Fiber vil aldri bli lønnsomt, stort underskudd for Altibox - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze

212000kunder * 622kr/mnd * 12mnd = 1.582.368.000,- Altså halvannen milliard inn hvert år. I følge artikkelen har Lyse brukt 4milliarder siden år 2000, så da bør man se plusstegnet ganske snart. På den annen side så er vel de tettest befolkede områdene dekket og nå begynner den "dyre" delen befolkningen å havne i utbyggingsprosjektet.
    25% er moms. Da er det i følge ditt regnestykke 1.582.368.000*0.75 =1.186.776.000 tilbake. Lyse må jo betale betydelige beløp for hver eneste TV kanal de distribuerer så det er trolig en mindre del tilbake i kassa hos Lyse. Lyse har også etter ryktene betalt noen hundretalls millioner for f.eks. tippeliga & premier league fotball. Derfor tar det nok mange år før Lyse har tjent inn alle invisteringene men husk at for økonomer så er mer enn 5 år det samme som aldri ;-)

Dersom det er riktig at det i snitt koster ca. 40000 kr. å legge fiber til hver husstand så sier det seg selv at det kan ta mer enn 10 år før Lyse har tjent på investeringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Det er fort temmelig lett (og kanskje best) å velge den leverandøren som faktisk har tatt seg bryet (og muligens godt betalt) for å grave en kabel frem til kåken din. Andre alternativer blir jo bare tull i forhold :P

At det er best å velge "kablet" løsning frem til hjemmet syns jeg forøvrig gjelder kabel-tv leverandørene også. Per dags dato er fiber vel oppskrytt. Bare synd at de fleste TV-leverandørene scorer lavest på kunde-barometeret hvert bidige år :P
    Nå vett ikkje eg kor du bor henne i landet, men kabel leverandøren der eg bor e ganske billige i forhold te lyse. Jæren kabelnett

Men når du ikkje får det du betale for? Pluss andre problemer... En kan kanskje forventa det når det e så billigt... Du får ka du betale for. I mange sammenhenger vil eg si dette stemme.8-)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er riktig at de sitter igjen med 100kr netto hver måned, så blir det 1200kr/år. Nå er bankrenten svært lav, men på lang sikt burde man ta høyde for økninger, la oss si 5 %. Men, du ønsker høyere avkastning, det er tross alt ikke risikofritt å investere i fiber. 10 % avkastningskrav er et minimum. 1200/0,1 = 12000kr. Selv syns jeg 10 % avkastningskrav er ganske lavt, men la oss si de klarer å øke marginer/få synergier/inflasjon osv når de vokser seg store slik at det rettferdiggjør 10 %. Kostnaden per husstand burde være svært mye lavere enn 40 000. Ved 40 000kr/per husstand bør de sitte igjen med 4000 kr per husstand per år til evig tid.

Tja, ved å se på tallene her, så er det ikke vanskelig å se at analytikeren har et poeng, spesielt de med høye kostnader per husstand vil slite med å ta inn igjen en fornuftig fortjeneste som rettferdiggjør risikoen en tar på seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    OT. Gremmes av de kommunene som har solgt den evige pengemaskinen et kraftselskap er, for å dekke kortsiktig gjeld. De ansvarlige burde vært pryla. Seriøst.
    +1 !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kommer det tallet på 40,000 fra? Er det realistisk at dette er gjennomsnittlig kostnad per husstand?

Gitt at de fleste kundene er borettslag o.l. med mange leiligheter vil jeg tippe det drar ned investeringen per kunde kraftig?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel et aggregert anslag av hvor mange kunder som p.t. er tilkoblet versus investeringskostnaden. Lyse har vel punget ut 4 milliarder, hvorav 2 mrd er lån. Tror artikkelen nevnte omtrent 11 milliarder i utbyggingskostnader så langt, and counting.

Utfordringen er nok at de billigste stedene blir tatt først, så baller det på seg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at så mange har jobbet med infrastrukturen for fiber de siste 10-15 årene påløp det enorme kostnader for de første kundene. Jeg vil tro at for de første 20 000 fiberkundene var kostnadene nærmer en million pr abonnent. For hver ny abonnent i tettsteder med over et visst antall mennesker (noen hundre abonnenter) vil kostnaden pr abonnent gå ned.

Et annet aspekt som ikke fremgår av saken (og som fyren med slipset kanskje ikke en gang vet) er at en stor del av fiberutbyggingen er erstatning for mer enn 50 år gamle kobberkabler som er en del av infrastrukturen til næringsliv og offentlig sektor. Det er jo tross alt ikke slik at husstandene i Norge utgjør all datatrafikk her til lands. I følge tallene skal det være 275 000 private abonnenter på fiber i dag. Det er grunn til å anta at datatrafikken til næringslivet over fiber utgjør vesentlig mer både i pengevolum og i datamengde. Videre tar ikke artikkelen høyde for at en stor del av fiberinvesteringen som allerede er gjort ikke bare gjør det mulig å øke hastigheten internt i infrastrukturen, men gjør det også mulig å sende større datamengde til abonnenter på kobber siden man har flyttet mange av abonnentene over på fiber og således redusert kapasitetsbehovet til sentralene. Alt dette er jo utbygging som ville vært tvingende nødvendig, og som finansieres både av fiber og av kobberabonnenter.

Videre fremgår det ikke hvor stor andel av "investeringene" som faktisk er rettighetskostnader og hvor stor del som er kabel, legging av kabel og hardware.

Sist men ikke minst er røde tall på det nåværende tidspunkt mer et spørsmål om hvordan man ser på det hele. Dersom man gjør en investering i 2011 på 3 mrd, også tjener man 300 mill i året, da kan man godt si at man går med underskudd de neste 10 årene uten at man har et øre i andre kostnader og således egentlig har hatt 10 strake år med 300 mill i overskudd.

På samme måte, om en bank låner ut 1 mill kr i 20 år blir det etter min mening feil å si at banken etter 20 år har gått i minus helt til de siste få avdragene som dekker bankens marginalrente.

For meg virker dette mer som et politisk utspill enn som fakta. Dersom han er ansatt som analytiker er det rimelig å tro at han har kunnskap nok til ikke å glemme at det finnes noe som heter næringsliv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anta at ryggmargsinfrastrukturen ikke er inne i bildet her. Telenor og mange av de andre leverandørene har også oppgradert stamnettet uten å dra fiber inn i husene til folk.

Men, det er riktig som du sier, når teknologien blir mer moden så vil kostnadene synke. Det forandrer ikke at det er ganske dyrt å trekke kabel helt frem til husene og at fiber er vanskeligere/dyrere å ha med å gjøre enn eksempelvis vanlig coax.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det skal koste i snitt 40 000kr å trekke stikkabelen inn til hvert hus er rett og slett ikke tilfellet. I såfall er det noen som tjener eventyrlige summer på dette. I realiteten snakker vi nok om godt under 10k pr bolig på den siste delen av kabelen + nødvendig hardware. Ergo MÅ store deler av stamnettet være inkludert i denne kostnaden.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40.000 kan da ikke stemme?

Jeg sitter med tilbud og kontrakt på fiber fra Telenor foran meg, og prisen jeg skal betale for å få det inn i huset og frem til 1.kontakt: kr 1990,-

Det er vel ingen som sponser så mye som differansen her? 40.000 for hvor langt strekk i gata?
    40.000 til hvor mange husstander egentlig?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    At det skal koste i snitt 40 000kr å trekke stikkabelen inn til hvert hus er rett og slett ikke tilfellet. I såfall er det noen som tjener eventyrlige summer på dette. I realiteten snakker vi nok om godt under 10k pr bolig på den siste delen av kabelen + nødvendig hardware. Ergo MÅ store deler av stamnettet være inkludert i denne kostnaden.
    Når Lier Fibernett grave og solgte fiber hos meg på Tranby skrøt de av at det "investert" 25' i hver husstand. Da tok de nok i litt for å selge, for å si det slik.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    40.000 kan da ikke stemme?

Jeg sitter med tilbud og kontrakt på fiber fra Telenor foran meg, og prisen jeg skal betale for å få det inn i huset og frem til 1.kontakt: kr 1990,-

Det er vel ingen som sponser så mye som differansen her? 40.000 for hvor langt strekk i gata?
    40.000 til hvor mange husstander egentlig?
    Regnestykket er nok litt mer komplisert enn som så :wink:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    +1 !!!
    Spørs om det hadde vært en pengemaskin hvis kommunere forsatt hadde sittet som eiere....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok så enkelt som at man har tatt utgangspunkt i antall abonnenter de har fått oppgitt på fiber, antall investerte kroner og dermed kommet frem til 40k/husstand, men som du sier (Supertramp), det henger ikke på greip om man ikke inkluderer vesentlige kostnader for infrastruktur.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber ALL THE WAY! Framtiden ligger nok i fiber. ADSL er møkk, gleder meg til vi blir kvitt det.

Fiber master race

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Fiber ALL THE WAY! Framtiden ligger nok i fiber. ADSL er møkk, gleder meg til vi blir kvitt det.

Fiber master race
    Har VDSL2, så fiber venter jeg fint med til det blir billigere :P

Det finnes et marked for fiber i Norge, men allemannseie blir det nok ikke med det første.
    Norge ligger meget godt ann når det gjelder bredbåndsteknologier.

Kostnader med å drive et nett, vedlikehold og ikke minst royalties som TV kanalene skal ha betyr ikke at man har en vittig fortjeneste på fiber, men tipper over tid at avkastningen blir positiv, problemet er at mange fiberselskaper i dag bygger ut i områder der det rett å slett ikke er lønnsomt.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jnsn
    Har VDSL2, så fiber venter jeg fint med til det blir billigere :P
    Slik er prisen her eg bor:

Telenor vdsl2: 25/5 -449kr
    Altibox: 25/25 -499kr

valget var i mine øyne lett å ta

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av jalla0998
    Hvor kommer det tallet på 40,000 fra? Er det realistisk at dette er gjennomsnittlig kostnad per husstand?

Gitt at de fleste kundene er borettslag o.l. med mange leiligheter vil jeg tippe det drar ned investeringen per kunde kraftig?
    Har en venninne på Hadeland som for ca 4 år siden måtte betale ca 9000 for å få fiberen fra veien og 15 meter opp til huset.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fiber

Med 98 boenheter i mitt boligbyggelag ville utgiften havnet på 3.8 millioner. Når det stort sett bare er pensjonister som bor her ser jeg ikke helt inntektsmulighetene om anslaget ovenfor stemmer..

For min del kunne vi like godt ha beholdt CD som leverandør. Hastighet og pris er nærmest identisk, eneste forskjell for meg er at jeg ikke kan bruke cam i tv lengre..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altibox

I nabolaget der jeg bor har vi et andelseid antennelag. Har betalt ca 150 kr/mnd for drift og analoge stasjoner. Betaler kortavgift til CD og får digital grunnpakke på kjøpet.

Det er klart at om de skal inn på et slikt marked kan de ikke forvente at
    potensielle kunder skal betaler veldig myer for deres anleggskostnader når alle kundene allerede har greitt tilbud til veldig grei pris

Når og om de vil få dekket inn sine investeringer når produktet deres ikke er veldig mye bedre enn konkurentenes gjenstår å se. I dette tilfellet tror jeg aldri - og ihvertfall ikke med mine penger.

Ole

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •