Den manglende konkurransen på Kabel-TV, RiksTV etc...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den manglende konkurransen på Kabel-TV, RiksTV etc...

Dumpet nettopp et brev fra Get ned i postkassen. Prisøkning på 12% fra januar.

Sjekker da prisene på andre alternativ, men det er ganske nedslående og likt. Fyrer kabel-TV selskapene med olje?
    Neppe.
    Har investeringsselskapet som eier Get ønske om minst 10-20% avkastning
    -> Ja, se der har man nok forklaringen.
    Finnes det konkurranse - Nei.

En stund siden jeg sjekket tilbydere på TV via internett - det kunne jo være et konkurransekraftig alternativ... Men sist jeg sjekket hadde de a) lagt seg på ca samme pris som kabel-TV og b) hadde ikke passende norsk-tekstet tilbud som er det som gjelder med barn i huset.
    Har noe skjedd der ?

Disse PVR boksene er jo også fantastisk priset. Med etablerings-kostnaden og månedlig leie tipper jeg man har nedbetalt innkjøpsprisen på ett år - resten blir ren netto for Get & Co.

Vi TV-kunder blir visst melket for hva det er verdt...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av nf
    Dumpet nettopp et brev fra Get ned i postkassen. Prisøkning på 12% fra januar.

Sjekker da prisene på andre alternativ, men det er ganske nedslående og likt. Fyrer kabel-TV selskapene med olje?
    Neppe.
    Har investeringsselskapet som eier Get ønske om minst 10-20% avkastning
    -> Ja, se der har man nok forklaringen.
    Finnes det konkurranse - Nei.

En stund siden jeg sjekket tilbydere på TV via internett - det kunne jo være et konkurransekraftig alternativ... Men sist jeg sjekket hadde de a) lagt seg på ca samme pris som kabel-TV og b) hadde ikke passende norsk-tekstet tilbud som er det som gjelder med barn i huset.
    Har noe skjedd der ?

Disse PVR boksene er jo også fantastisk priset. Med etablerings-kostnaden og månedlig leie tipper jeg man har nedbetalt innkjøpsprisen på ett år - resten blir ren netto for Get & Co.

Vi TV-kunder blir visst melket for hva det er verdt...

Det koster å være kar....og det er jo ikke bare antall kanaler som koster...
    også infrastrukturen.....å leie eller eie en satelitt oppe i himmelen er jo ikke gratis....ei heller å bygge ut det digitale bakkenettet.....
    og de siste årene har jo fiber kommet på banen med Altibox....
    og det er selvsagt en uting at de som leverer disse tjenestene skal tjene penger på det......skape arbeidsplasser osv....og yte god og dårlig kundeservice...
    Hvem som betaler driften av jordstasjonen oppe i Nittedal vet jeg ikke, men den er litt viktig i denne sammenheng.....for å nevne noe....
    Når det gjelder barn så har jo Disney 14 kanaler hvor man snakker norsk, samt NRK Super....pluss div andre kanaler....
    Og som bensinbransjen, matvarebransjen osv osv så er det slik det er i vårt land...og de rundt oss...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, skjønner at man skal tjene penger - men samtidig må man huske at teknologien som disse firmaene bruker faktisk blir billigere over tid. PVR boksene blir jo billigere å produsere, men koster fortsatt det samme i leie.

Har p.t. analog grunnpakke og kvaliteten er ikke blitt bedre på årene jeg har hatt den, kablene er de samme som har ligget der siden boligen ble bygget osv. Frekvensen på avbrudd er muligens blitt littegrann bedre, men skjer fortsatt og Get erstatter ikke signaltap automatisk, slik de burdte når en betalt vare ikke leveres. (De kjenner tross alt hvilke områder og abonnenter som berøres av avbrudd).

Kundeservice til Get er like dårlig...

Ser man litt lenger tilbake finner man at prisen for TV-abonnementet har økt med ca 30% over 3 år.

Langt mer enn min lønn og vil tro de flestes lønn har økt. Hvis ikke gratulerer!

Så, det jeg setter spørsmålstegn ved er griskheten til kabel-TV selskapene - og satelitt-selskapene for den del. De kjører en kunstig høy pris grunnet manglende konkurranse. Noe går selvfølgelig til lønn og drift, men antar at stadig større del er ren netto - ikke ulikt strømselskapene. Produksjonsprisen er relativt konstant men man kan øke prisene nær sagt ubegrenset grunnet lite konkurranse.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har p.t. analog grunnpakke og kvaliteten er ikke blitt bedre på årene jeg har hatt den
    Der finnes altså fremdeles folk som sitter og ser på analog TV :shock:

Digitale TV signaler som konverteres til analoge signaler er og forblir dårlige greier, spesieltpå flatskjermer blir det helt håpløst.
    Produksjonsprisen er relativt konstant
    Det tviler jeg på at den er, TV selskapene driver ikke veldedighet. Der kommer også stadig nye kanaler og de ramler neppe ned gratis de heller.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det koster å være kar....og det er jo ikke bare antall kanaler som koster...
    også infrastrukturen.....å leie eller eie en satelitt oppe i himmelen er jo ikke gratis....ei heller å bygge ut det digitale bakkenettet.....
    og de siste årene har jo fiber kommet på banen med Altibox....
    og det er selvsagt en uting at de som leverer disse tjenestene skal tjene penger på det......skape arbeidsplasser osv....og yte god og dårlig kundeservice...
    Hvem som betaler driften av jordstasjonen oppe i Nittedal vet jeg ikke, men den er litt viktig i denne sammenheng.....for å nevne noe....
    Når det gjelder barn så har jo Disney 14 kanaler hvor man snakker norsk, samt NRK Super....pluss div andre kanaler....
    Og som bensinbransjen, matvarebransjen osv osv så er det slik det er i vårt land...og de rundt oss...
    Det er riktig som du sier. Infrastruktur er enormt dyrt. Satellittene Canal Digital sender på koster milliarder. Jordstasjonen på Nittedal driftes, betales og eies av Telenor Satellite Broadcasting, søsterselskap av Canal Digital. Nittedal er også kilde til bakkenettet i Norge, i tillegg til IPTV for Canal Digital og Telenor. De eier også satellittene som CD sender over (Thor-satellittene). Driften av denne infrastrukturen er dyr, og dette betaler kundene for (Canal Digital osv), som igjen tar betalt av sine kunder.

Joda, skjønner at man skal tjene penger - men samtidig må man huske at teknologien som disse firmaene bruker faktisk blir billigere over tid. PVR boksene blir jo billigere å produsere, men koster fortsatt det samme i leie.

Har p.t. analog grunnpakke og kvaliteten er ikke blitt bedre på årene jeg har hatt den, kablene er de samme som har ligget der siden boligen ble bygget osv. Frekvensen på avbrudd er muligens blitt littegrann bedre, men skjer fortsatt og Get erstatter ikke signaltap automatisk, slik de burdte når en betalt vare ikke leveres. (De kjenner tross alt hvilke områder og abonnenter som berøres av avbrudd).

Kundeservice til Get er like dårlig...

Ser man litt lenger tilbake finner man at prisen for TV-abonnementet har økt med ca 30% over 3 år.

Langt mer enn min lønn og vil tro de flestes lønn har økt. Hvis ikke gratulerer!

Så, det jeg setter spørsmålstegn ved er griskheten til kabel-TV selskapene - og satelitt-selskapene for den del. De kjører en kunstig høy pris grunnet manglende konkurranse. Noe går selvfølgelig til lønn og drift, men antar at stadig større del er ren netto - ikke ulikt strømselskapene. Produksjonsprisen er relativt konstant men man kan øke prisene nær sagt ubegrenset grunnet lite konkurranse.
    Konkurransen er lav i Norge i dag, men prisen på PVR'ene som du snakker om er småpenger når det kommer til kringkasting. Og satellittselskapene har rett til å være griske (dine ord), for de investerer milliarder i hver satellitt.

Når jeg sier at konkurransen er lav så mener jeg at det i praksis bare er to aktører i Norge i dag. Canal Digital og Viasat. Alle andre har tykke bånd til en av disse. RiksTV er f. eks. deleid av de samme som eier Canal Digital og Telenor Satellite Broadcasting.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Det er riktig som du sier. Infrastruktur er enormt dyrt. Satellittene Canal Digital sender på koster milliarder. Jordstasjonen på Nittedal driftes, betales og eies av Telenor Satellite Broadcasting, søsterselskap av Canal Digital. Nittedal er også kilde til bakkenettet i Norge, i tillegg til IPTV for Canal Digital og Telenor. De eier også satellittene som CD sender over (Thor-satellittene). Driften av denne infrastrukturen er dyr, og dette betaler kundene for (Canal Digital osv), som igjen tar betalt av sine kunder.

Konkurransen er lav i Norge i dag, men prisen på PVR'ene som du snakker om er småpenger når det kommer til kringkasting. Og satellittselskapene har rett til å være griske (dine ord), for de investerer milliarder i hver satellitt.

Når jeg sier at konkurransen er lav så mener jeg at det i praksis bare er to aktører i Norge i dag. Canal Digital og Viasat. Alle andre har tykke bånd til en av disse. RiksTV er f. eks. deleid av de samme som eier Canal Digital og Telenor Satellite Broadcasting.
    +1 :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Der finnes altså fremdeles folk som sitter og ser på analog TV :shock:

Digitale TV signaler som konverteres til analoge signaler er og forblir dårlige greier, spesieltpå flatskjermer blir det helt håpløst.

Det tviler jeg på at den er, TV selskapene driver ikke veldedighet. Der kommer også stadig nye kanaler og de ramler neppe ned gratis de heller.
    Vel nå ser jeg ikke så mye på TV. Skal jeg se kvalitet på flatskjerm er det stort sett med innkjøpt Blu-Ray eller DVD som oppkonverteres.

Veldedighet er heller ikke noe tema, men at jeg synes de utnytter sitt monopol til å ta overpris - det er et tema.

Skulle også gjerne hatt en mindre "grunnpakke" med færre kanaler - men igjen blokkeres dette av kabel-TV/satelitt selskapene direkte eller indirekte (de få kanalene som er interessante legges strategisk i de store "pakkene"). De lager stadig større "grunnpakker" som de trer ned over hodene våre. Gir et argument for høyere pris selvfølgelig, bortsett fra at man ikke ser på mer enn en kanal av gangen.

Men, med så føyelige og lite kritiske forbrukere som du illustrerer så er det vel ikke snarlige forbedringer å vente. Mener klart at Get f.eks. kunne tilbudt HD og gratis HD PVR og de ville fortsatt tjent penger. Men de tjener mer på å "rævkjøre" forbrukerne - blir nok en Porsche Cayenne i bonus til sjefen i år også...
    De har da vitterlig 1/2 milliard i overskudd før skatt i 2010. Da må man også huske på at eierne trolig har redusert (balansert) en god del inntekter mot lån etc utenom det for å redusere skatten. At man likevel ser en så sterk økning av resultatet er tegn på at prisen ut til forbrukere har øket mer enn kostnader. Og det kan man gjøre i et monopol (eller prissamarbeide hvis man ser videre på markedet totalt.)
    Get, Maridalsveien 323 — Regnskapstall, ledelse, organisasjonsnummer, telefonnummer, faks og adresse

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer bra at det er få aktører, men å si at konkurransen er lav, blir rett og slett skivebom. Det er ekstremt høy konkurranse om eksklusivt content, som igjen styrer kundemassen.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Det stemmer bra at det er få aktører, men å si at konkurransen er lav, blir rett og slett skivebom. Det er ekstremt høy konkurranse om eksklusivt content, som igjen styrer kundemassen.
    Konkurranse på innhold; veldig enig. Konkurranse på pris; ikke fullt så enig. Er riktignok et poeng å ikke et være veldig mye dyrere enn de andre, men er på ingen måte noe hardkjør på pris. Hardkjøret går på å kapre kunder; først og fremst med innhold.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldedighet er heller ikke noe tema, men at jeg synes de utnytter sitt monopol til å ta overpris - det er et tema.
    Når det gjelder sameier og boligbyggelag så er der beinhard konkurranse mellom Get, Altibox og Canal Digital. Styret i mitt sameie har spilt på akkurat det. I dag har vi en meget god avtale med Canal Digital og en lokal internett tilbyder. Vi betaler 239 kr/måned for CD grunnpakke + internett med 1500/750. HD Dekoder+Kabel modem inkludert.

Du får ikke en sånn deal hvis du bor i enebolig, men og andre siden så kan du da sette opp parabol og bruke hvem du vil, men det blir garantert dyrere enn vår deal

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beinhard og beinhard fru Blom. Tipper de tjener greit på det tilbudet også.

Men får vel ta ad notam at det neppe blir vesentlig bedre konkurranse med dagens lovverk som befester monopol-tilstandene og som gir anledning til store prisøkninger utover det varen koster i innkjøp/produksjon. Ikke ulikt strøm-markedet.

Ser det er ting på gang på nettet, så blir nok farvel til Get om noen år når tjenestene via nett er blitt bedre og Disney og Cartoon ikke er noe "must have" lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sameier og boligbyggelag så er der beinhard konkurranse mellom Get, Altibox og Canal Digital. Styret i mitt sameie har spilt på akkurat det. I dag har vi en meget god avtale med Canal Digital og en lokal internett tilbyder. Vi betaler 239 kr/måned for CD grunnpakke + internett med 1500/750. HD Dekoder+Kabel modem inkludert.

Du får ikke en sånn deal hvis du bor i enebolig, men og andre siden så kan du da sette opp parabol og bruke hvem du vil, men det blir garantert dyrere enn vår deal
    "Konkurranse" betyr ikke at man levere en helen borettlag til en leverandør i mange år og tvinge alle til gammeldags "one size fits all" "grunnpake" for alle og egentlig er skreddersyd til ingen.

Ekte konkurranse betyr at dere har et nettverk internt borettslag og 3 mulig leverandører som hver eneste medlem kunne velge fra selv.

Det er Canal Digital & de andre som tjener på denne system. Borettslagene tror de tjene men de gjør ikke det. I Stockhom får man billige lynrask fiber og Internett som åpner IPTV muligheter på en helt annen måte.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital parabol skrur nå opp prisen på sin grunnpakke med 20kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle disse etablerte selskapene sitter og gnir seg i hendene av kunder de får.
    Med effektiv drift og kunder, tjener de penger så det synger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Osamede
    I Stockhom får man billige lynrask fiber og Internett som åpner IPTV muligheter på en helt annen måte.
    Du har sannsynligvis vært inne på Bredbandsbolagets sider. Ikke se deg blind på introtilbudene, hvis du ser på ordinarie pris så er det ikke så sabla billig. HD tilbudet er også veldig tynt.

Hvis IPTV er så bra, kan man jo lure på hvorfor Canal Digital Sverige har så mange kunder som de har.

Uansett, så lenge jeg får internett og kabelTV med 15 HD kanaler og et hav av SD kanaler til et par hundre kroner i måneden så ser jeg ingen grunn til og klage

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ing-cognito
    Med effektiv drift og kunder, tjener de penger så det synger.
    Selvfølgelig må de tjene penger, de driver da ikke veldedighet.

Hvis du mener de tjener urimelig mye penger så kan du kanskje legge frem dokumentasjon på hvor stort overskudd f.eks. Get og Canal Digital har?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Osamede
    "Ekte konkurranse betyr at dere har et nettverk internt borettslag og 3 mulig leverandører som hver eneste medlem kunne velge fra selv.
    Helt enig i at det burde vært slik, men dette er ikke helt trivielt å få til uten å redusere kapasiteten til en tredjedel, eller å installere tre kabler i hver leilighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vi opplevde ikke så mye til denne konkurransen da borettslagene der jeg bor skulle reforhandle avtalen med Get. Altibox leverte et tilbud som var en god del dyrere (eller som hadde lengre bindingstid enn vi var komfortabel med), og Canal Digital kom aldri med noe tilbud (dvs. etter gjentatte purringer svarte de aldri). Det er snakk om drøyt 1800 leiligheter og rekkehus, så jeg ble overrasket over at det var fullstendig uinteressant for CD å levere her.

Det vi endte opp med var vel ca. 200,-/mnd. pr. leilighet for Gets grunnpakke m/HD dekoder (GetBox HDi - ingen rabatter ved oppgradering til HD PVR) og 1 Megabit internett (det var vel 800k/800k til å begynne med, men jeg tror det er 1000k/1000k nå) med 130,- i avslag for øvrige bredbåndshastigheter.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig infrastrukturen til CD ikke holdt i området ditt Trondmm?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv byttet jeg fra Canal Digital til VDSL2 og IP-TV, ble langt billigere for min del.
    Så de som bor i byområder bør eventuelt sjekke opp i muligheten på det.
    Eventuelt så bør man se om det er kollektive alternativer man kan benytte seg av, disse pleier å være ganske gunstige.
    Ser at ngt har gunstige TV tilbud for tiden, håper Telenor snart kommer på banen også, jo flere jo bedre

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •