IDTV vs dekoder: Bildekvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

IDTV vs dekoder: Bildekvalitet

Jeg var innom Siba i går for å høre om muligheten for å kjøpe en CAM + programkort siden jeg har en TV som støtter dette. TV'en er godkjent både av RiksTV og CD, og borettslaget har (analog) kabel via CD i dag.

Jeg vil nødig ha flere bokser i racket nå så IDTV høres jo ut som en ideell løsning. Borettslaget klarer ikke få ut fingeren for å ordne en fellesavtale om digital-TV (skulle gjerne hatt fiber men det bor for mange gamle folk her som ikke lar seg engasjere av sånt..) så jeg må nok ordne noe selv. Uansett om det ble en fellesavtale ville det nok blitt med dekoder. Hadde RiksTV tidligere men det er ikke aktuelt å gå for dekodertjeneste fra dem igjen, iallfall ikke på denne generasjonens dekodere (hadde Grundig 8860 og de bør iallfall bli ti ganger raskere på oppstart og menyer før jeg gidder bry meg med en slik igjen).

Så, IDTV. Siba kunne ikke selge meg dette, men selgeren nevnte samtidig at han sterkt anbefalte å kjøpe ekstern dekoder fordi bildekvaliteten ble bedre enn IDTV, iallfall for CD. Kan dette virkelig være tilfelle, eller var han bare hissig på å selge flere dekodere? Erfaringer? Eventuelle andre ting å tenke på? Ser f.eks at RiksTV ikke tilbyr VOD til IDTV-kunder, men med "over 100 filmer" (seriøst? hundre filmer? ahahahaha!) så er det uansett en tjeneste jeg fint klarer meg uten inntil videre. Har allerede en optisk kabel fra TV til receiver så overføring av digitallyd skal nok ikke være noe problem (er vel uansett ingen som streamer i TrueHD/DTS-MA så audio return er ikke et issue slik jeg ser det).

Så, for å gjøre det enkelt:
    1) IDTV eller dekoder?
    2) CD eller RiksTV?

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    personlig ville jeg gått for IDtv da du har mulighet for dette.
    vet Rikstv har cam modul til 1,- med rikspakken.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker CAM og CD satelitt.
    Nå skal det sies at jeg ikke har brukt noe tid på å kalibrere opp CAM og dekoder for å sjekke om det er spor av forringelse i kvaliteten, det får superkresne ta seg av.

På generelt grunnlag er bildet meget bra, spesielt nå som de fleste kanaler jeg ser på også sender i HD. NRK har også såpass bra båndbredde på SD-sendinger (via HD-kanalene) at det også funker helt utmerket på 63".
    Er det en ting jeg ikke liker med CAM/intern tuner er at kanalskifte tar lang tid. Jeg antar det ligger på TV'n og ikke i CAM, så det vil nok variere mellom apparattype og fabrikkat.
    Implementeringen av CAM, programguide osv er helt topp, så jeg savner ingenting med CD-boksen min. Klin til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker CAM og CD Kabel.

For meg er det helt ypperlig, ingen ekstra bokser eller flere fjernkontrollere.
    Sant skal sies att det tok en liten stund føre jeg var oppe kjørte.
    Viser seg at ikke alle Samsung tver er satt opp for søk på riktige frekvenser.

Kvaliteten er helt super.

Mitt valg var enkelt, det ble IDTV.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Så, for å gjøre det enkelt:
    1) IDTV eller dekoder?
    2) CD eller RiksTV?
    Jeg har CD KATV med 2xHD-PVR, Samsung Combo Blu-ray med CAM, samt Samsung TV med CAM. Har ikke nisjekket, men ser i hvert fall i praksis ikke forskjell med noen av løsningene.

CD har i hvert fall inntil nylig solgt CAM med programkort for NOK490. (DU får en regning på 12 mnd kortavgift også. Men det får du jo med HD-PVR også.)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar alle. CD hadde et tilbud på CAM som gikk til 15. januar, om jeg går gjennom bestillingsprosedyren på nettsidene deres nå skal de ha 2490,- for CAM og programkort (pluss kortavgift og kanalpakke). Synes det virker veldig drøyt, så får prøve å ringe dem og prute litt. Iallfall siden de fortsatt har informasjon om tilbudet som gikk ut 15. januar liggende på hjemmesidene.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar alle. CD hadde et tilbud på CAM som gikk til 15. januar, om jeg går gjennom bestillingsprosedyren på nettsidene deres nå skal de ha 2490,- for CAM og programkort (pluss kortavgift og kanalpakke). Synes det virker veldig drøyt, så får prøve å ringe dem og prute litt. Iallfall siden de fortsatt har informasjon om tilbudet som gikk ut 15. januar liggende på hjemmesidene.
    Logget inn nå. Jeg finner fortsatt tilbudet. NOK 490. Jeg kjøpte mitt etter den 15. januar som var offisiell sluttdato. De har kanskje kjøpt et parti og selger så lenge de har.

Gå til: Min side -> Bestill kortleser for IDTV.

Der finner du tilbudet. Med frakt og 1 år kortavgift kommer det på totalt NOK 835.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig får du kjøpt dekoder eller PVR på finn.no. Vanlig pris for PVR er 1200-1500. Kjøpte mine to der. Pass på at programkortet følger med.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: 2500kr for CAM? Det må da være feil?

Edit: Ja, det står på CD sine sider at ordinær pris er 995kr. Det er mer naturlig.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD kjørte 495,- tilbud på sine sider kun for kabelTV-kunder. Sendte en over middels irritert mail til dem om det i januar! Uten nevneverdig resultat.
    Expert på Hønefoss solgte CAM for 750,- så 2500,- må vel være PVR eller noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestilt en Panasonic TX-P50V20 fra MPX. Men de fører ikke CAM for Canal Digital så det må jeg få tak i et annet sted. Får jeg kjøpt både CAM og kort for Canal Digital kabel-tv hos forhandlere som Expert eller Elkjøp? Eller må kort bestilles fra CD?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CAM skal selges hos alle Canal Digital-forhandlere, typisk Expert, Elkjøp m.fl.
    Selve kortet blir tilsendt fra Canal Digital etter et par dager, det bestilles av forhandler ved kjøp av CAM. Full serienummerregistrering, så her skal det parres!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Panasonic 50VT20, og CAM modul som jeg bestilte fra CD. Bildekvaliteten er strålende. Jeg har i tillegg en HD-PVR som jeg har hatt i snart 1 uke, og synes ikke det er noen forskjell på bildekvaliteten på disse. Det jeg vurderer er om jeg skal beholde PVR’en, eller returnere den før det har gått 14 dager. Jeg synes den støyer veldig mye, men er jo utrolig kjekk til å ta opp program på. Hadde vi bare visst når den nye PVR’en kommer, men det vil de jo ikke gi noe klart svar på…

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perkris
    Hadde vi bare visst når den nye PVR’en kommer, men det vil de jo ikke gi noe klart svar på…
    Finner ikke igjen artikkelen som omhandlet den nye PVR-leverandøren til CD, men jeg mener ut fra dårlig husk at det var snakk om leveranser fra høsten 2011. Lever skiten inn igjen og vent til den nye kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

idtv på tv- du slipper dekoder, men kanalskifte er treigt

hei og ho,
    byttet over til idtv for få dager siden, det er deilig å slippe dekoderen. Bildekvaliteten er prima, men kanalskifte går litt tregt.

Sum:
    gå for idtv!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    :shock: 2500kr for CAM? Det må da være feil?

Edit: Ja, det står på CD sine sider at ordinær pris er 995kr. Det er mer naturlig.
    Mulig dette gjelder for eksisterende kunder? Dette er prisen jeg får opp siden jeg ikke har noen brukerinfo å logge på "min side" med (husk, vi har kun en kollektivavtale i borettslaget). Kortleser, programkort og etablering: 2535,-

Så jeg skal måtte ta sluttregninga for ekstraarbeidet de pålegger seg selv for å kunne kryptere sendingene slik tilbyderne (som man jo også må betale for) krever? ERRRR. Prøv igjen. Jeg får ikke sett VM i HD nå uansett så da kan det vente til neste tilbud dukker opp.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette gjelder for eksisterende kunder? Dette er prisen jeg får opp siden jeg ikke har noen brukerinfo å logge på "min side" med (husk, vi har kun en kollektivavtale i borettslaget). Kortleser, programkort og etablering: 2535,-
    Dersom dere har avtale er det vel bare å registrere seg som kunde, logge seg inn og bestille til 490kr. Pluss årlig kortavgidt da. Tilbudet var der fortsatt tidligere denne uken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal flytte i ny leilighet med kollektiv avtale med CD og har fått tilbud om en CAM til kr 0,-. Mener å huske det sto at ordinær pris var 995,-

Jeg ville ikke vurdert noen dekoder (PVR) fra CD før vi ser hvordan de nye dekoderne som visstnok kommer til høsten fungerer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naeem
    hei og ho,
    byttet over til idtv for få dager siden, det er deilig å slippe dekoderen. Bildekvaliteten er prima, men kanalskifte går litt tregt.

Sum:
    gå for idtv!
    Jeg har faktisk stikk motsatt erfaring, men det var på RiksTV så det er kanskje ikke så relevant. På den billige Samsung dekoderen gikk kanalskifte utrolig tregt, skjermen blafret og styrte voldsomt med å justere oppløsning. Å skifte kanal kunne ta opptil 5 sekunder. Med IDTV går kanalskiftet sømløst og kjapt.

Men for øvrig kan jeg nevne at CD ga meg et svært godt tilbud på da jeg ringte for å si opp abonnementet, faktisk såpass godt at jeg kunne vurdere å droppe RiksTV dersom ikke angrefristen hadde gått ut. Det var snakk om TV-i-flere-rom, og de tilbød gratis utstyr og fritt abonnement i 3 (eller var det 4?) måneder. Så hvis man allerede er kunde og har flere alternativer, kan et hett tips være å ringe CD, trykke seg frem til si-opp-abonnement i tastevalget og si at du skal si opp abonnementet for å gå over til ViaSat eller RiksTV. De vil antagelig gi et svært godt tilbud.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •