Dårlig lyd i RiksTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig lyd i RiksTV

Hei

Jeg gikk nylig til anskaffelse av RiksTV. Kort fortalt er jeg misfornøyd med lyden. Synes den er alt for hardt komprimert. S-er, applaus, og musikk blir fryktelig ødelagt. Lyden minner om 360p-lyd på youtube. Bruker SCART og et gammelt TV, og dekoderen er en Samsung-sak.

Gjør jeg noe feil, eller er det så elendig lydkvalitet på RiksTV? Noen som har lignende erfaringer?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, jeg har faktisk vært overrasket over hvor god lydkvaliteten er i Riks-TV. Kanskje Samsung-dekoderen er synderen?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller TV opptaket...

Er også fornøyd med lyden på nye TV-serier og live sendinger...
    Macyver og annet 80talls ræl vil alltid ha dårlig lydkvalitet...

RiksTV sender signaler i MPEG-4 med H.264/AVC-koding.
    Jeg vet ikke hva RiksTV har valgt å kode lyden i, men lyden er lett på høyde med 128kbps mp3 eller bedre, kanskje det tilsvarer 256kbps mp3?

Har ikke merket noe spesielt annet en dårlige opptak, men selvfølgelig er ikke lyden i nærheten av DVD eller Blu-Ray verken i surround eller stereo..
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av aderlig
    Hei

Jeg gikk nylig til anskaffelse av RiksTV. Kort fortalt er jeg misfornøyd med lyden. Synes den er alt for hardt komprimert. S-er, applaus, og musikk blir fryktelig ødelagt. Lyden minner om 360p-lyd på youtube. Bruker SCART og et gammelt TV, og dekoderen er en Samsung-sak.

Gjør jeg noe feil, eller er det så elendig lydkvalitet på RiksTV? Noen som har lignende erfaringer?
    RiksTV har helt grei lyd....og det du bruker sier jo kanskje alt om hvorfor....:-(
    Jeg har RIKSTV direkte i TV og NRK 1-2-3(bakkenettet) gjennom Canal Digital sin HD PVR. I tillegg til satelittsignaler
    Og da er all lyd digital.....din må jo gjøres om til analog av dekoderen din, kan jo hende de ikke har lagt altfor mye prioritering på den funksjonen....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aderlig
    Hei

Jeg kan bekrefte at RiksTV-lyd er tragiske greier...
    Bruker Grundig sin DTR-8720 til NRK kanalene.
    Lyd går digitalt til en AVR-3310 og videre til gode høytalere.

Det er mulig at forskjellen mellom DVD-lyd og RiksTV-lyd er mindre med TV høytalere og analog overføring av lyd.
    Nå er det vel heller ikke mange som må ha god kvalitet på lyd og bilde som kun bruker Riks TV.

5.1 lyd fra NRK er noe av det verste jeg har hørt!
    Film, musikk og serier er helt uaktuelt.

Heldigvis finnes det alternative kilder via satellitt...
    The Transporter 2 var fabelaktig på C4HD sist lørdag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ulike DA-Convertere -- Råd for receiver kjøp til RiksTV?

Har "digital-støy" med to ulike DAC, innebygd i TV og GefenTV GTV-DD-2-AA. Har også opptak fra et DVB-T kort i PC, som sendes digitalt til TV. Begge DACene er til tider SMERTEFULLE når jeg bruker direkte fra lufta RiksTV. Opptak er som regel helt greie. Jeg tror det også gjelder hvis digital-signalet sendes uendret fra opptakeren til Samsung-TV-en. Kan det være Jitter som introduseres av Riks-TV, og som rettes opp av opptakeren? Er det teknisk mulig? Den eneste alternative forklaringen jeg kan tenke meg er at opptakeren min bruker noe slags filter eller konvertering på det digitale signalet, men jeg tror ikke det gjelder f.eks for radio-opptak som er i to kanaler. Jeg bruker som regel "software volume control" på opptakeren, men jeg mener at jeg har helt fin lyd også når jeg velger "digital pass through" (og dermed mister mulighet til volumkontroll på opptakeren). Jeg har kun stereo forsterker, og det betyr at 5.1 lyd blir downmixet, men lyden blir faktisk bedre når jeg velger 2-kanals-lyden som også ligger i opptakene.

Er det noen som har erfaring med GOD 5.1-lyd direkte fra lufta fra RiksTV? Hvilken Receiver/DAC bruker dere i så fall?

God lyd betyr her at f.eks en fiolin ikke høres ut som en kazoo (kazoo=kam og matpapir).

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av haakepinken
    Har "digital-støy" med to ulike DAC, innebygd i TV og GefenTV GTV-DD-2-AA. Har også opptak fra et DVB-T kort i PC, som sendes digitalt til TV. Begge DACene er til tider SMERTEFULLE når jeg bruker direkte fra lufta RiksTV. Opptak er som regel helt greie. Jeg tror det også gjelder hvis digital-signalet sendes uendret fra opptakeren til Samsung-TV-en. Kan det være Jitter som introduseres av Riks-TV, og som rettes opp av opptakeren? Er det teknisk mulig? Den eneste alternative forklaringen jeg kan tenke meg er at opptakeren min bruker noe slags filter eller konvertering på det digitale signalet, men jeg tror ikke det gjelder f.eks for radio-opptak som er i to kanaler. Jeg bruker som regel "software volume control" på opptakeren, men jeg mener at jeg har helt fin lyd også når jeg velger "digital pass through" (og dermed mister mulighet til volumkontroll på opptakeren). Jeg har kun stereo forsterker, og det betyr at 5.1 lyd blir downmixet, men lyden blir faktisk bedre når jeg velger 2-kanals-lyden som også ligger i opptakene.

Er det noen som har erfaring med GOD 5.1-lyd direkte fra lufta fra RiksTV? Hvilken Receiver/DAC bruker dere i så fall?

God lyd betyr her at f.eks en fiolin ikke høres ut som en kazoo (kazoo=kam og matpapir).

Nå som jeg har fått ny TV så kan jeg sammenligne NRK lyden fra RiksTv og parabol, både CD og Viasat.
    Lyden på RiksTV er utrolig ullen og KUN i 2 kanaler selvom det lyser 5.1 i displayet....på TV2/TV Norge så er det bare PCM=2 kanals og det låter greit, men lyden fra parabol er MYE bedre....dessverre.
    Og det er ingen 5.1 lyd på noen kanaler fra RIKS TV....kanskje Premier League...men den abonnerer jeg ikke på.
    NRK sender ordentlig 5.1 lyd på enkelte serier...nå: HJEM og noen filmer....
    Synd at RIKS TV er så dårlig....min gamle Panasonic laget faktisk bedre lyd ut av RIKS TV enn den nye....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange eksterne tv decodere vil ofte ødelegge lyden selv om man tar ut lyden digitalt.
    Ja mange decodere vil av en eller annen grunn greie og sende lyd optisk/coax /HDMI med en elendig lyd
    (da hjelper det lite med ok ekstern DAC eller DAC i feks reciver)

At de aller fleste eksterne tv decodere har elendig lyd ut analogt er sikkert
    (+ har de i utgangspunktet også ødelagt digitale lyden er det komplett elendig)

Generelt har også mange eksterne decodere dårlig bilde SD/HD selv med HDMI
    (noe katastrofal fargeconvertering/video prossessering må være synderen i disse decoder boxene)

Generel dårlig byggkvalitet på eksterne decodere er vel sansynligvis synderen.
    __________________________________________________ ______
    Alternativ
    IDTV........cam + kort i tv vil i tilfeller der man har en ok/bra tv levere bedre lyd/bilde enn eksterne decodere
    Har man så ny tv/reciver at den støtter hdmi 1.4 audio return kan lyden fra tv kanaler sendes til reciver med samme hdmi man har ut fra reciver....optisk ut fra tv til ekstern dac......eller ganske enkelt bruke tv lyden som vanligvis blir bedre med idtv enn da tv får lyd fra ekstern decoder (hdmi)

IDTV .......cam + kort i blu ray spiller (har ikke testet selv)
    bør teknisk sett pga blu ray spillere og generell bra kvalitet lyd/bilde kunne være en sansynligvis stor oppgradering enn og bruke eksterne decodere.
    (lyd hdmi til reciver eller digital lydutgang til ekstern dac...sansynligvis er analog lyd ut bd spiller bedre enn analog lyd ut ekstern decoder også)

(nå gjelder jo ikke dårlige decodere bare rikstv men satelitt/kabel... Canal Digital, Viasat + mange lokale kabelselskap osv)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Lyden på RiksTV er utrolig ullen og KUN i 2 kanaler selvom det lyser 5.1 i displayet....på TV2/TV Norge så er det bare PCM=2 kanals og det låter greit, men lyden fra parabol er MYE bedre....dessverre.
    ....
    NRK sender ordentlig 5.1 lyd på enkelte serier...nå: HJEM og noen filmer....
    Synd at RIKS TV er så dårlig....min gamle Panasonic laget faktisk bedre lyd ut av RIKS TV enn den nye....:-)
    ufattelig at de kaster bort båndbredde på å sende stereolyden i to strømmer ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har man så ny tv/reciver at den støtter hdmi 1.4 audio return kan lyden fra tv kanaler sendes til reciver med samme hdmi man har ut fra reciver....optisk ut fra tv til ekstern dac......eller ganske enkelt bruke tv lyden som vanligvis blir bedre med idtv enn da tv får lyd fra ekstern decoder (hdmi)
    Jeg har altså ett oppsett som funker OK, og ett som stinker, men skjønner ikke hvor stanken kommer fra, og er redd jeg får samme problem hvis jeg gjør et "uheldig" kjøp av reveiver.

Funker: DVB-T kort i PC -> HDMI lyd og bilde til TV -> toslink eller analog til stereo forsterker

Stinker: DVB-T mottaker i TV -> toslink eller analog til stereo forsterker

Det er altså mulig å slippe den verste digital-støyen fra Riks-TV. Fake 5.1 må vi bare leve med :/ .

Er det noen som vet om en receiver som klarer å gi OK lyd fra et heldigitalt rikstv-signal? (har toslink ut på TVn. Ikke audio return tror jeg)

P.S: Ikke alle kan høre denne digitalstøyen. Den er høyfrekvent. Disharmonisk som F*** , og vond hvis du har ører som oppfatter høye frekvenser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •