Grundig: feil på signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grundig: feil på signal

Er det noen Grundig 8860-eiere som har vært borti denne feilmeldingen: "Opptak var ikke mulig grunnet feil på signal(8)" ?

Etter sommerferien har RiksTV-dekoderen begynt å spolere mange opptak på denne måten. En kar hos Grundig ba meg sjekke signalstyrken, som visstnok måtte være minst 50%, men det kunne også være feil på harddisken.

Signalstyrken ligger på 40-tallet etter at jeg monterte antenneforsterker. Før det lå styrken på 20-30%. Dette er jo under 50%, men har uansett aldri gitt problemer med å se sendingene. Er virkelig opptakeren så mye mer kresen? Hvorfor? Signalkvaliteten er forøvrig 100%.

Kan det være andre feilkilder? Det er god plass, nærmere 70% ledig. Det er heller ikke kollisjoner mellom programmer. Hva slags feil er det som eventuelt oppstår på harddisken?

Det som først og fremst svikter, er de lengre opptakene, slik som film. Småting under en halvtime glir glatt igjennom.

Og hva betyr åttetallet i parentes etter feilmeldingen?

Sigmund

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden forrige innlegg har jeg prøvd en del "Opptak via tidsangivelse", og det svikter aldri. Dette styrker mistanken om at det ikke er signalstyrken som er skyld i feilen. Men hva da?

Er det virkelig ingen her i forumet som har vært borti dette problemet eller som har noen formening om hva det kan være?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun opptak med timer og det svikter heller aldri hos meg.
    Jeg får noen ganger melding at et er feil på deler av opptaket, men det er som regel kun noen få sekunder som hakker eller er borte.
    Selv om det er mye rart med Grundig, når det gjelder heng når en bytter kanal og hakking på opptak, så er det ingen alternativ. Sagem mister som regel opptak som er satt til den 30. og/eller den 31. i måneden. Intek hopper ofte over opptak, spesielt de som går i HD. Henget på Grundig ble litt bedre etter sist software oppgradering, men nå er den like ille igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LA5UGA
    Henget på Grundig ble litt bedre etter sist software oppgradering, men nå er den like ille igjen.
    Takk for svar! Ja, det skjedde en forandring i slutten av juli. Skal forsøke å justere antennen så signalstyrken kommer over 50% for å se om feilen blir borte. Har bestilt måling for å finne optimal plass og vinkel, men må vente på en regnfri dag på grunn av elektronikken. (Her i utkanten av Bergen har det regnet ni dager i strekk, og slik skal det fortsette.)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altfor varmt

Er nå overbevist om at jeg har funnet løsningen (etter råd fra en tekniker hos Grundig): Min DTR 8860 har stått inne i et skap og hatt det for varmt, noe som kan få opptak av program til å klikke etter en stund. Hvis den får stå for åpne dører og kjøle seg ned en tid før opptaket, går det helt fint.

Opptak med timer har fungert hele tiden, men har den ulempen at informasjon om programmet forsvinner. For å være sikker går det an å gjøre opptak med timer i tillegg til det vanlige opptaket. Hvis sistnevnte dør av varmen, fins ihvertfall timer-opptaket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •