Hastighetsbegrensning hos altibox (viken fiber)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hastighetsbegrensning hos altibox (viken fiber)

jeg har flyttet inn i et borettslag som har valgt altibox som tripleplayleverandør. i tilbudet står det listet opp alternativer for internetthastighet fra 10/10 til 100/100. bestilte 100/100 linje første dagen jeg flyttet inn og trodde jeg var home-free. etter MYE tull viser det seg at de kun kan levere inntil 60/60 mbit (etter siste oppgradering). kundeservice opplyser at begrensingen ligger i noden de har installert. sitat fra ansatt hos Viken Fibernett:

"Det er dessverre slik at makshastigheten vi kan levere til din adresse er 60/60 Mbit/s. Denne vil bli gjort tilgjengelig for kroner 549,- per måned før sommeren. I og med at du bor på Hellerudveien får du også en rabatt som betyr at du samlet sett får faktura fra oss på kroner 100,- for å ha 60/60 Mbit/s.
    Årsaken til dette er sentralen som er plassert i sameiet. Det er ikke planlagt å bytte denne i nærmeste fremtid. Vi vil fortløpende vurdere å oppgradere sentraler i sameier hvor vi ser det er flere beboere som er interessert i høyere hastigheter.
    Vi gjør oppmerksom på at dette ikke har sammenheng med noen feil på noden, men valg av enhet vi har gjort for sameiet.
    Beklager derfor at det for din del kun er mulig å bestille 60/60-linjen. Vi lover å komme tilbake til deg dersom vi foretar endringer som gjør det mulig i fremtiden".

jeg har ikke sett eller lest noen forbehold om maxhastighet i avtalen vi har inngått med viken fiber. er det noen som har opplevd det samme? og eventuelt hvilke rettigheter har jeg? jeg vil oppsummere med at jeg er svært skuffet over begrensingen på hastighet. skulle tro de leverer support til NAV, og ikke til betalende kunder. møkkafolk!!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok et økonomisk valg de gjorde da de installerte utstyret for borettslaget, og som de skriver så er det aktuelt å oppgradere dette utstyret om nok kunder på stedet viser interesse for høyere hastighet. At de ikke har lagt inn finkornet nok styring under bestillingsprosessen så man får vite det allerede der er jo leit, men de sier jo ihvertfall fra.

Med tanke på hvor mange av oss som sitter på råtten adsl, så har jeg ikke veldig stor sympati for at du "bare" får 60/60...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter med 16-1 adsl linje og synes ikke synt på deg

60-60 linje kan jeg bare drømme om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda. men nå ble det lagt ned stor innsats fra undertegnende for å få nettopp viken fiber levert hos oss. (nybygg som ble levert med tomrør, dvs ingen leverandør i utgangspunktet). i prospektet som ble levert var det som jeg skrev tidligere, reklamert med priser inntil 100/100. 60/60 linje just dont cut it, når du har planer om å kjøre server..

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags server skal du kjøre som krever 100/100 linje?

Jeg har 15/15 og skal snart få 40/40. mine erfaringer er at ved nedlasting så hjelper det ikke med rask linje når maskinen i andre enden ikke matcher med lik uthastighet
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør vedde en femmer på at det var forbehold om trykkfeil og lokale variasjoner i det prospektet dere fikk utdelt.

Jeg har selv en server stående i nederland, og gjennomsnittstrafikken som går inn og ut fra den er under 500kbit/s...

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg ser ikke helt problemet.
    Det er tross alt et borrettslag med privatkunder de har bygget ut for.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg har prøvd å formidle er at jeg blir lovet en ting (i dette tilfellet hd-dekoder og internett inntil 100/100), men ikke får det. hva andre måtte mene hva en trenger en slik hastighet til..., jeg har bare den og den linja osv er irrelevant. du blir lovet et produkt som ikke leveres, og du er stuck i 5 år jamfør borettslags-avtale.... hvilke juridiske rettigheter har en da?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om viken skrev avtalen med borettslaget "riktig" (for viken), så står du på bar bakke.

Som en amerikansk kompis av meg er glad i å si.. "Deal with it"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arsenal_fc
    det jeg har prøvd å formidle er at jeg blir lovet en ting (i dette tilfellet hd-dekoder og internett inntil 100/100), men ikke får det. hva andre måtte mene hva en trenger en slik hastighet til..., jeg har bare den og den linja osv er irrelevant. du blir lovet et produkt som ikke leveres, og du er stuck i 5 år jamfør borettslags-avtale.... hvilke juridiske rettigheter har en da?
    "inntil" er nøkkelordet her :-)

Det er som adsl2+.. De sier "Inntil 20mbit", så får du gjerne 16, 14, 9, etc. Ingen ting å gjøre, men man kan kreve avslag iht. forbrukerkjøpsloven.

MEN: Om du betaler 100kr ekstra for 60mbit i stedet for 10mbit, så høres det veldig billig ut.. Tviler på du kan få det noe billigere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •