TV 2 3D - landskampen i 3D - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av technofranki
    TV2 3D sendte i 1920x1080i side-by-side. I praksis vil det si at oppløsningen blir halvert og hvert øye ser et bilde i 960x1080i.

Blu-ray 3D bruker 1920x1080p, altså full HD, for hvert øye.

Fordelen med å bruke side-by-side ved TV-sending, er at eneste kravet for å se i 3D, er at TVen din kan vise 3D. Dessuten vil ikke kanalen bruke noe mer båndbredde enn en vanlig HD-kanal.
    Blueray har vel også 24Hz. TV sport krever 50Hz så et 24Hz eller 25Hz progressivt system vil ikke fungere for TV.

Man regner med at 3D HDTV må ha litt større bitrate enn vanlig
    2D HDTV ( antagelig pga. motion kodingen i MPEG blir litt mer uforutsigbar). Uansett er det ikke stor forskjeller. Den største ulempen er at det må sendes både 2D HDTV og 3DHDTV så det krever i praksis over dobbelt båndbredde i forhold til å utelukkende sende i 2D HD.

Nå antar jeg at det sikkert kan komme funksjoner i dekoderene for å konvertere 3D til 2D. Det er en rimelig enkel sak i en MPEG dekoder men 3D bildene er gjerne produsert på en helt annen måte enn 2D bilder så det er ikke sikkert det blir et bra alternativ.

I framtiden kommer det nok nye standarder som kan levere 3D med full HD kvalitet til hvert øye og som gjør at 2D og 3D kan sendes i samme MPEG stream slik at det kan leveres 2D og 3D uten å måtte sende med dobbel båndbredde. Utfordringen er antagelig at en 3D produksjon bør utføres på en helt annen måte enn 2D produksjon.

Det spørs om det ikke blir bedre 3D støtte i den nye video koding standarden HVC(H.265) som er ventet å ta over for MPEG4/H.264.
    High Efficiency Video Coding - Wikipedia, the free encyclopedia

Syns forøvrig 3D sendingen til TV2 var bedre enn jeg hadde forventet. Syns det så bedre ut enn f.eks. 3D sendingene fra
    fotball VM som jeg ble litt skuffet over.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technofranki
    Kan nok tyde på at TVen din har litt problemer med det.
    Sånt liker jeg ikke å lese, jeg betalte jo vitterlig oppunder 20k for den skjermen! :evil:
    Da bør man vel kunne forvente at den håndterer "det meste"?
    Men la gå, det ser jo ut til at det skjer en viss utvikling hva 3D-sendinger angår, så da får jeg vel smøre meg med en smule tålmodighet.

B-R 3D-filmer fungerer i alle fall alldeles klanderfritt, og foreløpig er jo det formatet det mest interessante.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Sånt liker jeg ikke å lese, jeg betalte jo vitterlig oppunder 20k for den skjermen! :evil:
    Da bør man vel kunne forvente at den håndterer "det meste"?
    Har du prøvd å se annet materiale som er side-by-side?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har jeg ikke.
    Om det finnes andre sendinger i samme format / samme løsning, så har det gått meg hus forbi.
    Om du evnt kan gi meg noen tips om hvor og når, så vil jeg sette pris på det.
    Takk for at du engasjerer deg i dette! :-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har jeg ikke.
    Om det finnes andre sendinger i samme format / samme løsning, så har det gått meg hus forbi.
    Jeg så muligens samme sak på en Samsung LED (parabol) når motion videoprossesering var slått av. Det ble ikke flyt i bevegelsene før motion enhancement (eller hva det heter) var påslått. Motion enhancement er forresten en funksjon jeg ikke syns noe om for film siden film da blir seende mer ut som en TV produksjon....

Kjenner ikke Samsungs teknikk for å vise 3D men dersom hvert øye ser mindre enn 50Hz delbildefrekvens så antar jeg det blir synlig som hakkete bilder/hakkete bevegelser.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der høres jo logisk ut?
    Jeg har faktisk ikke sjekket muligheten for "motion enhancement", eller om funksjonen finnes på min TV.
    "Problemet" er at kjerringbeinet mer eller mindre har okkupert både TV og fjernkontroll nær sagt 24/7, og dermed har jeg dårlig nok fått kalibrert skjermen.
    Det er "nesten" greit nok, ettersom jeg har kinoen å ty til når det skal tittes på noe av interesse.
    Men der har jeg ingen 3D-muligheter, foreløpig.
    Og nei! Jeg er slett ingen "tøffel", selv om det kanskje kan høres slik ut? Men for husfredens skyld.....
    Jeg får passe på å forske litt mer i problemet, neste gang anledningen byr seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har jeg ikke.
    Jeg vet ikke om noen flere slike sendinger. Men du kan jo laste ned Flåmsbana i 3D (side-by-side) fra NRKbeta. Du finner det litt ned på siden under 3D torrent. Nå er denne riktig nok i 1080p og ikke 1080i som TV-sendingene, men det er jo mulig å lage sin egen interlace-versjon.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet på nytt i dag ved å spille av opptak på PVR. Testet mot Samsung UE55D6505 LED TV. Oppdaget noe som er verdt å opplyse om. De medfølgende brillene henger ikke med (testet med to par). Et par dyrere briller fra Samsung viser 3D uten feil. De som feiler viser typisk dobbelt bilde langt "bak" i bildet. F.eks. stolpene som holder tribunene på Ullevål. De doble bildene så jeg også med et øye lukket så det er tydelig at brillene ikke gjør den jobben de skal. Man ser ikke antydning til doble bilder med fungerende 3D briller.

Testet også med Chamions League 3D klipp fra Viasat boks. Disse klippene ser ut til å være dårlig produsert og noen av kameraene ser ut til å være feil kalibrert (man blir typisk svimmel). Hovedkamera var også plassert nesten nede på grassmatta og var zoomet alt for mye. Ved panorering er det lett å miste fokus og da blir øynene forvirret. Syns OB Team sin 3D produksjon er noe av det beste jeg har sett for fotball ( har sett enkelte Champions League klipp i 3D og Fotball VM klipp 3D).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •