Fiber vil aldri bli lønnsomt, stort underskudd for Altibox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fiber vil aldri bli lønnsomt, stort underskudd for Altibox

Spår krakk i fibermarkedet, og at det aldri vil bli lønnsomt med fiber:

Tror på fibersmell | kampanje.com

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    Spår krakk i fibermarkedet, og at det aldri vil bli lønnsomt med fiber:

Tror på fibersmell | kampanje.com
    Aldri? Tror kaffetipset fra denne analytikeren kan tas med en klype salt. At man har slips betyr ikke nødvendigvis at man har rett.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er det bedre å lytte til anonyme innlegg på et forum.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel anta at det sitter en eller annen analytiker som har gått gjennom prosjektet før styret i f.eks Lyse smalt 4milliarder i bordet...

"En av de største aktørene i markedet er kraftselskapet Lyse. Ifølge Dagens Næringsliv har Lyse satset fire milliarder kroner på bredbånd siden 2000. Lyse har et mål om en halv million kunder i løpet av 2015. I fjor hadde selskapet 212.000 kunder. Ifjor tv-divisjonen til Lyse, Altibox Holding, et underskudd på 147 millioner kroner."

212000kunder * 622kr/mnd * 12mnd = 1.582.368.000,- Altså halvannen milliard inn hvert år. I følge artikkelen har Lyse brukt 4milliarder siden år 2000, så da bør man se plusstegnet ganske snart. På den annen side så er vel de tettest befolkede områdene dekket og nå begynner den "dyre" delen befolkningen å havne i utbyggingsprosjektet.
    Når infrastrukturen er på plass kan de i støre grad tenke på innholdsleveranser. Der ligger det et enormt potensiale som man ikke på noen som helst måte har fått utlst per idag.
    Det er med fiber som med andre produkter og tjenester, noen aktører er smart og andre ikke. De smarte overlever og tjener penger og vice versa.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med fiber, er jo at det bare er sentralene som trenger oppgradering ( i tillegg til utstyr hos kunden) for at hastigheten skal komme seg oppover.

Så det å klare å tjene penger på fiber, vil nok ikke være noen former for problem i løpet av en 15 års periode.
    Med en kundemasse på 500 000, så vil de jo også kasere inn over 3 mrd årlig, så ser ikke helt problemet =)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere nevner jo ikke hvor mange milliarder som må investeres før man når 500 000 abb da.

Når det er sagt, så kan man ikke bare se på bunnlinjen, det er nok tatt noen avskrivninger. Avskrivninger skal riktignok reflektere verdifall/slitasje, men ofte er det regnskapsteknisk bestemt hvor store disse er/kan være. Uansett, det burde selvfølgelig være sorte tall på bunnlinjen skal det være levedyktig.

/S

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns fiberbygging og utvikling burde vært betalt av staten.

Er jo overlegen dagens teknologi.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng var at definisjonen aldri hørtes drøy ut. Det koster å bygge ut men man satser nå i alle fall på riktig hest uansett. Kobberkablene kan man gjerne sende til skraphandlern for min del.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sånne papirdyttere aldri tenker på er den samfunnsøkonomiske gevinsten man får ved å ha en god kommunikasjonsinfrastruktur. Spesielt en infrastruktur hvor man kan oppgradere hastigheten bare ved å bytte ut noen bokser i sentralen og hos kundene, ingen graving påkrevd.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg tror man tillegger bredbåndsaktørene vel mye etikk dersom man tror de skal ha noen form for samfunnsøkonomisk samvittighet. Jeg vet om et par tilfeller hvor en aktør som leverer bredbånd pr. radio har plukket ned senderutstyret når kontrakten de hadde inngått med kommunen gikk ut. De berørte abonnentene ble jo ganske lang i maska, og når det ikke finnes andre alternativer, så har hvertfall jeg mistet troen på bredbåndsleverandørenes sans for samvittighet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Papirdytterne, som du snakker om, vil gjerne har ROI (return on investment). Staten, som burde se på hvor de får størst samfunnsmessig gevinst/lønnsomhet (ref. togbane og veiutbygging), ser heller på politiske poenger og gir pengene til sine lokalsamfunn.

I tillegg finnes det konkurrenter til fiber, men få har like stort potensiale.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Fiber" var jo et nesten magisk ord før. Men i dag? Har jo skjedd en rivende utvikling på Kabel-tv og ADSL. Med hastigheter som en før trodde bare fiber ville oppnå. Og med hard konkurranse fra f.eks kabel-tv, kan ikke fiber aktørene ta den prisen på produktet de ønsker. Eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok blitt sterkere konkurranse ja og mange syns nok Adsl er godt nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Når har jeg valget fra i allfall 3 leverandører her jeg bor. Men å bytte ut fiberen er uaktuelt. Tv delen til altibox er så som så. Men etter hvert må vel di og spe på, med mer HD kanaler i grunnpakken

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenno4
    Tja... Når har jeg valget fra i allfall 3 leverandører her jeg bor. Men å bytte ut fiberen er uaktuelt. Tv delen til altibox er så som så. Men etter hvert må vel di og spe på, med mer HD kanaler i grunnpakken
    Det er fort temmelig lett (og kanskje best) å velge den leverandøren som faktisk har tatt seg bryet (og muligens godt betalt) for å grave en kabel frem til kåken din. Andre alternativer blir jo bare tull i forhold :P

At det er best å velge "kablet" løsning frem til hjemmet syns jeg forøvrig gjelder kabel-tv leverandørene også. Per dags dato er fiber vel oppskrytt. Bare synd at de fleste TV-leverandørene scorer lavest på kunde-barometeret hvert bidige år :P

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    212000kunder * 622kr/mnd * 12mnd = 1.582.368.000,- Altså halvannen milliard inn hvert år. I følge artikkelen har Lyse brukt 4milliarder siden år 2000, så da bør man se plusstegnet ganske snart.
    Så du tror at det ikke er noen utgifter med å drifte internett + kabel-TV?. Lyse får jo sikkert lov til å distrubere kanelen gratis. Jeg tipper det bare er noen få prosent av omsetningen som kan benyttes til nedbetaling av kostnadene.

Jeg tror nok de har sterkt undervurdert konkurransen og kostnadene. Jeg ville villig betalt 5000 for å fått fiber, men det hjelper ikke. Det er fremdeles for dyrt og jeg bor i Oslo.....

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig gammelt nytt dette for det har lenge blitt hevdet at fiberutbyggerne (kraftselskapene) kanskje aldri vil kunne tjene penger på investeringene. Utfordringen ligger i det som blir nevnt at en fiberutbygging i snitt koster kanskje 40.000 pr husstand, når da kraftselskap kun sitter igjen med ca 100 kr i mnd så er dette dårlig regnestykke for utbygger.

Det positive er at dersom det er noen som har råd til slike langvarige investeringer så er det akkurat kraftselskapene iom at de svært ofte har vanvittige overskudd på andre "produkt" enn fiber. Vet flere aktører som har gått inn i dette med åpne øyne og ikke først og fremst tenker fortjeneste men heller gjør en slik utbygging av samfunnsmessige hensyn. Husk at svært mange kraftselskap eies av kommunene og de må tenke på annet enn kun profitt

Blir spennende hvordan dette blir den dagen staten tvinger igjennom valgfrihet på fiberen og at forbrukerne selv skal kunne velge innholdsleverandør!

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Mitt poeng var at definisjonen aldri hørtes drøy ut. Det koster å bygge ut men man satser nå i alle fall på riktig hest uansett. Kobberkablene kan man gjerne sende til skraphandlern for min del.
    Er det riktig hest da mon tro? Har hørt mye om kunder som plutselig ikke har nett/telefon etter litt norske vinter-forhold (telehiv). Sist jeg snakket med en fikk jeg høre at de hadde gravet opp fiber-kabelen seks ganger pga brudd-skader. Om det finnes flere slike historier, så snakker vi litt kostnader for disse kraft-selskapene...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Er det riktig hest da mon tro? Har hørt mye om kunder som plutselig ikke har nett/telefon etter litt norske vinter-forhold (telehiv). Sist jeg snakket med en fikk jeg høre at de hadde gravet opp fiber-kabelen seks ganger pga brudd-skader. Om det finnes flere slike historier, så snakker vi litt kostnader for disse kraft-selskapene...
    Selve kabelen koster jo slikk og ingenting, det er arbeidet med å legge trekkerøra/lage grøfter som koster. Klart, må man grave opp så blir det kostbart, men ved de fleste kabelbrudd er det bare å trekke ny ledning og da koster det ikke all verdens.

Har forøvrig aldri tidligere hørt om dette fenomenet at tele lager problem, men det er kanskje forskjell fra hvor en er i landet

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Husk at svært mange kraftselskap eies av kommunene og de må tenke på annet enn kun profitt
    OT. Gremmes av de kommunene som har solgt den evige pengemaskinen et kraftselskap er, for å dekke kortsiktig gjeld. De ansvarlige burde vært pryla. Seriøst.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •