruller av 300+ meter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du har veldig gode signaler i kontakten, så fungerer det sikkert. Kabelen du linker til er strengt tatt bare skiten, men som sagt, er signalet høyt nok, så kommer det nok ut i andre enden. Har du imidlertid "akkurat godt nok" signal i vegguttaket, vil kabelen du linker til ha for høy demping på høye frekvenser. Det du bør prøve å finne, er minimum trippelskjermet RG6, eller RG59. Gjerne med god tetthet på skjermen. Får du tak i en kabel-TV montør, så spør om å få litt. De beste kablene koster bare noen kroner meteren, når jeg kjøper dem på ruller av 300+ meter.
    Handlet noe billig på Lefdal og ser ut som om det fungerer, ikke fått testet masse enda. Bladd i et par HD kanaler, uten noe stress foreløpig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har montert parabolantenner i "hele" nabolaget med RG6, opp til 50 meters strekk. Det har fungert bra. Men styr unna de billigste kablene, de kan bli problematiske på lange strekk.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Har montert parabolantenner i "hele" nabolaget med RG6, opp til 50 meters strekk. Det har fungert bra. Men styr unna de billigste kablene, de kan bli problematiske på lange strekk.
    Ok. Hvor kjøper jeg eventuelt dette billigst? Bruker noe billig nå, 15m lang. Ikke sett noe lag enda ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hvor kjøper jeg eventuelt dette billigst? Bruker noe billig nå, 15m lang. Ikke sett noe lag enda ihvertfall.
    Jeg har alltid kjøpt kabelen fra Satelitt1.no Satelitt1.no fordi jeg har fått god rabatt (en del billigere enn nettprisen). Men så kjøper jeg alltid ruller med 100m i slengen.

Men du trenger jo ikke å bytte ut kabelen din om den fremdeles fungerer.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg har alltid kjøpt kabelen fra Satelitt1.no Satelitt1.no fordi jeg har fått god rabatt (en del billigere enn nettprisen). Men så kjøper jeg alltid ruller med 100m i slengen.

Men du trenger jo ikke å bytte ut kabelen din om den fremdeles fungerer.

Har ingen trøbbel, men hva skjer om den ikke fungerer egentlig? Vil jeg få et jevnt dårligere bilde, eller vil det lagge/ hakke?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er digitale signaler, så er det oftest enten bilde, eller ikke noe bilde. Det hender i "grense-tilfeller" at det introduseres digital støy (slik man opplever når parabolen ikke er riktig justert), "frys" i bildet, og kortvarige bortfall av bildet.

Hvor i verden holder du til? Er du innen kjøreavstand fra Gardermoen, så kan du komme innom å få de meterne du trenger av meg (gratis). Bruker bare trippelskjermet RG6 med minimum 77% tetthet på flettingen. Hvis du måler nøyaktig lengde du trenger, så kan jeg konektere kabelen også. Bruker kompresjons-plugger fra PCT, med 100% skjerming. Bare send meg en PM eller epost i så tilfelle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er digitale signaler, så er det oftest enten bilde, eller ikke noe bilde. Det hender i "grense-tilfeller" at det introduseres digital støy (slik man opplever når parabolen ikke er riktig justert), "frys" i bildet, og kortvarige bortfall av bildet.

Hvor i verden holder du til? Er du innen kjøreavstand fra Gardermoen, så kan du komme innom å få de meterne du trenger av meg (gratis). Bruker bare trippelskjermet RG6 med minimum 77% tetthet på flettingen. Hvis du måler nøyaktig lengde du trenger, så kan jeg konektere kabelen også. Bruker kompresjons-plugger fra PCT, med 100% skjerming. Bare send meg en PM eller epost i så tilfelle.
    Det kan hende det er fordi tv står et annet sted, men det virker som bildet ikke er like klart som før. At det er mere støy i bildet. Aner ikke om det virkelig er slik, eller om jeg bare tror det. Jeg bor på Hamar, men plutselig passerer jeg Gardermoen en dag. Hvis du er så hyggelig så takker jeg ja til en sånn kabel=) Det er jo greit å vite at kabelen fungerer som den skal. =)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare gi meg et signal i forkant, så kan jeg ha den klar til deg. Gjerne via PM eller epost
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare gi meg et signal i forkant, så kan jeg ha den klar til deg. Gjerne via PM eller epost
    Will do=)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •