RiksTv og signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RiksTv og signal

Heisann.
    Her hjemme bruker jeg Rikstv med Grundig pvr-mottaker, og har et par spørsmål.
    Jeg bor i område med mørkegrønn dekning, så skal ha mulighet for bra signaler på kanalene 24, 48 og 55 som er de kanalpakkene jeg skal benytte.
    Når jeg går inn på dekoderen og sjekker signalene, får jeg som følger:
    kanal 24: 100 på kvalitet, 32 på styrke uten aktiv antenne og 80 på styrke med aktiv antenne, C/N på 29,5
    Kanal 48: 100 på kvalitet, 40 på styrke uten aktiv antenne og 83 på styrke med aktiv antenne, C/N på 29,6
    Kanal 55: 100 på kvalitet, 41 på styrke uten aktiv antenne og 71 på styrke med aktiv antenne, C/N på 29,1
    BER er helt stabil på 0.0E0 på alle kanalene.

Er det noe å hente på bildekvaliteten ved å få høyest mulig nivå på styrke?
    Har lest et sted at C/N ikke skulle være så høyt som jeg har?
    Har ganske lang kabel i huset, så kan ha mulighet for å korte den ned en del ved å flytte antennen til andre siden av huset. Kan det være mye å tjene på dette?
    Og til slutt. Er det nødvendig med egen kontakt med endemotstand dersom man kun benytter en tv i huset? altså antenna går rett inn i mottakeren.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Yosh81
    Heisann.
    Her hjemme bruker jeg Rikstv med Grundig pvr-mottaker, og har et par spørsmål.
    Jeg bor i område med mørkegrønn dekning, så skal ha mulighet for bra signaler på kanalene 24, 48 og 55 som er de kanalpakkene jeg skal benytte.
    Når jeg går inn på dekoderen og sjekker signalene, får jeg som følger:
    kanal 24: 100 på kvalitet, 32 på styrke uten aktiv antenne og 80 på styrke med aktiv antenne, C/N på 29,5
    Kanal 48: 100 på kvalitet, 40 på styrke uten aktiv antenne og 83 på styrke med aktiv antenne, C/N på 29,6
    Kanal 55: 100 på kvalitet, 41 på styrke uten aktiv antenne og 71 på styrke med aktiv antenne, C/N på 29,1
    BER er helt stabil på 0.0E0 på alle kanalene.

Er det noe å hente på bildekvaliteten ved å få høyest mulig nivå på styrke?
    Har lest et sted at C/N ikke skulle være så høyt som jeg har?
    Har ganske lang kabel i huset, så kan ha mulighet for å korte den ned en del ved å flytte antennen til andre siden av huset. Kan det være mye å tjene på dette?
    Og til slutt. Er det nødvendig med egen kontakt med endemotstand dersom man kun benytter en tv i huset? altså antenna går rett inn i mottakeren.

Når det gjelder et digitalt signal så er det veldig greit: Enten så har du bilde, eller ikke...og har du bilde så er det så bra som du får det...kvalitet på boks og TV kan gjøre små forskjeller....
    det siste skjønte jeg ikke...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du ikke opplever du hakking, frysing og pixler i bildet. Da lar du ting være som det er. (If it works, don't fix it!)

I det øyeblikket du opplever slike problemer, kan du begynne å feilrette.

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Når det gjelder et digitalt signal så er det veldig greit: Enten så har du bilde, eller ikke...og har du bilde så er det så bra som du får det...kvalitet på boks og TV kan gjøre små forskjeller....
    Det stemmer ikke. Et marginalt signal fører til pakketap og større eller mindre grad av hakking/artifacts i lyd og bilde.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av jalla0998
    Det stemmer ikke. Et marginalt signal fører til pakketap og større eller mindre grad av hakking/artifacts i lyd og bilde.
    Er jo fullstendig klar over hakking, artefakter osv....hvis man har slike problemer så må man sjekke/flytte antenner osv. Men har man et vanlig signal uten problemer, så blir det ikke bedre kvalitetsmessig enn det man har...
    enten det er slik styrke eller slik styrke på det man måler.
    Men med korrigering av antenneplasering osv. så kan man få et mer stabilt signal....men kavlitete på selve signalet vil ikke forandres....
    Det eneste jeg kan si er at når jeg ser på RiksTv kanaler=Nrk og bruker mobilen samtidig, så er ikke det noe vellykket...dessverre :-(
    Men det er med innendørsantenne
    Men hos min mor som har Riks TV i kabel: Null problem..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens.
    Vel, en sjelden gang iblant har jeg et og annet hakk og pixel-problem, men det vil jeg egentlig påstå at ligger i dekoderen.
    Så jeg har liksom ikke noe problem med det.
    Men spør disse spørsmålene fordi jeg vil ha det så bra som mulig. Kommer til å gå over til å bruke den innebygde dekoderen på tven etterhvert, og den er litt svakere enn den jeg bruker nå.
    Skulle jeg ha vært ute etter best mulig bilde, måtte jeg vel ha gått over til canal digital, men det fungerer så dårlig med mitt campingvognbruk, det ville også blitt dyrere.

Men om noen klarer å svare konkret på noen av spørsmålene mine, hadde jeg satt pris på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •