Begynner Altibox å prise seg ut ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Begynner Altibox å prise seg ut ?

Fikk varsel om prisøkning fra Lyse (Altibox). Basis øker fra 279 til 329, 18% økning.

42 kanaler + noen i HD i tillegg (NRK 1/2/3, TV2, TVN).

Til sammenligning har CD Familiy 52 + 14 i HD. Og det til 323.-/mnd.

Har jeg bommet helt på prisen eller begynner Altibox å prise seg ut ?

Fortsetter det slik blir det kanskje parabol igjen ? Altibox er best på Internet, men synes det går feil vei med TV delen :-(

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Fikk varsel om prisøkning fra Lyse (Altibox). Basis øker fra 279 til 329, 18% økning.

42 kanaler + noen i HD i tillegg (NRK 1/2/3, TV2, TVN).

Til sammenligning har CD Familiy 52 + 14 i HD. Og det til 323.-/mnd.

Har jeg bommet helt på prisen eller begynner Altibox å prise seg ut ?

Fortsetter det slik blir det kanskje parabol igjen ? Altibox er best på Internet, men synes det går feil vei med TV delen :-(
    Ikke bare at de priser seg ut, de har sansynlig markedets dårligeste HD billde.
    Kun 720p-1080i. Parabol og rikstv (som sender 1080p) er i en annen liga.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Ikke bare at de priser seg ut, de har sansynlig markedets dårligeste HD billde.
    Kun 720p-1080i. Parabol og rikstv (som sender 1080p) er i en annen liga.
    Nå tror eg du er på villspor, 1080p har eg ikke opplevd fra min parabol.... Tviler sterkt på at RiksTv klarer å levere 1080p via dagens bakkenett.
    Hvor har du denne info fra ?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Nå tror eg du er på villspor, 1080p har eg ikke opplevd fra min parabol.... Tviler sterkt på at RiksTv klarer å levere 1080p via dagens bakkenett.
    Hvor har du denne info fra ?
    Det er ingen som sender 1080p50Hz. Heller ingen dekodere som støtter dette.

Sendinger i 1080i 25fps som er skutt progressivt blir i realiteten 1080p 25Hz når det kommer fram til TV'n men det gjelder hos samtlige distributører.

Noen nye dekodere kan levere ut 1080p 50Hz men det betyr at det skjer en oppskalering til 1080p 50Hz. Dekoderen kan ikke motta 1080p 50Hz sendinger. Dette kan f.eks. Canal Digitals HD106S for satellitt og sannsynligvis HD104C for kabeltv. Antar også at noen RiksTV bokser kan ha oppskalering til 1080p 50Hz. Det blir nok standard i boksene etterhvert. Hensikten med oppskalering til 1080p 50Hz er at boksen skal kunne levere best mulig kvalitet. Oppskalering til 1080o 50Hz ødelegger hverken kvaliteten på 1080i eller 720p og det er også mulig at boksene har motion adaptive deinterlacing som er vanskelig å få til i en TV. Alternativet er format passtrough men det gir lang zappetid.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som de priser seg opp. Ikke helt optimalt når basis øker såppas mye om gangen.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vil henge meg på denne prisøkningen, ikke bra. Siden jeg fikk altibox for ett år siden så har prisen steget nesten med 100kr i måneden. Dem reklamerte da for at dem var så billig, og med "alt" fra en leverandør.Det som er helt sikkert nå er at dem ikke er så billig.

Sett på litt sikt - vil markedet og teknologien kunne forsvare slike høye priser? Vil denne "TV-boblen" sprekke og internett ta over?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å hatt selgere på døra har jeg gått gjennom TV pakken. Denne er blodig dyr og dårlig i forhold til Canal Digital parabol.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital har forsåvidt også økt prisen på Familiepakken til kr.348,- per mnd.
    Og abonnement nr.2 koster kr.99,- per mnd. Abonnement 3 og 4 har blitt kostnadsfrie.

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette var jo pokker til lesing. Fiberen er snart kommet i veggen her, og signalet kobles vel opp i løpet av sommeren. Jeg stusset og over det relativt tynne HD-kanaltilbudet de hadde i forhold til CD, men lot meg lokke til å gå for full pakke siden PVR-løsningen deres tilsynelatende skal være vesentlig bedre enn den CD klarer levere. Men om prisene på grunnpakken har gått opp såpass i mellomtiden, føler jeg meg noget lurt. Montro om det er mulig å endre avtalen til å gjelde kun Internett og heller beholde CD via parabol en stund til.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke TV tilbudet til Altibox var noe å skryte av. Når de tilbyr Viasat pakker burde de ha alt man får på parabol, TV3 N,S,D,+, TV6 etc. Kjører Viasat parabol og Get HD PVR.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Synes ikke TV tilbudet til Altibox var noe å skryte av. Når de tilbyr Viasat pakker burde de ha alt man får på parabol, TV3 N,S,D,+, TV6 etc. Kjører Viasat parabol og Get HD PVR.
    Ang Viasat og TV3 N, S, DK, så er nok det noe Viasat og ikke Altibox som bestemmer. Er vel ikke noen norske tv-leverandører som GET, CD og Riks-TV, som får lov av Viasat til å sende svensk og dansk tv3, 3+, TV6 o.l. Har selv GET kabel-tv, Viasat via egen parabol, og det er kun på parabol eg får slike andre "nasjonale" kanaler som svensk og dansk TV3 etc.
    Er nok et nasjonalitet og rettighetsspørsmål dette.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Ang Viasat og TV3 N, S, DK, så er nok det noe Viasat og ikke Altibox som bestemmer. Er vel ikke noen norske tv-leverandører som GET, CD og Riks-TV, som får lov av Viasat til å sende svensk og dansk tv3, 3+, TV6 o.l. Har selv GET kabel-tv, Viasat via egen parabol, og det er kun på parabol eg får slike andre "nasjonale" kanaler som svensk og dansk TV3 etc.
    Er nok et nasjonalitet og rettighetsspørsmål dette.
    Er vel muligens det. Er mest irritert for at vi ikke får resten av de svenske på Viasat i norge. Var egentlig planen at jeg skulle ha vanlig viasat i et år for så å få tak i et mørk-gråsone produkt for å få tilgang på alle kanalene som ligger i Viasat systemet, men har ikke gidda legge så mye energi i å få tak i..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toppskarv
    Etter å hatt selgere på døra har jeg gått gjennom TV pakken. Denne er blodig dyr og dårlig i forhold til Canal Digital parabol.
    Hva mener du ? sjekket prisene på de forskjellige nettsidene nå, og Familiepakken til CD koster jo ca 25,- kr mer pr mnd enn basispakken til Altibox ?
    Ikke så store prisforskjell, men å påstå at Altibox da er blodig dyr i forhold blir vel da ganske så feil, eller ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altibox Basis: 329/mnd for 44 kanaler (inkl 6 HD)
    CD Familie: 348/mnd for 65 kanaler (inkl 15 HD)

Pris per kanal for Altibox blir kr. 7.47 og for CD kr. 5.35.

Tar du med film+sport (Canal+Total) blir regnestykket
    Altibox: 329 + 289 = 618
    CD: 348 + 289 - rabatt 65 = 572

Altibox tar 39/mnd for ekstra dekoder og 79/mnd for PVR. Har du 2 dekodere i huset blir dette 118/mnd ekstra.
    CD tar ikke noe ekstra, men her kjøper du dekoderne. HD dekoder koster kr. 1.- med binding og kr. 999.- uten binding. PVR koster 1999.- med binding.

Jeg har Altibox i dag og betaler
    Basis + CD total: 618
    PVR: 79
    Ekstra dekoder: 39
    Totalt kr. 736 per måned.

Samme abonnement hos CD ville kostet meg
    CD Entertain: 572
    CD Entertain tv nummer 2: 100
    Total kr. 672 per måned.
    Men det påløper da 2000.- i oppstart og et års binding (1 stk. HD og en 1 stk. PVR).

Min konklusjon: CD direkte er bedre, men prisforskjellen er ikke stor nok til at jeg vil bytte. Hadde jeg derimot ikke hatt TV fra Altibox allerede, ville jeg nok valgt Internet fra Altibox og TV fra CD. Som ny TV kunde på Altibox må du ut med 498 for PVR boksen. Men jeg ville helst ventet til CD sin nye PVR var klar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt drøyt å bruke ca 700kr i måneden på TV, og nrk lisensen kommer oppe på der igjen også. Jeg synes det er allerede mye med 300kr i måneden. Riktig nok er vi forskjellig, med forskjellig behov, så jeg skjønner at noen synes dette er en rettferdig pris.

Det kommer mer og mer streamingtjenester - og stue PC'er. Jeg kan derfor ikke skjønne at markedet er villig til å betale så mye for å se på TV i frem tiden. Når vi ser på hvor mye vi bruker på underholdning og kommunikasjon i norge så mye jo noen før eller siden tape den kampen. Vi har jo heller ikke tid til å bruke alt. Musikk-bransjen har vært fryktelig tradisjonelle og har tviholdt på den gamle modellen i mange år, og for å ikke måtte gå helt i "kjelleren" så har dem måtte komme med nye tjenester. Kan vi kunne komme til å se liggnende med TV bransjen? Innen TV så har det nesten ikke kommet noe nytt dem siste 30årene, bortsett fra bedre bilde kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blodig dyr fordi:

Kanalene under er i standard Family pakken til CD. Prisen i parantes er prisen du må betale for disse hos Altibox.

- Discovery HD (99.-)
    - Travel (50,-)
    - 1 Classic (60,-)
    - BBD Entertainment (140,-)
    - Sky News (40,-)
    - The Vioce (60.-)

Legges disse til blir Altibox prisen pr. mnd 837,- kr (med PVR)

I tillegg får du ikke disse kvalitetskanalene hos Altibox: BBC Knowledge, BBC Lifestyle, National Geographic HD og Animal Planet HD for å nevne noen få. For meg er det helt utrolig at noen som helst velger Altibox TV om de har muligheteten til å skru opp en parabol.

At Altibox tar ekstra betalt for å vise en kristen gratiskanal viser at de er kyniske og ønsker å presse maksimalt ut av kundene sine....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toppskarv,

Slik du presenterer det her virker litt urettferdig. For det du påpeker er hva du personelig ønsker - for meg så er det du fremhever tilnærmet uintressant. Tjenestene vil aldri være ulike - man kjøper ikke Mercedes hvis man ønsker BMW. Altså kjøp den tjenesten som passer dine behov best.

Riktig nok skal jeg være enig at Altibox er noe dyrere, og det samsvarer ikke med mine forventninger. Men jeg synes også CD er for dyrt....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg synes det er helt drøyt å bruke ca 700kr i måneden på TV, og nrk lisensen kommer oppe på der igjen også. Jeg synes det er allerede mye med 300kr i måneden.

Det kommer mer og mer streamingtjenester - og stue PC'er.
    Vil og vil.... Det er vel heller slik at en må.
    Basispakken, uansett hvem som leverer, er jo blitt en grunnstein hos alle leverandører. CD Total kommer fordi jeg vil ha film og sport (dvs. ikke sport, men når andre i husstanden vil så...).

PVR er veldig praktisk og har hatt dette i flere varianter tidligere. Startet med Topfield 4000 faktisk for mange, mange år siden.

Og siden vi er en familie så må vi ha 2 dekodere. En nede og en oppe. Ungene vil normalt se andre ting enn oss voksne.

Streaming via Internet kunne selvsagt vært et alternativt, men her er utvalget for dårlig og kvaliteten ikke god nok. Og det å ha en PC fast tilkoblet til hver skjerm er ikke en opsjon.

Tviler ikke på at streaming kan bli en bedre opsjon i fremtiden. Når utvalget er bedre, kvaliteten like god som kringkasting i dag, og funksjonaliteten blir innebygget i TV eller med en enkel set-top box (Apple TV?).

Kvaliteten på sendinger via streaming vil alltid være en utfordring. De store aktørene (TV2/NRK) har i Norge egne avtaler med ISP-ene. De har egne piper inn i nettverk. NRK har maks 1500 kbps til endepunkt på sine sendinger (per dags dato). Og 1500 kbps med 1280x720 gir ikke samme kvalitet som HD via "vanlig TV". Viser du NRK nett-tv på en 42" skjerm ser du at kvaliteten ikke er like god som vanlig NRK. Og forskjellen blir enda større på HD sendinger.

Viaplay (fra Viasat) har 2 mbps på sin streaming, men tilbyr ikke HD kvalitet. Det betyr at deres sendinger, via nettet, skal tilsvare vanlige tv sendinger (768*576 oppløsning). Men disse er heller ikke gratis. Og det er kanskje mitt poeng. Gode tjenester, uansett leverndør, vil alltid koste penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Vil og vil.... Det er vel heller slik at en må.
    Basispakken, uansett hvem som leverer, er jo blitt en grunnstein hos alle leverandører. CD Total kommer fordi jeg vil ha film og sport (dvs. ikke sport, men når andre i husstanden vil så...).
    Som du skriver... "vil og vil"... Dette her står i stil til hvilken forventninger den enkelte har, og hvilken valg dem får. Jeg personlig forventer å ikke betale ekstra for HD-kanaler, og heller ikke en PVR funksjon. Skal jeg kun ha en kanal ekstra er det uaktuelt å betale 100kr måneden for den, med mindre jeg bare nesten bare ser på denne ene kanalen. Og hvis jeg vil se norge spille fotball så må jeg kjøpe meg et dyrt abbonement. For meg så har bransjen bli slik at dem tyner maksimalt ut av folk, for folket ikke har noen valg, men jeg tror på sikt at dette kan være uheldig.

Riktig nok er internett via Tv ikke godt nok pr idag, men den står snart og banker på døren. Man får i dag TVer med innbygde PCer, apple tver og andre skredersyde løsninger i høy kvalitet - spørsmålet er vel bare når markedet vil snu seg mot dette. Det som skremmer meg mest er tv-bransjen er i ferd med å innta internett også - samtlig skal ha betaling på nytt hvis jeg skal se på tv via internett. Og rimelig er det ikke.....

Men ikke missforstå, jeg også er villig til å betale for kvalitet. Men jeg ønker å betale rett pris, og ikke en overpris.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toppskarv
    Blodig dyr fordi:

Kanalene under er i standard Family pakken til CD. Prisen i parantes er prisen du må betale for disse hos Altibox.

- Discovery HD (99.-)
    - Travel (50,-)
    - 1 Classic (60,-)
    - BBD Entertainment (140,-)
    - Sky News (40,-)
    - The Vioce (60.-)

Legges disse til blir Altibox prisen pr. mnd 837,- kr (med PVR)

I tillegg får du ikke disse kvalitetskanalene hos Altibox: BBC Knowledge, BBC Lifestyle, National Geographic HD og Animal Planet HD for å nevne noen få. For meg er det helt utrolig at noen som helst velger Altibox TV om de har muligheteten til å skru opp en parabol.

At Altibox tar ekstra betalt for å vise en kristen gratiskanal viser at de er kyniske og ønsker å presse maksimalt ut av kundene sine....
    Er jo sikkert CD som tar seg så godt betalt av altibox for rettighetene da? CD hadde jo mista mange kunder hvis man kunne få alt like billig gjennom altibox.

Dette er altså ikke fakta, kun en antakelse fra min side..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •