Kringkastingsavgift registrert som følge av kjøp... UTEN NOE KJØP!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kringkastingsavgift registrert som følge av kjøp... UTEN NOE KJØP!

Fikk nettopp faktura i posten fra NRK, der det står "De er registrert som følge av kjøp av ny mottaker". Jeg har en stor stue-monitor (flere år gammel) som jeg bruker til spill/DVD/osv, men ingenting med tuner, og jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ikke har kjøpt noe utstyr som har tuner. (Har alltid passet meg godt for å ikke bli lisenspliktig, og har ikke engang kjøpt noe nytt datautstyr de siste 12 månedene.)

Mitt navn og adresse er fylt ut korrekt på fakturaen, pussig nok også med hus/etasjekode, som jeg aldri oppgir noe sted (med mindre det eksplisitt bes om det). At adressen er såpass spesifikk at de oppgir huskoden (H<etg><inngang>) gjør at jeg tror dette er noe automatiserte greier som har gått rett fra folkeregisteret. F.eks. at de bare sender fakturaer til en stor gruppe mennesker i folkeregisteret som ikke er registrert som lisenspliktige, i håp om at noen ikke gidder å krangle og betaler.

Hvis mine mistanker faktisk er tilfelle, så er jeg trolig ikke den eneste. Noen her som har opplevd det samme?

PS: Har hørt flere historier om at det er umulig å komme ut av NRKs register når man først har kommet inn, så nå blir det vel til at jeg må betale kringkastingsavgift resten av livet, uansett om jeg egentlig skulle vært lisenspliktig eller ikke. Hvis noen har klart å krangle seg ut av dette, så er det også interessant å vite. Hvor mye skal til? Det blir fort slik at det ikke er verdt det, dersom man må belage seg på utallige brev og telefoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt meg bekjent må du melde i fra. Så kan du forvente deg en kontroll.
    Men hvor lett det er å melde i fra aner jeg ikke :S

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du må melde i fra/klage. Så må du nok belage deg på kontroll. De kan være rimelig stivbeinte.

Men, hvis du ikke har mottaker så er du fritatt for NRK-lisens.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom meg ut av det, så det klarer du også fint med å fortelle sannheten...
    Inviter også en kontrollørfaen hjem til deg om de ønsker å se selv...
    Krev også en forklaring på hvor & når dette kjøpet har funnet sted, trolig er det noen som har brukt ditt navn ved kjøp da...

tror jeg sendte en mail med en forklaring så slettet de meg...
    (Jeg har nå plasma & rikstv så nå betaler jeg, men før hadde jeg kun projektor)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Jeg kom meg ut av det, så det klarer du også fint med å fortelle sannheten...
    OK, det var godt å høre.

Inviter også en kontrollørfaen hjem til deg om de ønsker å se selv...
    Regnet med det, bør ikke være noe problem (såfremt de ikke klager på at jeg har antenneutgang i veggen; bør vel gå greit når det ikke er noen mottaker som kan bruke den).

Krev også en forklaring på hvor & når dette kjøpet har funnet sted, trolig er det noen som har brukt ditt navn ved kjøp da...
    Jeg kjenner ingen som jeg ville mistenke for dette, men det er jo en mulighet, så ja, jeg skal be om info når jeg kontakter NRK.

tror jeg sendte en mail med en forklaring så slettet de meg...
    (Jeg har nå plasma & rikstv så nå betaler jeg, men før hadde jeg kun projektor)
    OK, takk for tips, til deg og de andre som har svart her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoltar
    PS: Har hørt flere historier om at det er umulig å komme ut av NRKs register når man først har kommet inn, så nå blir det vel til at jeg må betale kringkastingsavgift resten av livet, uansett om jeg egentlig skulle vært lisenspliktig eller ikke. Hvis noen har klart å krangle seg ut av dette, så er det også interessant å vite. Hvor mye skal til? Det blir fort slik at det ikke er verdt det, dersom man må belage seg på utallige brev og telefoner.
    Da jeg flyttet hjem til mine foreldre igjen for en periode for en del år siden, skrev jeg bare et brev til lisensavdelingen om at min TV-mottaker ikke lenger ville være i bruk. Og det var det. Da jeg flyttet for meg selv igjen, sa jeg i fra om at jeg igjen skulle være lisensbetaler. Verre enn det bør det ikke være (selv om noen mediaomtaler kan tyde på noe annet).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har også fått et krav fra NRK der det står at jeg er registrert som følge av kjøp av ny mottaker. Her har de fakturert meg for 5301 kr for fra 1.11.2009 og frem til i dag. Vet at jeg kjøpte en tv fra netonnet 1. august 2009 så det er sikkert den som har blitt registrert. Dessverre for NRK har jeg betalt NRK lisens i alle år siden min samboer hadde først tv og videreførte hennes lisens.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •