Altibox/Lyse, Elefantsyken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altibox/Lyse, Elefantsyken?

Jeg husker da Lyse kom med fibernettet sitt her i Rogaland, som fikk navnet "Altibox".
    Det var en revolusjon innen internett/tv muligheter i mine øyne.
    Tv mulighetene og internett hastigheten overgikk alt jeg noen gang hadde hatt før.

Men den siste tiden, gjerne siste året, opplever jeg problemer til stadighet.
    Dekodere som henger seg, internett som henger seg, teksting som forvsinner, hakkete bilde, kanaler som forsvinner, og "hjemme-sentral" som må restartes.
    Tror ikke det går en dag uten at det er noe tull.

Takler ikke Altibox, og de som står bak dette, utviklingen ???
    De selger som aldri før, så kundemassen har jo gått rett til værs.
    Jeg sitter med følelsen av at de er på vei i gal retning.

Kontakter jeg Lyse, får jeg samme svar hver gang; "Ta ut strømmen på dekoderne og vent 10 minutt".... Ja det hjelper, men løser ikke problemet...

Er det andre enn meg som sitter med samme følelsen og problemer lignende mine, eller er det bare jeg som er bannlyst? :-?

Innlegget er forøvrig skrevet i et frustrert øyeblikk

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter ikke nevneverdig med tv-delen. det hender at programinfo ikke alltid stemmer overens med det som faktisk går/skal gå. men det er sjelden.

vanlig surfing er til tider tregt. men dette trenger ikke være Altibox sin feil da det kan være generell stor trafikk på f.eks. vg, dagbladet osv.
    nedlasting går alltid fort.

ang internett så hjelper det ikke med superask linje hvis ikke det som står i andre enden kan levere det samme.
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internett fungerer stort sett greit her og. Eneste er som sagt at den henger til tider men det kan like gjerne være routeren som kødder.

Det som irriterer meg grenseløst er alle problemene med tv.
    Som sagt, det går ikke en dag uten at det er noe kødd

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun internett fra Altibox (Viken fiber) og det har fungert prikkfritt i 2 år.

TV biten kan jeg si lite om siden TV generellt interesserer meg null og nix.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Internett fungerer stort sett greit her og. Eneste er som sagt at den henger til tider men det kan like gjerne være routeren som kødder.

Det som irriterer meg grenseløst er alle problemene med tv.
    Som sagt, det går ikke en dag uten at det er noe kødd
    hvilke/n tuner har du?
    den gamle grå eller de nye svarte/pvr?

er mulig de gamle grå ikke er i bruk lenger.
    mener min far hadde problem med de grå og fikk etter litt "mekling" byttet til den nye. dette er på Tananger.
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk motorola HD dekoder uten PVR (sorte), og 1 PVR dekoder.
    Problemet er forøvrig likt på de alle.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine siste 50 cent e å slå av alle dekodera + hjemmesentral. deretter slå på hjemmesentral. når denne er oppe og går slår du på dekoderene.
    alternativt og slå av en dekoder og prøve med max 2 om gangen.
    hvis du bruker switch mellom dekoderene så kan du jo også prøve med en annen.

jeg har en pvr og en vanlig sort uten andre problemer enn de jeg har nevnt.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset men har prøvd den fremgangsmåten mange ganger. Blir bra i et døgn før det blir problemer igjen.
    PVR dekoder og switch har jeg forøvrig bare hatt en uke eller to, og det var akkurat like ille før.

Men igjen; takk for at du tar deg tid til å komme med forslag

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber en god del med Altibox(nei er ikke ansatt der!!!) og de problemene du opplever høres ut som enten høy demping på fiberen fra noden, feil med hjemmesentral, eller feil med driver/port i node... er definitivt ikke normalt å ha det slikt!
    Har selv hatt fiber i huset i en årrekke med både tv og internett uten problemer, med unntak av teksten som kan forsvinne, noe som hvisnok skyldes en softwarefeil(har jeg hørt).
    Vil anbefale deg å kreve dette sjekket, altså at de sender ut en montør. Du betaler tross alt for en tjeneste du ikke får. Er 95% sikker på at ny hjemmesentral ville gjort susen for deg.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innspill!!! Takker og bukker

Jeg skal kontakte Lyse imorgen.
    Som du sier så betaler jeg tross alt 3-sifret hver måned for dette. Slik det er nå er det er irritasjonsmoment uten sidestykke

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan du har lagt dette opp hjemme med nettverkskabler og slikt, men forutsetter at dette da er iorden. Lykke til

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Vet ikke hvordan du har lagt dette opp hjemme med nettverkskabler og slikt, men forutsetter at dette da er iorden. Lykke til
    Hele kåken er 3 år gammel og elektrisk anlegg er lagt opp av fagfolk, så det skal være i orden.
    Og det har jo fungert 110% tidligere

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakka med Lyse igjen idag.
    De ser nå at det muligens er sentralen feilen ligger i ja. Var en gammel sentral jeg hadde....
    Skulle ringe de igjen når jeg kommer hjem, og få en feilsøkningsguide over telefonen.

Spent på resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med LITT av de samme problemene som "Spiff79"

De siste 3-4 ukene har jeg mistet kontakt med portalen et par ganger slik at jeg kun kan se på nrk Jeg også opplevd hakking ol, har prøvd å resterte sentralen og PVR tuneren -hakking har skjedd både før og etter restart.

Jeg har absolutt ikke like mye problem som trådstarter, men jeg har totalt sett hatt mye mer problem med Altibox siden februar i år enn jeg har hatt med Canal Digital satelitt og ADSL fra Telenor/Nextgentel de 8 årene før det

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiberkabler kan få brudd - det oppdages lett, da får man ingenting igjennom...

Mer vanlig - og har sett endel eksempler på det - er at noen GBIC'er kan bli dårlige med alderen (dvs 4+ år)
    Gigabit interface converter - Wikipedia, the free encyclopedia

Det kan skje gradvis og da kan man få diverse underlige problem som kan være vanskelige å finne årsaken til. Heldigvis er det såpass sjelden at mer enn en IT-sjef har rammet inn og hengt på veggen en slik dårlig GBIC som førte til store problem på datasenteret :smile:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •