Oppløsning TV2 HD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    TV 2 sendes ikke "dobbelt" lenger, altså både HD og SD, men kun HD.

Det er derfor de har gått over til en noe mindre logo uten HD etter hva jeg har lest ett sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    TV 2 sendes ikke "dobbelt" lenger, altså både HD og SD, men kun HD.

Det er derfor de har gått over til en noe mindre logo uten HD etter hva jeg har lest ett sted.
    TV2 sendes selvfølgelig både i HD oh SD. Vet ikke hvordan det er med formidlingsplikten for TV2 lenger, men jeg tviler på om de vil kutte av greina de sitter på som fortsatt bare har SD utstyr.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke finne SD på Canal Digital kabel TV lenger, ikke det at jeg lett så veldig etter SD kanalen.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke finne SD på Canal Digital kabel TV lenger, ikke det at jeg lett så veldig etter SD kanalen.
    De er der, definitivt (parabol). Både på HD-zapper og CDC 9000 som jeg har i mine rom.
    Du har vel ikke glemt å deaktivere "favorittkanaler" vel?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    TV2 har alltid sendt TV2 HD i 720p på RiksTV. Andre operatører (satellitt,kabeltv,iptv) har ikke de samme båndbreddebegrensningene så der sendes TV2 HD med høyere bitrate og i 1080i.

Selv om TV2 sender TV2 HD i 720p i bakkenettet så er nok utgangspunktet 1080i som de har konvertert til 720p. Det er garantert situasjonen med film/drama/serier. Det eneste unntaket kunne vært Norsk fotball live men jeg tror også dette mest sannsynlig produserers i 1080i. Da kan det lett bli interlace artifacts (motion blur) også på 720p varianten slik at man ikke ser noen større forskjell.

Premier League sine produksjoner er også i 1080i.
    I starten sendte TV2 1080i på RiksTV også, men de gikk over til 720P ganske raskt.
    TV Norge sendes faktisk i 1080i fortsatt på RiksTV og med MYE høyere bitrate
    en f.eks. TV2, og da også bedre bilder.
    Og på ett full HD panel, ja 1080i gir selvfølgelig bedre bilder en 720P så lenge bitraten er høy nok.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei. Driver og konverterer nå fra set-top-boks til innebygd løsning på Panasonic ZT60. Der spiller det heldigvis ingen rolle hvilke formater som kommer inn for den håndterer de native signalene. Problemet er på set-top-boksen hvor man må velge en oppløsning. Har den nyeste satellitt-boksen til Canal digital. Har koblet en WD My Book AV-TV til Panasonicen. Den er på 2 GB og er spesielt myntet på flatskjermer med doble tuner og HD. De slipper man plassproblemene man opplever på set-top-boksen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I starten sendte TV2 1080i på RiksTV også, men de gikk over til 720P ganske raskt. TV Norge sendes faktisk i 1080i fortsatt på RiksTV og med MYE høyere bitrate en f.eks. TV2, og da også bedre bilder.
    Ja, det stemmer nok.

Og på ett full HD panel, ja 1080i gir selvfølgelig bedre bilder en 720P så lenge bitraten er høy nok.
    Gjør det virkelig det? Årsaken til at NRK og TV2 har valgt 720p er at det skal gi bedre flyt i bildet. Og hvor lett er det egentlig å se forskjell mellom 1080i vs. 720p med samme bitrate?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Aha=) Takk...

+1 -dette må sjekkes

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Gjør det virkelig det? Årsaken til at NRK og TV2 har valgt 720p er at det skal gi bedre flyt i bildet. Og hvor lett er det egentlig å se forskjell mellom 1080i vs. 720p med samme bitrate?
    720P gir bedre bevegelses-skarphet fordi det er 50 bilder per sekund. 1080i gir kun 25 bilder per sekund, og da blir jo bevegelses-skarpheten vesentlig redusert. Men stillbilder og rolige bevegelser blir selvsagt mye skarpere i 1080i, da det jo tross alt er over dobbelt så høy oppløsning som 720p

Størrelsen på skjermen, samt avstand til skjerm, er selvsagt også viktige faktorer. På en liten skjerm, blir den opplevde forskjellen i bildeskarphet forsvinnende liten
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720P gir bedre bevegelses-skarphet fordi det er 50 bilder per sekund. 1080i fra TV2 gir kun 25 bilder per sekund, og da blir jo bevegelses-skarpheten vesentlig redusert. Men stillbilder og rolige bevegelser blir selvsagt mye skarpere i 1080i, da det jo tross alt er over dobbelt så høy oppløsning som 720p
    Fint. Det var nettopp dette punktet jeg tenkte på: bilder i bevegelse vs. stillbilde/studiobilder.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    720P gir bedre bevegelses-skarphet fordi det er 50 bilder per sekund. 1080i fra TV2 gir kun 25 bilder per sekund, og da blir jo bevegelses-skarpheten vesentlig redusert. Men stillbilder og rolige bevegelser blir selvsagt mye skarpere i 1080i, da det jo tross alt er over dobbelt så høy oppløsning som 720p

Størrelsen på skjermen, samt avstand til skjerm, er selvsagt også viktige faktorer. På en liten skjerm, blir den opplevde forskjellen i bildeskarphet forsvinnende liten
    Var det ikke noen som skrev at TV2 HD er 1080i på alle andre leverandører en RiksTV? og at signalet opprinnelig er 1080i, men konvertert til 720P for RiksTV.
    Blir det "ortnli" 50 bilder/sek på TV2/RiksTV 720P da?

Mener å huske at NRK skrev noe om at ved den lave bitraten de får på det digitale bakkenettet så kom 720P bedre ut der det var mye bevegelse f.eks. sport, og det er jo helt naturlig.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Var det ikke noen som skrev at TV2 HD er 1080i på alle andre leverandører en RiksTV?
    Jeg tror TV 2 har byttet til 1280x720p hos samtlige operatører. Det er kanskje vurdert som et bedre egnet "all round" format. 720p kan være en fordel for kvaliteten på innhold som er produsert i 50Hz ,f.eks. alt av sport og sikkert vanlige 50Hz baserte TV produksjoner (også om det er proff konvertert fra 1080i til 720p). Det er vel først og fremst film og serier som er 25Hz basert som kan ha fordel av 1080i.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2 HD er i 720p hos Get, i hvert fall.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg tror TV 2 har byttet til 1280x720p hos samtlige operatører. Det er kanskje vurdert som et bedre egnet "all round" format. 720p kan være en fordel for kvaliteten på innhold som er produsert i 50Hz ,f.eks. alt av sport og sikkert vanlige 50Hz baserte TV produksjoner (også om det er proff konvertert fra 1080i til 720p). Det er vel først og fremst film og serier som er 25Hz basert som kan ha fordel av 1080i.
    OK, jeg var tydeligvis ikke helt oppdatert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    TV2 HD er i 720p hos Get, i hvert fall.
    Samme med CanalDigital. Sjekket noen gamle opptak av TV2 her.

Et opptak fra 8/1-2012 er i 1080i, mens et opptak fra 21/11-2012 er 720p. Så omleggingen skjedde en gang mellom de datoene.

Begge har forøvrig samme bitrate, 13.9 Mbps

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Hei. Har det skjedd endringer på TV2 HD i det siste? den lille hd-logoen er borte, og når jeg kjørte satellite-signalene rett i TV-en kommer 720p opp.
    Jepp, TV 2 har sluttet å bruke HD-logoen siden det meste av det de sender, sendes i HD. Fant ut av det ved å spørre dem på Facebook, har ikke lest om det andre steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at TV2 og Canal Digital kom til enighet i april, ble TV2 HD flyttet til Plass 5 og TV2 SD til Plass 997, hvis du bruker standard kanal plassering.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •