Hvordan distribuere kabel TV/internet fra Canal Digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan distribuere kabel TV/internet fra Canal Digital?

Skal bygge nytt hus og legge opp for TV og internet i en rekke rom.
    Spør Canal Digital men de har ikke peiling...sier bare jeg må bestille montør

Kabelen inn skal være av type coax som er kombinert TV og internet. Jeg skal da ha TV i flere rom, det samme med internet.
    Hvordan kan det gjøres? Finnes det en distribusjonsboks som settes ved inntaket og distribuerer coax ut til hver forbruker samt ethernet Cat5 evt Cat6 kabel til internet.
    Alternativt hvordan kan coax inn konverteres til å kunne distribueres via Cat5 nettkabel??
    Å distribuere kun coax er grei skuring. Da kan feks en Kramer RF104R RF splitter 1:4 benyttes.

Alle gode tips og råd mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å prosjektere koaksnett for kabeltv er ikke så lett som du skal ha det til. Du må ta høyde mye rart. Kabeltyper, fordelere/avgrenere, lengde på kabler, isolasjonsdemping og aktivt utstyr for å nevne noen. Det er også viktig å bruke korrekt/godkjent utstyr for å ikke lage problemer for deg selv og andre rundt deg. Noe kjipt å få en regning på mange timer feilsøking fordi du har gjort en liten tabbe med hvordan du terminerte en kabel. Noe som kan oppstå de fleste. De som jobber med det til dagen har utstyr til kontrollere arbeidet sitt. Kabelnett skal bygges av selskap med KIA autorisasjon. Hvordan koaksnettet blir bygget er avhengig av nivåene du får inn. De kan variere alt ettersom hvor langt vekke du er fra fordeler/avgrener og hvilke kabler du har og hvilke nivåer levrandøren bruker fra sine distribusjonsforsterkere.

Når du skriver fordeler nett til enhver forbruker. Hvis du skal bygge med flere leiligheter er det svært sjeldent signallevrandører godtar at du gjør det internt i huset. Det 'skal' være egen kabel til hver boenhet.

Hadde det vært meg hadde jeg lagt inntakskabelen til et svakstrømsskap og fordelt det derfra. Med tvsignalene for seg selv på koaks(med høypassfilter) og data for seg selv på cat5e. Det finnes løsninger for tv over parkabel. Jeg liker de personlig ikke. Elektrikere kan stort sett like mye som en tømrer når det kommer til kabelnett. Bruk noen som kan det.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ferdig trukket 20mm rør med coax+2*cat6. Nettverket internt bør ikke gå via coax, det blir krøll.

Ville som MagnusM hatt et skap hvor du samlet alle kablene fra hvert rom og hvor du har strøm + nettverks- og coax patch panel. I tillegg må du ha coax/kabel-TV inn. Merk, hvis du skal ha nettverk + kabel-tv er det oftest lettest å legge opp dobbelboks, en til nettverk og en til kabeltv, i hvert rom.

Tror MagnusM er installatør, i forhold til de postene han har skrevet om temaet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prefixløsningen er god. Det er samme løsningen jeg kjører hjemme hos meg(og jeg totalrenoverer hele leiligheten min). Kjøre koaksnett for bredbånd internt er ikke vits å tenke på engang. Parkabler gjør den jobben mye bedre. Jeg vil heller ikke anbefale deg å "fordyre" anlegget med cat6/7. Foreløbig finner du ikke mye utstyr som bruker mer enn de 1Gbps som cat5e støtter. Cat5e kontakter og annen terminering er ganske mye rimeligere enn 6 og 7. Når behovet for større båndbredde viser seg vil tilsvarende utstyr synke i pris i forhold til dagens.

I forhold til hva en rørlegger tar er fastprisene til CD, som er nevnt her, billig. I alle fall om du strekker kablene selv. Jeg ville bedt om en pris, for i noen tilfeller vil det kanskje svare seg å be om en fastpris med timer og materiell i stedet for produktene(som er hva vi kaller fastpris på et gitt stykke arbeid).

Spør CD-ks om hvilke entrepenør de benytter seg av i området der du bor og ta kontakt med de. Det kan nevnes at det fort kan bli dyrere, da CD gjerne har gode avtaler grunnet store volumer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Internett i dette opplegget.

Jeg ville prøvd å fraskille internett fra coax'n først ved terminering i kåken. Skal du kjøre fullstendig router med integrert switch?
    Normalt blir dette 10/100. Dette ville jeg switchet videre til de forskjellige rom som skal ha inet-punkt i veggen e.l.
    Skal du kjøre mye innenhus' deling/dlna/mediasharing, sats på en (eller to) gode 1gb switcher.

Jeg vet ikke så mye om coax internett og kabel i ett, men det fordeles jo via en en router/konverter til internett, og en dig. dekoder til TV.

Om dette er digital kabel, så må du jo nødvendigvis splitte coax dig.signal til hvert rom; som da vil kreve hver sin dekoder.

Med internett, så er det ganske normalt med èn flytende IP-adresse; du vil trenge en router med DHCP server om du vil ha internett i forskjellige rom.

Dette deles normalt ved terminering i hus; coax til omformer, som gir deg èn RJ45 til internett/router, og èn coax til TV/dekoder.

Jeg så det var endel gode eksempler over her ang. TV.

Offentlige IP-adresser (alt utenom 10.xxx, 172,xxxx og 192 serien) er mangelvare. Man får som oftest èn IP-adresse pr husstand, og da er det opptil termineringspunktet/router å fordele dette.
    "Use it wisely"... ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •