Spørsmål ang RiksTV og dilldall

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang RiksTV og dilldall

Hei

Jeg skal skaffe meg tv-kanaler i huset for første gang. Vi leier et hus i stv som har en gammel parabol-antenne. Denne er ikke blitt brukt på ca. 4-5 år. I mellomtiden er Norges tv-nett gjort om fra analogt til digitalt og det er sikkert skjedd mange andre viktige endringer i tv-verden.

Jeg har bestemt meg for å skaffe meg RiksTV, noe som virker som en grei løsning, spesielt mtp kampanjen de kjører for øyeblikket. Mottaker til 1kr tror jeg? stemmer det?
    https://kw.rikstv.no/Sales/Personali...mpaignCode=MP5

Anyway. Et par spørsmål

1. Jeg har en Epson tw700 projector i stuen. Er det problemer med å koble opp mottakeren mot denne?

2. Det står at man kan få tv 4 steder i huset med bare 1 mottaker men at det må være idtv. Hva er dette? Jeg har et eldre crt widescreen tv på soverommet. Dette er nok ikke idtv (er ikke HD på noen som helst måte). Hvis jeg ønsker å ha rikstv tilgjengelig der må jeg altså kjøpe en ekstra mottaker. Stemmer det?

3. Installasjon. Er dette vanskelig eller kan man gjøre det selv? Jeg er lite praktisk men har flere praktisk anlagt venner. Er det verd de 1790kr å få en profesjonell person til å gjøre det?

4. Må vi ha 4 små antenner for hvert tv/projector, eller holder det med 1 antenne på taket på huset?

Tusen takk for hjelpen

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

1. Burde ikke være noe problem med denne projektoren.

2. Det er ingen Tjukk-TV'er som har kortplass til CAM og riks-TV.Du må ha en ekstra mottaker/dekoder for de gamle tvæene. pris på dette er vel rundt 500,-.

3. Det er enkelt å legge opp dette selv. Kjøp en stor antenne på Clas. Deretter må du legge en koaks-ledning inn. som du så kan splitte til flere til flere ledninger, og så ut til hver TV. Hvis du trekker ledninger selv, og får en kamerat til å vise deg hvordan du kopler på første steg, er ikke dette værre enn å bygge en Duplo-politibil. Spander en middag på hjelperen.

4. Det holder med en god antenne, se 3.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antenne og kabling

3: 1790,- for antenne og installasjon? Ehh.. uten tvil!
    4: Du kan sikkert være heldig å få gode signaler med en billig antenne og kabel fra claes O. Men....

Å si at det hjelper å kjøpe en stor antenne, er helt feil. Antennene på claes O. KAN FUNKE helt greit om du har veldig god dekning, og kun skal ha ett antennepunkt. Du nevner her 4 tv'er. Dvs at du må splitte signalet.

1.Sjekk rikstv sitt dekningskart, dette gir deg en INDIKASJON på om du burde ha gode signaler der du bor.
    2. Ikke kjøp en billig antenne. Kjøp en antenne til et firma som kan dette. Riks-tv benytter Triax antenner. IKKE KJØP AKTIV ANTENNE. En aktiv antenne forsterker ALT av signal, inkludert støy og forstyrrelser.
    3. Kjøp en bra kabel. Trippelskjermet.
    4. Splitt signalene med en splitter som benytter f-connector. IKKE KJØR SIGNALENE I SERIE.
    5. Vær nøye med koblinger. Vær forsiktig når du fjerner skjerming og beskyttelse på kabelen. En rift i kobbertråden er nok til å ødelgge tv-kvelden din. Vær nøye med skjermingen på kabelen. Denne må IKKE være i kontakt med midtre leder, kobberkabel.
    6. Når du er oppe i 4 punkter, bør du tenke på evt. forsterkning av signal.

Om du ikke har peiling, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å få noen med peiling til å gjøre dette. TV er for de fleste ganske viktig.Hvor kjedelig er det ikke å sitte midt i favorittprogrammet å få masse av mosaikk og hakking på bildet? Det er heller ikke så veldig mye dyrere å kjøpe ordentlig utstyr.

MVH.
    En som har kasta sikkert 150 antenner, mange hundre m kabel og drøss av splittere fra Claes O og biltema.

Du får det du betaler for....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •