Rimeligste og enkleste bakkenettmulighet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimeligste og enkleste bakkenettmulighet.

Heisann.. Min bestemor er på avlastning på ett pleiehjem, og der er ikke tv, ei heller tvmuligheter (vegguttak) på rommet hennes. Lurer derfor på om dere kan hjelpe meg til å finne frem til den enkleste og rimeligste måten for at hun skal kunne få tv på rommet. Hun har en liten 32" lcd, som jeg ikke merket på her og nå.. Det er vel snakk om en tuner og en liten antenne da evt? Om det har betydning, så er dette i Ålesund. Om utsikt er ett evt. problem, så bor hun slik at det er god sikt fra vinduet.. Det går vel med innendørs antenne?

Alle tips og innspill mottas med takk

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riks Tv har vel noen bokser som bare trenger kanin ører for å virke tilfredsstillende.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du bør gjøre er å finne ut hvilken TV det er snakk om. Hvis den har støtte for DVB-T og MPEG4, trenger du bare antenne. Hvis ikke, må du kjøpe en dekoder. Den billigste ser ut til å koste 1090,- fra RiksTV.

Hvor stor antenne du trenger, kommer helt an på signalforholdene i rommet.

NRK-kanalene sendes ukryptert, så hvis det ikke er så viktig med de andre kanalene, så trenger du ikke noe mer enn selve antenna.

Hvis hun vil ha flere kanaler, og TVen er RiksTV kompatibel, så må du kjøpe en CAM (kortleser) sammen med RiksTV-abonnementet. Den koster vel 990,-. Uansett om du bruker kortleser eller dekoder, trenger du et programkort til 225,-, og et abonnement. Der har du flere alternativ:

Rikspakken: 359,-/mnd
    Minipakken: 250,-/mnd (TV2/TVN/SVT1/SVT2/Nyhetskanalen/Discovery/NetGeo)
    TV2-pakken: 210,-/mnd (alle TV2-kanalene)
    TVN-pakken: 190,-/mnd (TVN/FEM/MAX/Voice og sannsynligvis VOX)

RiksTV har kampanje der du får en kortleser eller dekoder for 1,- hvis du tegner et abonnement på RiksPakken med 12 mnd bindingstid. Du får også de to første månedene gratis. Hvis du allikevel må ha dekoder eller kortleser, så vil dette alternativet koste omtrent det samme som TV2-pakken det første året.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp vite at de har uttak på rommene, så da gjenstår det bare å finne ut av hvilken modell tv hun har. Hadde vært greit med cam, slik at hun slipper unna med en fjernkontroll.... De har jaggu meg drøye nok priser på produktene sine... 250.- mnd for den minipakken? jeje... Takker hittil for alle innspill og tips

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Fikk nettopp vite at de har uttak på rommene, så da gjenstår det bare å finne ut av hvilken modell tv hun har.
    Har du sjekket hvilke signaler som finnes i dette uttaket? Er du sikker på den koblet til en antenne på taket, eller kan det tenkes de har kabel-TV?

Hadde vært greit med cam, slik at hun slipper unna med en fjernkontroll....
    Absolutt. Jeg tror de fleste nye TV-modellene som ble solgt i 2008 var RiksTV-kompatibel, så hvis den er nyere enn dette (og det er DVB-T-signaler i antennekontakten), så bør den funke.

De har jaggu meg drøye nok priser på produktene sine... 250.- mnd for den minipakken? jeje... Takker hittil for alle innspill og tips
    Enig i det. Jeg synes det virker som de mindre pakkene er priset høyt for å "tvinge" kundene til å velge Rikspakken først som sist. Rikspakken kan også brukes på inntil 4 TVer uten ekstrakostnader (bortsett fra dekoder/kortleser og programkort), mens de mindre pakkene koster ekstra pr. TV.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, minipakken var for mager synes jeg, så det ble nettopp bestilt den pakken med rikspakke + kr 1 for en mottaker... Så får vi se om ikke det blir tv på ho bestemor

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Heisann.. Min bestemor er på avlastning på ett pleiehjem, og der er ikke tv, ei heller tvmuligheter (vegguttak) på rommet hennes. Lurer derfor på om dere kan hjelpe meg til å finne frem til den enkleste og rimeligste måten for at hun skal kunne få tv på rommet. Hun har en liten 32" lcd, som jeg ikke merket på her og nå.. Det er vel snakk om en tuner og en liten antenne da evt? Om det har betydning, så er dette i Ålesund. Om utsikt er ett evt. problem, så bor hun slik at det er god sikt fra vinduet.. Det går vel med innendørs antenne?

Alle tips og innspill mottas med takk
    Min mor på 90 bor i en blokk i Drammen i en omsorgsleilighet, og der det RiksTv i kabelen....dette er den enkleste løsningen for slike institusjoner..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var oppe og satte opp tv til henne nå, og sjekka da kabelen.. der i huset kjører de dessverre ikke rikstv gjennom den.. så bra at mottaker ble bestilt :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •