Oppløsning TV2 HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning TV2 HD

Var hjemme hos mine foreldre i jula som har Rikstv. Der var oppløsningen på TV2 HD 720p.
    Jeg har Canal Digital hjemme og mener at 1080i gir best bilde hos meg uten at jeg kan se oppløsningen på dekoderen. Kan noen bekrefte at Canal Digital kabel sender TV2 HD i 1080 i?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja tv2 sender i 1080i på parabol og kabel, kun Rikstv sender 720p pga av kapasitets problemer.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med tv2 premier league hd og nrk1 hd på canal digital kabel?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Hva med tv2 premier league hd og nrk1 hd på canal digital kabel?
    De sender i 720p

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde TV2 HD sendte i 1080i@50Hz på alle platformer? At de sender i 720p over eteren er nytt for meg. Jeg trodde det kun var NRK og SVT som sendte i 720p. Men hva vet jeg om RiksTV?
    Det er jo for simpelt at TV2 PL HD kun sender en av kanalene i HD over eteren. Dette alene gjør at jeg aldri vil vurdere RiksTV som leverandør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg trodde TV2 HD sendte i 1080i@50Hz på alle platformer? At de sender i 720p over eteren er nytt for meg. Jeg trodde det kun var NRK og SVT som sendte i 720p. Men hva vet jeg om RiksTV?
    Det er jo for simpelt at TV2 PL HD kun sender en av kanalene i HD over eteren. Dette alene gjør at jeg aldri vil vurdere RiksTV som leverandør.
    Ser dere forskjell på 720 progressivt og 1080 interlaced?

Newcomer Svenning sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Moss
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse
    Ser dere forskjell på 720 progressivt og 1080 interlaced?
    Tror ikke jeg ser forskjell mellom 1080i og 720p.
    Jeg har Canal Digital HD PVR ADB boksen (den nye) og har satt oppløsningen fast til 720p. Hva gjør dere andre?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 har alltid sendt TV2 HD i 720p på RiksTV. Andre operatører (satellitt,kabeltv,iptv) har ikke de samme båndbreddebegrensningene så der sendes TV2 HD med høyere bitrate og i 1080i.

Selv om TV2 sender TV2 HD i 720p i bakkenettet så er nok utgangspunktet 1080i som de har konvertert til 720p. Det er garantert situasjonen med film/drama/serier. Det eneste unntaket kunne vært Norsk fotball live men jeg tror også dette mest sannsynlig produserers i 1080i. Da kan det lett bli interlace artifacts (motion blur) også på 720p varianten slik at man ikke ser noen større forskjell.

Premier League sine produksjoner er også i 1080i.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svenning
    Tror ikke jeg ser forskjell mellom 1080i og 720p.
    Jeg har Canal Digital HD PVR ADB boksen (den nye) og har satt oppløsningen fast til 720p. Hva gjør dere andre?
    Jeg synes tv2 HD ser best ut i 1080i, men det var større forskjell med den gamle HD per fra CD.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    TV2 har alltid sendt TV2 HD i 720p på RiksTV. Andre operatører (satellitt,kabeltv,iptv) har ikke de samme båndbreddebegrensningene så der sendes TV2 HD med høyere bitrate og i 1080i.

Selv om TV2 sender TV2 HD i 720p i bakkenettet så er nok utgangspunktet 1080i som de har konvertert til 720p. Det er garantert situasjonen med film/drama/serier. Det eneste unntaket kunne vært Norsk fotball live men jeg tror også dette mest sannsynlig produserers i 1080i. Da kan det lett bli interlace artifacts (motion blur) også på 720p varianten slik at man ikke ser noen større forskjell.

Premier League sine produksjoner er også i 1080i.
    Jeg har LG lcd (full hd) og Sagem HD PVR mottaker. Canal Digital kabel. Hos meg blir TV2 PL HD helt klart best om dekoderen står i 720p. Hvordan kan dette ha seg?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har LG lcd (full hd) og Sagem HD PVR mottaker. Canal Digital kabel. Hos meg blir TV2 PL HD helt klart best om dekoderen står i 720p. Hvordan kan dette ha seg?
    Fordi Tv PL HD sendes i 720p (i motsetning til TV2s HD som sender i 1080i).

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels
    Aha=) Takk...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha=) Takk...
    Sagem HDPVR har en feil i konvertering av 720p til 1080i som ikke finnes i noen andre HD mottagere (hverken andre Sagem modeller eller andre merker). Derfor blir det mer SD liknende kvalitet om 720p konverteres til 1080i i Sagem HDPVR

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagem HDPVR har en feil i konvertering av 720p til 1080i som ikke finnes i noen andre HD mottagere (hverken andre Sagem modeller eller andre merker). Derfor blir det mer SD liknende kvalitet om 720p konverteres til 1080i i Sagem HDPVR
    Det stemmer med mine erfaringer. På den nye HD-PVR fra CD er det mye mindre forskjell på bildekvaliteten om du har "feil" HD oppløsning på dekoder i forhold til hvilken oppløsning kanalen har fra leverandør.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels
    Gjelder dette alle plattformer? Eller er dette også kun på Riks-TV?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Sagem HD PVR fra CD og Pace 855 HD PVR fra Viasat. Begge boksene er satt til å gi ut 1080i. Jeg ser ikke særlig stor forskjell på NRK sine HD-kanaler, som vel sender i 720p, på disse mottakerne, selv ikke på 106" skjerm.
    Subjektivt oppfatter jeg billedkvaliteten som et ørlite hakk vassere på Pace-boksen. Men dette gjelder generelt på alle kanaler. Det er i allefall ikke noen "SD-liknende" kvalitet fra Sagem-boksen på NRK HD-kanalene.

MEN det kan selvfølgelig ha stor betydning at jeg router alle signalene via en Onkyo 876 receiver som er satt til å gi ut 1080p. Det er mulig at denne har så god videokonvertering at konverteringsfeilene fra Sagem-boksen rettes opp. Det ser i allefall veldig bra ut for meg. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All HD produksjom i Norge foregår i 1080i, NRK nedkonverterer dette til 720p før det distribueres.. til alle plattformer.
    Formatkonvertering er en vanskelig oppgave, selv for proffesjonelt utstyr. At billige set-top bokser sliter med dette er ikke rart i det hele tatt. Har Canal Digital på kabel og har både Sagem HD-PVR og Sagem HD mottaker uten PVR. BEGGE har den samme feilen i formatkonverteringen fra 720 til 1080 ! De bruker sikkert samme chip til dette....
    Fikk hjelp her på forumet til å unngå problemet ved å bruke komponentkabler istedet for HDMI, men etter at boksen "sneik" seg til å oppdatere softwaren forsvant bugen som ga meg denne muligheten.. :evil:

Har nå satt utgangsoppløsningen til 720, siden nedkonverteringen fra 1080 til 720 er et hakk bedre enn oppkonverteringen. Det beste hadde selvsagt vært om CD hadde vært så "raus" at det hadde spandert en opsjon for å slippe gjennom signalet uskalert. Det gjør de fleste andre leverandørene som bruker Sagem, (både RiksTV og FreeSat i UK i flg. brukermanualene)
    Feilen i skaleringen er godt synlig på de skrå linjene i NRK logoen, de vises som trappetrinn.
    Siden skalering mellom formater er en utfordring for de fleste bokser, synes jeg det er altfor lite fokus på dette i anmeldelser og tester. Hvordan gjør den nye ADB boksen det f.eks ?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette alle plattformer? Eller er dette også kun på Riks-TV?
    Så vidt jeg vet gjelder dette alle plattformer for TV2 PL HD kanalene. Når det gjelder Tv2 HD sender alle i 1080i med unntak av Riks tv som sender i 720p.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har det skjedd endringer på TV2 HD i det siste? den lille hd-logoen er borte, og når jeg kjørte satellite-signalene rett i TV-en kommer 720p opp.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Hei. Har det skjedd endringer på TV2 HD i det siste? den lille hd-logoen er borte, og når jeg kjørte satellite-signalene rett i TV-en kommer 720p opp.
    På satellitt har TV 2 HD hovedkanalen byttet til 720p for mange måneder siden . Antar det samme er tilfellet for kabeltv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •