Rare lyder ved tv-antenne og effektoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rare lyder ved tv-antenne og effektoforsterker

Da jeg kobler til tv-kabelen ( fra antenne ) til tv'en, så kommer det en slags skurrelyd fra Høyttalere, og dette skjedde før også. Kan det være noe galt med min forsterker? Det kommer ikke noe slikt med Harman/Kardon min. Noen som har anelse på dette? Takk på forhånd !

Mvh

ntd12tannoy

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Da jeg kobler til tv-kabelen ( fra antenne ) til tv'en, så kommer det en slags skurrelyd fra Høyttalere, og dette skjedde før også. Kan det være noe galt med min forsterker? Det kommer ikke noe slikt med Harman/Kardon min. Noen som har anelse på dette? Takk på forhånd !

Mvh

ntd12tannoy
    Har du satt på galvanisk skille?
    Hvis ikke så kan jo det være verdt å prøve...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet skyldes såkalt "brom", det vil si forskjellig jord-potensial mellom huset og kabel-nettet.
    Det er ikke sikkert det hjelper med de billigste galvaniske skillene du gjerne får kjøpt i butikk, jeg ser ofte at jeg må over på klasse-A skille, før problemet forsvinner hos noen av kundene.
    I følge Post- og teletilsynet skal alle avgrenere mot kunder være utstyrt med galvanisk skille. Problemet du skisserer, betyr antakelig at kabelnettet du er tilkoblet ikke følger "lovverket" i bransjen. Var jeg deg, ville jeg ringt kabel-leverandøren og bedt dem ordne opp.

Sitat Opprinnelig postet av Post- og teletilsynet
    Krav om galvanisk skille

PT fastsatte den 9. juli 2007 forskrift om endring i forskrift om elsikkerhet i elektronisk kommunikasjonsnett. Endringsforskriften har som formål å hindre brannfare ved tilkobling av flatskjerm-TV eller datamaskin med TV-kort til kabel-TV-nett.

I elsikkerhetsforskriften § 4 heter det:
    ”I nye og ombygde elektroniske kommunikasjonsnett som består av koaksialkabel som føres inn til en bygning, skal skjermen galvanisk skilles fra kabelens skjerm inne i bygningen.”

Det galvaniske skille kan plasseres i siste avgreningsstender eller i kundens antennekontakt.

Med ombygning av kabel-tv-nett menes:

Utvidelse av nettets frekvensområde.
    Bytte av forsterkere og passive komponenter med høyere frekvensområde.
    Innføring av nye tjenester, eksempelvis retur tjenester
    Kun ved feil/skade på kabel eller komponenter kan utskifting skje uten at det anses som en ombygning.
    Ergo er ikke dette ditt ansvar (i forhold til regelverket), med tilbyderen sitt

EDIT: Flytter tråden til kategori omhandlende kabel-TV
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det ikke være noe feil med tilkoblingen da? Det snør også på skjermen da jeg skal se på tv, så det kan kanskje være dårlig tilkoblet?

Min stefar sier at det ikke er noe feil kobling eller noe sånn, men muligens noe på rommet mitt som er dårlig... Kan jeg få strøm i meg hvis jeg skrur ut boksen og setter kabelen i på nytt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skriver det er fra antenne da. Antenne og kabelnett er to forskjellige ting. Oftest er sånne feil en dårlig antennesnor. Forsøk å bytte denne til en annen før du begynner å invistere tid og penger i ting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •