HD på Canal digital kabelnett - Oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD på Canal digital kabelnett - Oppløsning?

Prøver å bestemme meg for om dekoderen skal stå på 720p eller 1080i. Har jeg forstått riktig at det kun er NRK som sender 720p, mens resten (TV2, TVN, Discovery, BBC, History, osv) sender 1080i ?

Ser tydelig at kvaliteten på NRK forringes ved oppskalering, og det samme, om enn ikke fullt så mye når de andre nedskaleres.

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig. SVT HD sender også i 720p. Resten av HD kanalene i 1080i.

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels
    Glemte Tv2 PL kanalene som også sender i 720p.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels
    OK, da er i alle fall øya i orden:-) Er i grunn en svakhet at det ikke lar seg gjøre hverken med dekoderen eller TVen å stille ulik oppløsning for ulike kanaler.

Mest synlig er det jo med SD som er absolutt best i orginaloppløsning gjennom scart, og som blir bare verre og verre desto mer man oppskalerer gjennom HDMI.

Tidligere gikk det an å ha begge typer kabler ut fra dekoderen, men det ser det ut til at ikke fungerer lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et tragisk tema..
    Å skalere video opp eller ned uten å tape kvalitet er VELDIG vanskelig å gjøre. Det er ikke uten grunn at profesjonelt utstyr som gjør dette bra fort koster mer enn en ny bil.
    Å tro at dekoderboksene til "noen få kroner" er istand til å gjøre denne jobben like godt er jo en utopi....
    De fleste Tver gjør jobben adskillig bedre enn dekoderboksene, det er jo grunnen til at du ser en kvalitetsforskjell.. hadde TVen vært like dårlig som boksen ville det jo sett like dårlig ut.

Hvordan skal man da løse problemet ?

Jo man lar Tven overta skaleringsjobben !

...men det går desverre ikke... har Canal Digital bestemt.....
    En opsjon i menyen for utgangsoppløsning som slapp signalet gjennom boksen USKALERT ville løst alle problemene. At denne opsjonen ikke finnes i noen av boksene fra Canal Digital er et bevisst ? valg fra deres side.

Utenlandske leverandører av f.eks Sagem HDPVR har denne opsjonen.
    Har du denne boksen har du bare ett valg. Boksen må settes til 720p. Oppskaleringen fra 720 til 1080 i alle Sagemboksene er KATASTROFALT dårlig. Du ender med et bilde som ser verre ut enn SD-signalet !!

Jeg fikk den nye ADB boksen i dag. Den er veldig mye bedre enn Sagem, den har ikke den samme feilen i oppskaleringen, MEN selv den gir et dårligere bilde på NRK-kanalene hvis utgangsoppløsningen står på 1080.

Så valget er "enkelt" - Pest eller kolera...

En grunn til at de ignorerer problemet er at det er "ingen" som klager ! De fleste henvendelser går på bråkete vifter, trege menyer, serieopptak som ikke virker etc.. "Ingen" klager på bildekvaliteten...

En annen pusssig ting med ADB-boksen er at komponentutgangen verken klarer å levere HD eller menyer ! Sagemboksen klarte det... pussig..

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 1080i hos meg. Men jeg synes bilde kvaliteten er veldig bra på alle kanaler egentlig. Men enig at det kunne vært en sånn "pass through" funksjon
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akk61
    Jepp, du har så evig rett. Det er jo nærmest et paradoks at selskapet kjører god billedkvalitet som salgsargument med innføringen av HD, men på den andre siden i prakis reduserer kvaliteten betydelig for hoveddelen av sendingene som jo fortsatt er i SD.

Da med mindre man reiser seg opp og skifter fra scart til HDMI etterhvert som man zapper, noe som er rimelig uaktuellt å drive med.

Burde være et folkekrav at CD sender uskalert slik du skisserer, i alle fall for dem som setter bildekvalitet høyt..

Edit: Kom plutselig på..at hvis man kjøper en av de nyere Tvene hvor CD-kortet kan innstalleres direkte i apparatet, da løser man vel dette?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Akk61
    Dette er et tragisk tema..
    Å skalere video opp eller ned uten å tape kvalitet er VELDIG vanskelig å gjøre. Det er ikke uten grunn at profesjonelt utstyr som gjør dette bra fort koster mer enn en ny bil.
    Å tro at dekoderboksene til "noen få kroner" er istand til å gjøre denne jobben like godt er jo en utopi....
    De fleste Tver gjør jobben adskillig bedre enn dekoderboksene, det er jo grunnen til at du ser en kvalitetsforskjell.. hadde TVen vært like dårlig som boksen ville det jo sett like dårlig ut.

Hvordan skal man da løse problemet ?

Jo man lar Tven overta skaleringsjobben !

...men det går desverre ikke... har Canal Digital bestemt.....
    En opsjon i menyen for utgangsoppløsning som slapp signalet gjennom boksen USKALERT ville løst alle problemene. At denne opsjonen ikke finnes i noen av boksene fra Canal Digital er et bevisst ? valg fra deres side.

Utenlandske leverandører av f.eks Sagem HDPVR har denne opsjonen.
    Har du denne boksen har du bare ett valg. Boksen må settes til 720p. Oppskaleringen fra 720 til 1080 i alle Sagemboksene er KATASTROFALT dårlig. Du ender med et bilde som ser verre ut enn SD-signalet !!

Jeg fikk den nye ADB boksen i dag. Den er veldig mye bedre enn Sagem, den har ikke den samme feilen i oppskaleringen, MEN selv den gir et dårligere bilde på NRK-kanalene hvis utgangsoppløsningen står på 1080.

En grunn til at de ignorerer problemet er at det er "ingen" som klager ! De fleste henvendelser går på bråkete vifter, trege menyer, serieopptak som ikke virker etc.. "Ingen" klager på bildekvaliteten...

En annen pusssig ting med ADB-boksen er at komponentutgangen verken klarer å levere HD eller menyer ! Sagemboksen klarte det... pussig..
    Jeg har parabol og er strålende fornøyd med den nye ADB boksen, har også en treg SAGEM boks som jeg bruker på svensk TV. Men du skriver ikke hva som gir deg bilde, og om du har en receiver som oppskalerer...jeg har alltid kjørt på 1080i ut, og oppskalert til 1080p....alle kanaler gir flotte bilder....innimellom setter jeg ned til 720p, men ser ikke noe forskjell...
    Og kabel er kabel....:-(
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •