Krav til avstand mellom HD kabeldekoder og andre komponenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krav til avstand mellom HD kabeldekoder og andre komponenter?

Hei!
    Ringte Canal Digital i dag for å klage på at dekoderen ikke takler HD-signaler. Den blir langsomt mer og mer langsom, lyden begynner å hakke, bildet fryser osv før den går helt i lås og eneste løsning er å dra ut kontakta. Jeg fikk beskjed av CD at det måtte være minst en meter fra andre komponenter (selv min tokanals stereoforsterker av god, analog type) og at grunnen antakelig var at jeg hadde en trådløs router i samme stereobenk. Meg bekjent er ikke dekoderen koblet til trådløst nett. Jeg fikk derfor beskjed om å ta den minimum en meter bort fra andre komponenter (midt på stuegulvet..?). Dette synes jeg hørte en smule tvilsomt ut så vil høre med dere opplyste sjeler. Stemmer virkelig dette eller er det bare oppspinn av Canal Digital?

Har hatt paraboldekoder fra Canal Digital og kabeldekoder fra Get (begge HD PVR også) i samme stereobenk uten problemer.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppspinn, eller en veldig dårlig formulering fra CD sin side.

Er dere lokalisert langt unna en sentral? Vært borti liknende problem med Get da husstanden var lokalisert helt i enden av en sløyfe. Etter noen ti-talls klager utbedret de dette. Dersom du nå nettopp har gått over til HD med CD, burde de kunne hjelpe å feilsøke bedre enn de har gjort.

At boksen låser seg kan jo tyde på problemer med boksen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor langt unna sentral det er, men hadde montør på senhøsten som sa det var fine signal på kontakta. Det er kun en kontakt i huset og en dekoder og det er ca 1m kabel mellom de. Virker som om boksen rett og slett ikke takler datamengden ved HD så den gradvis fylller opp bufferet før den går i stå. Bor forøvrig sentralt i Lillehammer så det er ikke milevis til nærmeste sentral vil jeg tro, uten at jeg vet hvor den er.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare svada. Jeg drifter selv et kabelnett, og har satt opp utallige systemer med modem og ruter stående på toppen av CD-dekoderen (inne i et rack), og det har aldri vært noe problem. Jeg har denne løsningen i loftstuen selv også, og har aldri hatt noe problemer med avspilling fra dekoderen.
    Du har et problem med signal (eller signalkvalitet), og det kan skyldes mange forhold, både internt i huset, eller eksternt (kabelnettet).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd at WLAN tett inntil en dekoder kan føre til trøbbel med visse frekvenser når WLAN senderen var plassert 5cm fra dekoder. Da var det snakk om satellitt og ikke kabeltv. DECT telefon kan også forstyrre satellitt dekodere. Kabeltv har jeg ikke noe erfaring med men uansett er det lurt å plassere RF sendere så langt unna dekoder som praksisk mulig. En WLAN eller DECT sender med en sendestyrke som er vanvittig mye høyre enn signalene i en coax kabel. Med litt dårlig skjerming av coax (dårlig coax, dårlig sjøter eller splittere) så kan det i teorien det bli trøbbel.

Mistenkes det forstyrrelser fra WLAN osv. så kan man jo bare forsøke med dette utstyret avslått for å se om det hjelper. Hjelper det ikke så kan man hvertfall utelukke at det er årsaken.

Nå er det vel muligens andre problemer til disse feilene som larserso opplever. En HD mottager bør ha god lufting. Varme kan få mottageren til å bli ustabil. Å sette flere enheter stablet på hverandre i en lukket benk er nok ikke helt bra. HD dekodere blir sannsynligvis også varmere når de mottar HD kanaler.

Som Gorm påpeker så kan også problemene også skyldes signalkvaliteten. Jeg vil tro at varme eller signalkvalitet er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Jeg har en tredelt stereobenk med dører på hver side og åpent med hylle i midten. Trådløs router står bak den ene døra og er ca 30 cm fra dekoder. Dekoder står alene på egen hylle med god lufting (har borret hull i bakplata på stereobenken bl.a. for bedre lufting da jeg tidligere hadde en forsterker der som genererte bra med varme). En test med frakoblet annet utstyr viser ingen forskjell så er enten signalstyrken eller selve apparatet vil jeg tro. Dekoderen er forøvrig veldig treig i menyvalg, kanalvalg osv sammenlignet med den vi hadde fra Get og virker som et dårlig produkt. Hjelper lite at de kommer med ny dekoder til høsten når man må kjøpe dekoderene og de er dyre.

Takker for innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om flere som har problemer med forstyrrelser.

Det neste blir vel at de anbefaler å plassere den i et faradays bur med optisk overføring av signaler.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larserso
    Hei!
    Ringte Canal Digital i dag for å klage på at dekoderen ikke takler HD-signaler. Den blir langsomt mer og mer langsom, lyden begynner å hakke, bildet fryser osv før den går helt i lås og eneste løsning er å dra ut kontakta. Jeg fikk beskjed av CD at det måtte være minst en meter fra andre komponenter (selv min tokanals stereoforsterker av god, analog type) og at grunnen antakelig var at jeg hadde en trådløs router i samme stereobenk. Meg bekjent er ikke dekoderen koblet til trådløst nett. Jeg fikk derfor beskjed om å ta den minimum en meter bort fra andre komponenter (midt på stuegulvet..?). Dette synes jeg hørte en smule tvilsomt ut så vil høre med dere opplyste sjeler. Stemmer virkelig dette eller er det bare oppspinn av Canal Digital?

Har hatt paraboldekoder fra Canal Digital og kabeldekoder fra Get (begge HD PVR også) i samme stereobenk uten problemer.
    Høres rart ut... jeg har min boks i stereobenk sammen med bla PS3, receiver og WLAN-ruter uten problemer.

Jeg hadde imidlertid mange av de samme symptomene som deg for en stund siden, og det viste seg at veggboksen måtte byttes. Den dempet for mye eller for lite (husker ikke helt), så signalstyrken ble feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •