Noen som vet? Splitter for kabel-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som vet? Splitter for kabel-TV

Jeg lurte på om noen her på forumet kan anbefale en en enhet som kan splitte et kabel-TV signal til fire separate TV-apparater?

Som ved fremgår av bildet nedenfor, så har vi en splitter som gir separate signaler til tre TV-apparater, men trenger altså å utvide dette med en - til fire apparater.

Gode råd tas imot med takk (om det er spesielle ting så en må passe på ved innkjøp av en slik enhet).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte at jeg kunne følge opp med dette spørsmålet: Hvorfor strekker noen av disse splitterne seg fra feks. fra 5-600MHz, andre helt opp til 2500MHz (eller høyere)?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi signalene fra gammeldags (analog) kabel-TV og -radio og digital kabel-TV og bredbånd via kabebel-TV, såvel som paraboler og Riks-TV og ... sendes på forskjellige frekvenser. For å redusere støy etc. filtrerer en vekk deler av båndbredden.

Det finnes også splittere med "power pass", hvor en kan sende strøm fra en mottaker opp til en antenne (men det trenger jo ikke du).

Og de har ofte filter slik at signaler/støy fra en mottaker ikke skal gå tilbake via splitteren til en annen mottaker.

Som regel er signalene fra kabel-TV-en så sterke at du kan plassere flere i serie - altså koble en tovei i det ett av uttaket du har.

Jeg vil tro det vil fungere fint hos deg med denne som er 4-veis (selv om frekvensen ikke er lik som på din) Delefilter - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe
    eller denne i serie http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=170014139

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi signalene fra gammeldags (analog) kabel-TV og -radio og digital kabel-TV og bredbånd via kabebel-TV, såvel som paraboler og Riks-TV og ... sendes på forskjellige frekvenser. For å redusere støy etc. filtrerer en vekk deler av båndbredden.
    Det var det jeg trodde. Takk skal du ha!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke lov til å gjøre det arbeidet. Arbeid på kabelnett krever KIA eller ENA. Manglende forståelse for hvordan nettet fungerer lager bare problemer. Det handler ikke bare om å gjøre å få signalet frem til enden. Det krever rett utstyr plassert på rett plass.

Tidligere har det vært lavere båndbredde på kabelnett(typ 450MHz og 600MHz). I dag er det normalt sett 1GHz utstyr som blir satt opp, men 862MHz er godt nok.

Filteret som "fjerner støy" er et diplexfilter og er normalt sett ikke plassert i fordeleren/avgreneren, men i kontakten på kabelnettet. Det er stort sett dårlig arbeid eller ødelagt utstyr som lager dårlige støyforhold nedstrøms. Filtrene som det vanligvis er snakk om skal beskytte returen. Det som er nevnt tidligere i tråden kalles isolasjonsdemping og har igjen med hvordan nettet er bygget opp.

I tillegg er konnektorene du viser bilde av søppel og bør byttes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere har det vært lavere båndbredde på kabelnett(typ 450MHz og 600MHz). I dag er det normalt sett 1GHz utstyr som blir satt opp, men 862MHz er godt nok.
    Jeg satte på en ny 4-veis splitter med rekkevidde 5-865MHz og alt fungerte meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MagnusM

Kanskje du kan komme med anbefalinger av konnektorer som ikke er søppel?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MagnusM er på tynn is her. Det tidligere arbeidet med konnektorene er utført av såkalt "profesjonelle innstallatører" for over 10 år siden og har vært i bruk siden - uten problemer. Så skal man få gjort noe skikkelig, så er det vel best å utføre arbeidene selv

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MagnusM
    Du har ikke lov til å gjøre det arbeidet. Arbeid på kabelnett krever KIA eller ENA. Manglende forståelse for hvordan nettet fungerer lager bare problemer. Det handler ikke bare om å gjøre å få signalet frem til enden. Det krever rett utstyr plassert på rett plass.

Filteret som "fjerner støy" er et diplexfilter og er normalt sett ikke plassert i fordeleren/avgreneren, men i kontakten på kabelnettet. Det er stort sett dårlig arbeid eller ødelagt utstyr som lager dårlige støyforhold nedstrøms. Filtrene som det vanligvis er snakk om skal beskytte returen. Det som er nevnt tidligere i tråden kalles isolasjonsdemping og har igjen med hvordan nettet er bygget opp.

Jag skulle gärna vilja veta vilken lov jag bryter genom att göra detta själv?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag skulle gärna vilja veta vilken lov jag bryter genom att göra detta själv?
    det er fastsatte krav fra post og teletilsynet. samt sertifisering/fagbrev for arbeid i ktv nett. jeg er ofte borte i dårlig arbeid som følge av hjemme arbeid. og ikke mye mere enn en for hardt strammet skrue i kontakten kan generere støy.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke mye mere enn en for hardt strammet skrue i kontakten kan generere støy.
    Ærlig talt. De som ikke klarer å stramme en kontakt eller skrue (sic!) på en normal måte, bør naturligvis holde seg unna dette og sikkert mye annet også. Men her undervurderer du brukerne på dette forumet. Her er mye kompetanse som går både deg og meg en høy gang.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne ha forklaringen på hvordan en for hardt strammet skrue kan skape støy i kabelnettet. Da bør det være fare på ferde, siden alle som har den nye tuneren til CD må skru kabelen fast i tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke anledning til å følge forumet opp så ofte. Nok av ting å gjøre.

EKOM-loven
    Regelverk hos Post- og teletilsynet
    Liste over autoriserte selskap

Evt. du kan ringe PT og spørre selv.

Det er ikke snakk om å undervurdere brukere. Noe jeg regner jeg med du skjønner og. Du forholder vel deg til andre lover? Eller mener du at vi kan alle ta det vi vil ha(stjele ja) siden vi ikke har skrevet lovene eller jobber i politiet og skal håndheve de? For å sette det litt på spissen.

SF: Det er endel variabler som skal stemme for at kabelen har den impedansen den skal ha. Klemskader endrer disse. Det kan blant annet skape refleksjoner. Du har vel gjerne hørt at en for svakt strammet skrue i en stikkontakt/sikringsskap kan generere varme og igjen brann. For svakstrøm er det høyere frekvenser og mindre energi. Da er det andre ting man må ta hensyn til. Det er ikke uten grunn at det følger en prefabrikert kabel med adb-dekoderen som er relativt stiv.

Konnektorer: Disse er til de mest normale kabeltypene: RG59 og 6 og 11. De krever ekstra verktøy. Avmantler, tang og momentnøkkel. Crimp og "twiston" er ikke noe å samle på.

Regelverk og krav endrer seg med tiden. Det som en gang var gode greier trenger ikke være det lengre. NMT->GSM->HSxPA->LTE->LTE Advanced for å nevne et eksempel. Du tror vel ikke at mobilstasjonene har samme utstyr og samband lengre? Grunnel for mobilnett-eksempelet er at både kabeltv og mobil-nettet bruker andre frekvenser for overføring av data i dag enn de gjorde tidligere. For 10 år siden var det ikke unormalt med 450MHz på kabeltv-nettene. I dag er det stort sett 860MHz over alt. Neste logiske steg i dag er å endre modulasjonen for mer overført data, mens tidligere måtte man ha flere 7- eller 8-MHz kaneler for å overføre en ekstra analog tv-kanal. Det er vel ikke så lenge til ktv-levrandørene stenger ned alt det analoge heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forholder vel deg til andre lover? Eller mener du at vi kan alle ta det vi vil ha(stjele ja) siden vi ikke har skrevet lovene eller jobber i politiet og skal håndheve de?
    Stjele? Hvor i all verden kan du sammenlikne utgangspunktet for denne tråden med stjeling? Her er det i alle fall ikke snakk om elektronisk kortslutning, men logisk kortslutning i resonnementet!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke tyveriet som var poenget, men at begge deler er beskyttet av lover. Ikke uten grunn. Ingen i politiet eller rettsvesenet bryr seg om du kan lovene. Eller PT når det kommer til sånne ting som dette. Du, som alle andre, må bare forholde deg til de. Enten gidder du å sette deg inn i de eller så risikerer du å gå på en smell. Med de konsekvensene det måtte ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke tyveriet som var poenget, men at begge deler er beskyttet av lover. Ikke uten grunn. Ingen i politiet eller rettsvesenet bryr seg om du kan lovene. Eller PT når det kommer til sånne ting som dette. Du, som alle andre, må bare forholde deg til de. Enten gidder du å sette deg inn i de eller så risikerer du å gå på en smell. Med de konsekvensene det måtte ha.
    Nå har jeg holdt på med disse hifi-greiene i over 20 og monert og reparert en del elektronisk utstyr. Jeg har til aldri opplevd en eneste feil til nå, men jeg kan love deg at jeg har hatt god nytte av min egen dr.grad (i et beslektet emne) når jeg har rettet opp feil utført av såkallte "profesjonelle montører". Du har selv kritisert utstyret avbildet på åpningsinnlegget i denne tråden, men det ble altså montert av en "profesjonell montør" på 1990-tallet. Spørsmålet er om du ikke møter deg selv i døra i din "besserwisser"-holdning?

For meg fremstår det hele som du redd for at vanlige forbrukere skal ta over oppgaver som E-montører gjerne vil ta betalt for. Jeg kan love deg at jeg i alle fall skal bidra til å gi så mange råd som mulig her på avforum slik at vanlige forbrukerne skal kunne gjøre mest mulig selv. Noen eksemepler på hvordan du problematiserer unødig:

1: Klemskader på kabelen kan endre impedansen. Ja, men da snakker vi om en større feil. Tror du at alle folk på forumet har hodet under armen når de monterer utstyr?

2: Konnektorer som RG59/6/11 krever ekstra verktøy. Nei! Ideelt sett er det naturligvis det beste at man får "forseglet" kontaktene for lang holdbarhet, men det er slett ikke helt nødvendig. E-teip kan fungere bra i mange sammenhenger, slik at folk kan gjøre dette selv.

3: Du nevner at en hardt strammet skrue i kontakten kan generere støy. Igjen vil dette kun være relevant i ekstreme tilfeller der det skrus helt feil og bør ikke skremme vanlige forbrukere fra å gjøre jobben selv.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg lurte på om noen her på forumet kan anbefale en en enhet som kan splitte et kabel-TV signal til fire separate TV-apparater?

Som ved fremgår av bildet nedenfor, så har vi en splitter som gir separate signaler til tre TV-apparater, men trenger altså å utvide dette med en - til fire apparater.

Gode råd tas imot med takk (om det er spesielle ting så en må passe på ved innkjøp av en slik enhet).
    Det som ingen nevner her er: hva kan skje for abbonentene som er tilknyttet videre fra ditt punkt i veien/leiligheten....kan de få dårligere signal og/eller støy...og har du CD så kan du jo få flere uttak til flere Tv'er på "lovlig" måte ved å kontakte CD....men det er vel ingen opsjon....:-(
    Og skal du få det til å funke med et digitalt nett, så må du jo ha flere bokser......, er det den analoge varianten av signalet, så blir det jo VHS kvalitet på alt, enten man vil eller ikke...så da spiller det nesten ingen rolle hva du gjør...garbage inn....garbage out :-)

PS: Var på besøk hos en venninne for 2 uker siden...fin flatskjerm...analogt signal bakt inn i husleien....nydelig VHS bilde..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Nå har jeg holdt på med disse hifi-greiene i over 20 og monert og reparert en del elektronisk utstyr. Jeg har til aldri opplevd en eneste feil til nå, men jeg kan love deg at jeg har hatt god nytte av min egen dr.grad (i et beslektet emne) når jeg har rettet opp feil utført av såkallte "profesjonelle montører". Du har selv kritisert utstyret avbildet på åpningsinnlegget i denne tråden, men det ble altså montert av en "profesjonell montør" på 1990-tallet. Spørsmålet er om du ikke møter deg selv i døra i din "besserwisser"-holdning?

For meg fremstår det hele som du redd for at vanlige forbrukere skal ta over oppgaver som E-montører gjerne vil ta betalt for. Jeg kan love deg at jeg i alle fall skal bidra til å gi så mange råd som mulig her på avforum slik at vanlige forbrukerne skal kunne gjøre mest mulig selv. Noen eksemepler på hvordan du problematiserer unødig:

1: Klemskader på kabelen kan endre impedansen. Ja, men da snakker vi om en større feil. Tror du at alle folk på forumet har hodet under armen når de monterer utstyr?

2: Konnektorer som RG59/6/11 krever ekstra verktøy. Nei! Ideelt sett er det naturligvis det beste at man får "forseglet" kontaktene for lang holdbarhet, men det er slett ikke helt nødvendig. E-teip kan fungere bra i mange sammenhenger, slik at folk kan gjøre dette selv.

3: Du nevner at en hardt strammet skrue i kontakten kan generere støy. Igjen vil dette kun være relevant i ekstreme tilfeller der det skrus helt feil og bør ikke skremme vanlige forbrukere fra å gjøre jobben selv.
    det jeg og magnusm sier er ikke at vi undervurderer brukerene her inne. men at det kan oppstå feil derav og at man da vil være ansvarlig ovenfor skadene som i veste fall kan oppstå. om man trekker sammenligning mot sterkstrøm så kan man ikke bytte mere enn en lyspære selv en gang.
    jeg mente ikke direkte at en skrue kan knele alt. men jeg har selv vært stresset og skrudd lokket med skruen i litt hardt i det resulatet at signalet på rf sank på uttaket. uvvist om det er konstruksjonsfeil eller hva vet jeg ikke men når jeg da løsnet slik den skulle være ca1 runde så var det ok.
    når det gjelder konnektorene som er avbildet er de ok på 90tallet men til den bruk som er i dag vil ikke disse virke optimalt og bør byttes. den som er avbildet til høyre på nedsiden av splitteren er heller ikke optimal da den slipper inn støy og ikke gir tilfredstillende kontakt med skjerm.

http://www.npt.no/ikbViewer/Content/...ranslation.pdf

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo ikke strømmen som går i disse 75ohms kablene så veldig sterk...

Uansett, det som i alle fall er klart, etter at de "profesjonelle" "oppgraderte" kabeltv-nettet på feltet vårt så har alle fått dårligere signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg og magnusm sier er ikke at vi undervurderer brukerene her inne. men at det kan oppstå feil derav og at man da vil være ansvarlig ovenfor skadene som i veste fall kan oppstå. om man trekker sammenligning mot sterkstrøm så kan man ikke bytte mere enn en lyspære selv en gang.
    jeg mente ikke direkte at en skrue kan knele alt. men jeg har selv vært stresset og skrudd lokket med skruen i litt hardt i det resulatet at signalet på rf sank på uttaket. uvvist om det er konstruksjonsfeil eller hva vet jeg ikke men når jeg da løsnet slik den skulle være ca1 runde så var det ok.
    når det gjelder konnektorene som er avbildet er de ok på 90tallet men til den bruk som er i dag vil ikke disse virke optimalt og bør byttes. den som er avbildet til høyre på nedsiden av splitteren er heller ikke optimal da den slipper inn støy og ikke gir tilfredstillende kontakt med skjerm.
    Jeg er helt enig i det du skriver. Av samme grunn valgte jeg likegodt å bytte alle konnektorene/kontaktene og splitteren som er avbildet i den første tråden. Dette arbeidet gjorde egentlig jeg for en kollega som tidligere opplevde et ustabilt bilde (som kom og forsvant). Etter vi byttet ut splitteren og kontaktene forsvant problemene. Det er heller ingen andre abbonentene som er tilknyttet dette koblingspunktet, så alt det er OK.

Men det er som Soundfre@k nevner, så er det jo stor forskjell på denne typen arbeid og koblingspunkter med 220-240V vekselstrøm/sterkstrøm. Der får de som ikke har formell autorisasjon naturligvis holde seg borte, for da er det tross alt snakk om liv og helse (brannfare +++). Men jeg har ikke tatt til orde for at det skal være fritt frem på dette punktet heller.

Det viktigste for meg har vært å ikke umyndiggjør vanlige forbrukere og at man gjerne leser seg opp til å gjøre små enkle arbeider på egen hånd. Det er jo noe av poenget med avforum - nemlig å utveksle erfaringer og kunnskap.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •