Fiber vil aldri bli lønnsomt, stort underskudd for Altibox - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Landcruiser
    I nabolaget der jeg bor har vi et andelseid antennelag. Har betalt ca 150 kr/mnd for drift og analoge stasjoner. Betaler kortavgift til CD og får digital grunnpakke på kjøpet.

Det er klart at om de skal inn på et slikt marked kan de ikke forvente at
    potensielle kunder skal betaler veldig myer for deres anleggskostnader når alle kundene allerede har greitt tilbud til veldig grei pris

Når og om de vil få dekket inn sine investeringer når produktet deres ikke er veldig mye bedre enn konkurentenes gjenstår å se. I dette tilfellet tror jeg aldri - og ihvertfall ikke med mine penger.

Ole
    Markedet er på god vei til å kreve mer enn dette. Jeg ville ikke byttet tilbake. Rask og stabil Internett, HD-kanaler på TV, filmleie med mange filmer i HD og flere i 3D. Jeg orker ikke å se på analoge kanaler. Jeg vil helst ha alt i HD. Og jeg er ikke blant de yngste brukerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Slik er prisen her eg bor:

Telenor vdsl2: 25/5 -449kr
    Altibox: 25/25 -499kr

valget var i mine øyne lett å ta
    30/5 til 399,-
    40/20 til 499,-

Fri etablering, for meg var det lett valg å ta

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kommer att ske är ju att när dessa sällskaper inom fiber kört sig i botten och är på vippen till konkurs, är att Telenor halar upp de miljarder på bordet och köper alla kunder. Då slipper de investeringskostnader och kan i princip bara beräkna en pris så att köpskostnaden är betald om få år då de mest sannsynligtvis är ensamma om att levera fiber. Telenor har några dåliga år resultatsmessigt, men pengar, de har de.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorhe
    Markedet er på god vei til å kreve mer enn dette. Jeg ville ikke byttet tilbake. Rask og stabil Internett, HD-kanaler på TV, filmleie med mange filmer i HD og flere i 3D. Jeg orker ikke å se på analoge kanaler. Jeg vil helst ha alt i HD. Og jeg er ikke blant de yngste brukerne.
    Jeg vil heller ikke tilbake til analoge kanaler. Betaler totalt ca 2500 idag for
    40 digitale kanaler og det er dette Altibox må konkurrere mot. Jeg er allerede
    medeier i kabelnettet, hvorfor skal jeg betale penger til Altibox som undergraver min egeneierpost i andelslaget.

For den jevne bruker funker kabel ok. Altibox vil måtte konkurrere på pris om
    mange andelseiere skal vrake sitt eget andelslag. Og det tilbudet vil andelslaget alltid kunne konkurrere med. Og resultatet blir at Altibox aldri ville kunne tjene penger fordi de skal konkurrere med et nonprofit andelsalg.

Ole

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller heldigvis ikke så store krav til fiberleverandøren. De må kunne levere stabilt internet, noe Altibox har gjort uten problemer i ca 2 år nå.

Jeg vet ikke om noe som er mer kjedelig enn å se på TV og har derfor verken TV eller tjenster fra Altibox på dette området. I så måte er jeg vel strengt tatt en kunde man ikke vil ha. Jeg kommer jo aldri til å la meg friste av Altibox kampanjene som vil gi meg enda flere sportskanaler og kanaler med amerikansk trash.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Troll hardere takk.

Edit: inn med gaffel.
    Hvorfor tror dere koreanske finanskonsern driver med bilproduksjon?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    25% er moms. Da er det i følge ditt regnestykke 1.582.368.000*0.75 =1.186.776.000 tilbake.(...)
    Rett skal være rett, så da er det vel 1.582.368.000/1,25 8)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gange med 0,8. (1/1,25= 0,8 )

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Rett skal være rett, så da er det vel 1.582.368.000/1,25 8)
    I stand corrected ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK har fulgt opp fibersaken i dag:

- Offentlige kraftselskaper har investert 11 milliarder kroner på utbyggingen av superraskt fiberbredbånd, men sliter med å skaffe kunder.

- Vi begynner å nærme oss noe som ligner Terra-skandalen. De har satt i gang noe de ikke har sett risikoen ved

- Og grunnen til at privatpersoner ikke er villige til å betale det fiberbredbånd faktisk koster, er at det finnes så mange billigere alternativer.

Bruker 11 milliarder på superbredbånd som få vil ha - Økonomi - NRK Nyheter

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    NRK har fulgt opp fibersaken i dag:

- Offentlige kraftselskaper har investert 11 milliarder kroner på utbyggingen av superraskt fiberbredbånd, men sliter med å skaffe kunder.

- Vi begynner å nærme oss noe som ligner Terra-skandalen. De har satt i gang noe de ikke har sett risikoen ved

- Og grunnen til at privatpersoner ikke er villige til å betale det fiberbredbånd faktisk koster, er at det finnes så mange billigere alternativer.

Bruker 11 milliarder på superbredbånd som få vil ha - Økonomi - NRK Nyheter

Det er jo samme artikkel der fyren med slips gjentar seg selv med noen flere argumenter. Litt sånn Dagbla stil der man kopierer artikkler fra andre websider og skriver dem om litt.

Ingenting nytt med andre ord. Han avslutter med at superbredbånd til massemarkedet ikke tar av (aldri?). Men som analytikere flest er ofte tidshorisonten ikke så lang. I løpet av neste kvartal eller ut regnskapsåret? Det sier han lite om.

Hele saken minner meg litt om den gangen ADSL begynte å bli tilgjenglig til en fair pris. Hvem hadde vel bruk for det når man hadde ett fullgodt alternativ i 56k modem eller 64K ISDN?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ADSL, i motsetning til fiber, kan oppgradere eksisterende infrastruktur til en vesentlig lavere kostnad enn om man må grave helt frem til hvert enkelt hus.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner til omtrentlig gjennomsnittlig levetid for en fiberkabel?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Noen som kjenner til omtrentlig gjennomsnittlig levetid for en fiberkabel?
    25 år

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Det var i grunn mye dårligere enn jeg hadde trodd, tatt i betrakning den høye investeringskostnaden. Men regner med at man ikke trenger å grave på nytt den gangen kablene må skiftes?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Takk! Det var i grunn mye dårligere enn jeg hadde trodd, tatt i betrakning den høye investeringskostnaden. Men regner med at man ikke trenger å grave på nytt den gangen kablene må skiftes?
    Synes 25 år var vel pesimistisk i det det er en solid kabel med metallskjerm som brukes. Hvis man får brudd i fiber, blåser man lett inn en ny fiber slik at graving ikke er nødvendig med mindre man ikke har lagt ned kabelen forskriftsmessig. Den skal graves ned ca 30 cm i strekket frem til hus, men så at min nabo gravde den ned ca 5 cm ...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60/60 til 549,- pr mnd er helt greit det. Kunne glatt brenne av det på etpar all-nighters på modem i de gode gamle dager
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    artig hvor gjerrige folk er

449 for 25/25 garantert syntes jeg absolutt ikke er noen upris, har man tv,tlf og nett så får man 40/40 for samme prisen!

også får man vel 100/100 for 800 et eller annet?

Vennligst hvis meg de som kan konkurerre med disse hastighetene som faktisk klarer å levere det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    artig hvor gjerrige folk er

449 for 25/25 garantert syntes jeg absolutt ikke er noen upris, har man tv,tlf og nett så får man 40/40 for samme prisen!

også får man vel 100/100 for 800 et eller annet?

Vennligst hvis meg de som kan konkurerre med disse hastighetene som faktisk klarer å levere det!
    Må si meg enig i innlegget ditt!

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    60/60 til 549,- pr mnd er helt greit det. Kunne glatt brenne av det på etpar all-nighters på modem i de gode gamle dager
    Helt enig, er ikke lenger enn 7-8 år siden jeg satt med oppringt internet, og brukte timevis på å laste ned en minste fil. Var innom både Canal Digital via coax og Telenor Adsl, med nedlasting begrensning og ekstra utgifter for større kvote, fri nattlig nedlasting osv. Betalte mere i måneden da enn det jeg gjør nå med 60/60 fra Altibox.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •