TV Tuner med godlyd i Stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg tenkte vi kunne ha en tråd som omhandler tunere som har god lyd og da serlig i stereo, men også på film.
    Men ivertfall Stereo lyd tenker jeg først på.
    Så kom med tunere som gjør det godt på musikk.

Jeg satt med den "vandlige" grå boksen til Rikstv og igrunn vert fornøyd med den.
    Litt snytt pga komprimeringen, som dei ofte gir dårlig lyd.
    NRK har vel best lyd føler jeg. Men nå har jeg sittet med kun nrk en stund og div radiostasjoner og der merkes den komprimeringen.
    Men tilbake til lyden.
    Jeg kjøpte nå ny tuner av Rikstv og valget falt på Grundig sin tuner som Rikstv selger. Se sidene til Rikstv.
    Denne koster jo litt, kr 2500,- kontra en rimligere som dei har som koster 1000,-

http://rikstv.no/Produkter2/Mottaksutstyr/

Nå har jeg fått en liten lytt på den under Idol nettopp på tv2, og her var det oppgradering på lydsiden ja.
    Klarere og bedre dynamikk + at detaljene kommer mye bedre frem.

Jeg kjører nå kun rca direkte til forsterker uten DAC.

Tuneren er helt ny, og ikke innspilt. Og heller ikke har jeg hørt på den, så jeg er ikke blitt vant til lyden.

Men denne spiller svinbra. Det var "live" til tusen og gåsehudfaktoren var virkelig til stede. Faktisk ikke helt forsvunnet enda.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Jeg tenkte vi kunne ha en tråd som omhandler tunere som har god lyd og da serlig i stereo, men også på film.
    Men ivertfall Stereo lyd tenker jeg først på.
    Så kom med tunere som gjør det godt på musikk.

Jeg satt med den "vandlige" grå boksen til Rikstv og igrunn vert fornøyd med den.
    Litt snytt pga komprimeringen, som dei ofte gir dårlig lyd.
    NRK har vel best lyd føler jeg. Men nå har jeg sittet med kun nrk en stund og div radiostasjoner og der merkes den komprimeringen.
    Men tilbake til lyden.
    Jeg kjøpte nå ny tuner av Rikstv og valget falt på Grundig sin tuner som Rikstv selger. Se sidene til Rikstv.
    Denne koster jo litt, kr 2500,- kontra en rimligere som dei har som koster 1000,-

http://rikstv.no/Produkter2/Mottaksutstyr/

Nå har jeg fått en liten lytt på den under Idol nettopp på tv2, og her var det oppgradering på lydsiden ja.
    Klarere og bedre dynamikk + at detaljene kommer mye bedre frem.

Jeg kjører nå kun rca direkte til forsterker uten DAC.

Tuneren er helt ny, og ikke innspilt. Og heller ikke har jeg hørt på den, så jeg er ikke blitt vant til lyden.

Men denne spiller svinbra. Det var "live" til tusen og gåsehudfaktoren var virkelig til stede. Faktisk ikke helt forsvunnet enda.
    Jeg har Riks TV=NRK 1+2+3 gjennom TV og gjennon Canal Digital sin HD PVR, samt via CD+Viasat pr. parabol...Lyden fra TV er ikke så detaljert som via boksene, men om det er stor forskjell vet jeg ikke.
    Monster som lager Idol for TV 2 har gjort dette en del år nå, og er flinke med lyden....og med et godt anlegg så er lyd på TV generellt veldig bra...alt avhengig om det er norske/utenlandske tv serier, eller bare prateprogrammer...men merker en klar forbedring på f. eks TV 3 NO som har gått over til DD 2.0 etter at de ble "HD" for en uke siden...samme som svensk TV 3 og dansk TV3+.....
    Med min Yamaha kan jeg se hva slags lyd som kommer inn....og selv om det noen ganger er forskjell på bitrate osv, så er det neppe så hørbart...
    Men bra om du liker lyden....men analog er jo ikke helt up to date....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg har Riks TV=NRK 1+2+3 gjennom TV og gjennon Canal Digital sin HD PVR, samt via CD+Viasat pr. parabol...Lyden fra TV er ikke så detaljert som via boksene, men om det er stor forskjell vet jeg ikke.
    Monster som lager Idol for TV 2 har gjort dette en del år nå, og er flinke med lyden....og med et godt anlegg så er lyd på TV generellt veldig bra...alt avhengig om det er norske/utenlandske tv serier, eller bare prateprogrammer...men merker en klar forbedring på f. eks TV 3 NO som har gått over til DD 2.0 etter at de ble "HD" for en uke siden...samme som svensk TV 3 og dansk TV3+.....
    Med min Yamaha kan jeg se hva slags lyd som kommer inn....og selv om det noen ganger er forskjell på bitrate osv, så er det neppe så hørbart...
    Men bra om du liker lyden....men analog er jo ikke helt up to date....:-)
    Nei, difor går jeg i tanker om en DAC, Bel canto eller Moon er noen merker jeg har tenkt på.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å komme med tunere som er god lyd i. Også merker som ikke tv-kanalene selger, men som vi kan bruke.

Vi må vel og ta med tv'er som har innebygget dette, men da krever det jo at tv'en har kvaliteter. Nå vet ikke jeg hvor bra dette er, men kanskje andre vet?
    Høyttalere:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste dekoderne på markedet i dag overfører digitale signaler via HDMI, så da spiller det jo ingen rolle. Lyden dekodes jo i receiveren din. Hvorfor ville du ta ut lyden analogt fra dekoderen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    De fleste dekoderne på markedet i dag overfører digitale signaler via HDMI, så da spiller det jo ingen rolle. Lyden dekodes jo i receiveren din. Hvorfor ville du ta ut lyden analogt fra dekoderen?
    Hvorfor kan vere et godt spørsmål.

Grundig Norway - DTR 8860 - DTR 8860

Men nå er det fordi jeg ikke har en DAC eller Kinoforsterker. :-D

På den gamle tuneren var det lite/ingenting å hente med Hegel sin DAC så det spørs om det er noe å hente nå som lyden er enda bedre.

Snakker vi hjernefantasier her også som kabler kan vere?
    Høyttalere:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste/enkleste du kan gjøre (med eksterne høyttalere), er å koble dem til en god receiver, og la denne dekode digitalsignalet levert fra TV-dekoderen. Å koble på en ekstern DAC til TV-dekoderen virker noe tungvint og meningsløst?

Regner med av Krell-en din har prosessor inngang, slik at den kan benyttes sammen med en receiver? Sistnevne vil du jo nødvendigvis ha enorm glede av når du ser blu-ray filmer, for da kan du jo spille av ukomprimert master-tape (DTS master HD / Dolby true HD). Da blir jo CD og vinyl rimelig "jalla" i forhold ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det beste/enkleste du kan gjøre (med eksterne høyttalere), er å koble dem til en god receiver, og la denne dekode digitalsignalet levert fra TV-dekoderen. Å koble på en ekstern DAC til TV-dekoderen virker noe tungvint og meningsløst?

Regner med av Krell-en din har prosessor inngang, slik at den kan benyttes sammen med en receiver? Sistnevne vil du jo nødvendigvis ha enorm glede av når du ser blu-ray filmer, for da kan du jo spille av ukomprimert master-tape (DTS master HD / Dolby true HD). Da blir jo CD og vinyl rimelig "jalla" i forhold ;-)
    Ja, tenkt litt i dei baner også, å skaffe meg en receiver, som jeg jo ser flere fordeler av.
    Ja, den har prosessorinngang. 8)
    Jepp du har seff helt rett..ikke tenkt i dei baner enda..hehe
    Da får vi se på om det blir en pioneer receiver da.. 8)
    Pioneer fordi fruen jobber hos expert, men også for at pioneer har fått mye skryt for DACen, ivertfall på dei dyrere typene.
    Høyttalere:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •