Canal Digital og nettverk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
  1. #1
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Canal Digital og nettverk

    Bredband gjennom kabel-tv fra Canal Digital i hus. Internett fungerer fint. Men det gjør ikke nettverket.

    Thomson modem 471 koblet opp til en 8 ports svisj, alt med enhernet kabler. Windows 7 ser et par av komponentene i nettverkskartet, men ikke alle. Og kun pc og blu-ray spilleren har kommet på internett.

    Trengs det en router for å at nettverket skal "snakke sammen"?

    Hadde før NextGentel ADSL og da fungerte nettverket fint.

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har modem DHCP funksjonen aktivert? En switch har ikke DHCP og dersom modemet ditt heller ikke har denne funksjonen må du erstatte switchen med en router.

  3. #3
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du trenger en router, kabelmodemet er kun det, et modem.

  4. #4
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okey, en router itillegg til modemet fra Canal Digital. Router er ikke min spesialitet :-) Dagens routere tar både trådløs og ethernet kabel? Jeg bruker ethernet kabel på alt. Se hva en finner da :-)

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har et Thomson tcm470 selv, i kombinasjon med en god gammel linksys wrt54gl 470/471 er såkalte bridgemodem, som ikke har noen rutingfunksjonalitet, og du får dermed ikke noe lokalnett (LAN) som du kan kommunisere over. Du må, som det blir nevnt her, ha en ruter i tillegg, som du kobler til modemet (med kabel).

    Mvh driftsingeniør hos en ISP

  6. #6
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    Okey, en router itillegg til modemet fra Canal Digital. Router er ikke min spesialitet :-) Dagens routere tar både trådløs og ethernet kabel? Jeg bruker ethernet kabel på alt. Se hva en finner da :-)
    De fleste har Wlan også ja, men du trenger vanligvis ikke å bruke den funksjonaliteten. Det går vanligvis an å disable det i settings. Hvis du kun skal bruke den kablet så trenger du nok ikke å fikle så mye, men du bør gå inn og administrere slik at ingen uvedkommende for tilgang til ditt nett. Vanligvis gjøres dette via http(webside)-administrering.

  7. #7
    Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hos Canal D får du 3 IP adresser fra Kabelmodemet. DVS. at du kan koble til 3 dingser, kun med Switch, uten ruter. Hver dings får da sin egen offentlige IP adresse.

    Skal du ha flere dingser, må du ha router, slik det står over. Det er også et must i forhold til printere, endel NAS og andre dingser som trives best på samme lokale nett (subnet).

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Hos Canal D får du 3 IP adresser fra Kabelmodemet. DVS. at du kan koble til 3 dingser, kun med Switch, uten ruter. Hver dings får da sin egen offentlige IP adresse.

    Skal du ha flere dingser, må du ha router, slik det står over. Det er også et must i forhold til printere, endel NAS og andre dingser som trives best på samme lokale nett (subnet).
    CD gir ut 4 ip-adresser. Med 4 enheter i en switch hos deg skal disse kunne kommunisere både med hverandre og med verden.

    En bakdel ved ikke å ha en router/firewall er at alle dine enheter er eksponert direkte mot internet, dvs du må beskytte hver enkelt med det som finnes av sikkerhetsmekanismer lokalt (firewall i windows, pf e.l. i linux, etc).

  9. #9
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da ble det i orden her. Det trengtes en ruter ja.
    Modem - ruter og en 8 ports svisj koblet til ruter. Alle enheter "snakker" med hverandre og jeg får kontakt med alle, og alle enheter også ut på internett.

    Det ble nettverk velstand tilslutt :-)

  10. #10
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hm.... Velstanden varte ikke lenge. Mistet nettet i dag. Flaks så var montør i nærheten. Og fikk restartet modem. Var noe med frekvenser, eller om det kunne være noe som slo ut modem. Svitsjen?

    Vel, kom på nett igjen. Men etter 10 minutter mistet modem signalet igjen. Må ha montør enda en gang.

    Noen som har vært borte i det samme med modem som blir "slått ut"? Og hvor vanlig restart med knappen bak ikke nytter.

  11. #11
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nope, her står den på 24/7. Det har falt ut, men det er ikke så ofte og det løser seg stort sett ved å ta restart/nappe kontakt.

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har hatt data over kabelnettet fra CD i 2-3 år og aldri opplevd brudd som krever reset av modemet. De avbruddene jeg har hatt (kan telles på en hånd) har vært pga feil som har slått ut hele området, dvs strømbrudd i sentral eller lignende.

    Bortsett fra denslags skal du kunne forvente 100% oppetid, det skal aldri være nødvendig å resette modemet.

  13. #13
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser ut til å være et spesielt nett tilfelle her. CD ser at en husstand til i området har den samme feilen. Modem finner en frekvens som er feil/ikke skal være der, og modem låser seg. Nytter ikke med vanlig reset av modem. Så nå er det å vente på montør igjen.

    Men kan jo ikke holde på sånn hver dag :-) Og Canal Digital har stilt opp med med montør på timen før helga. Nytt modem på vei. Bare for å "sjekke ut" den biten.

    Er det feil i nettet/kabel fra sentral til vegguttak kan det vel bli vanskelig å få orden på dette. Slitsomt for begge parter.

    Får se hva neste uke bringer :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •