5.1 lyd på NRK HD, en bløff?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 lyd på NRK HD, en bløff?

Hei folkens!

Jeg har enda ikke klart å finne et program der NRK sender ekte DD 5.1 surround lyd på noen program, serier eller filmer. Noen der ute som har funnet det, eller vet mer om dette??? Det skal jo merkes i EPG når det er ekte 5.1 og ekte HD, men jeg har ikke klart å finne noe....

Såg forøvrig Pacific på SVT1 som sender ekte 5.1 lyd på den serien...og lyden var jo bare helt konge. Går onsdag og lørdag til info. På nrk sin versjon er det bare Dolby digital stereo.

Er NRK sin reklame for 5.1 lyd på HD-kanalene en ekte bløff????

Lloydern

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kabeltv hos canal digital og der er nrk 1 2 3 i hd og 5.1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skikkelig "newbie"-spørsmål : Hva må receiveren stilles inn på for å få lyden i 5.1?
    Har CD via kabel. CD kanalkort i KAM direkte i TV'en. Lyden fra TV'en til receiveren i fiber.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arguzen
    Et skikkelig "newbie"-spørsmål : Hva må receiveren stilles inn på for å få lyden i 5.1?
    Har CD via kabel. CD kanalkort i KAM direkte i TV'en. Lyden fra TV'en til receiveren i fiber.
    De fleste recievere har en "auto surround"-funksjon.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av lloydern
    Hei folkens!

Jeg har enda ikke klart å finne et program der NRK sender ekte DD 5.1 surround lyd på noen program, serier eller filmer. Noen der ute som har funnet det, eller vet mer om dette??? Det skal jo merkes i EPG når det er ekte 5.1 og ekte HD, men jeg har ikke klart å finne noe....

Såg forøvrig Pacific på SVT1 som sender ekte 5.1 lyd på den serien...og lyden var jo bare helt konge. Går onsdag og lørdag til info. På nrk sin versjon er det bare Dolby digital stereo.

Er NRK sin reklame for 5.1 lyd på HD-kanalene en ekte bløff????

Lloydern
    Ingen bløff, men ingen fortalte de som kjøper inn program at NRK skulle begynne med 5.1 i 2011...:-) men det kommer sikkert etprogram i løpet av året med 5.1 lyd...Grand Prix finalen fra Düsseldorf i hvertfall....
    NRK sier f, eks at TV utgaven av the Pacific ikke har 5.1 lyd....
    men den de viser på SVT1 har så absolutt DD 5.1 lyd...:-)
    Så den som venter får høre...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Arguzen
    Mange TV'er klarer ikke å videreformidle 5.1 signaler....på RIKS.TV sine sider har de en oversikt over de som gjør det....
    Og gjør den ikke det, må du ha en tuner/boks for å få 5.1 lyd....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer spiderworm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ett program som var merket for dette forrige helg, klassisk musikk og ballett.

Vivaldi som tegneserie - Kultur-og-underholdning - NRK

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at kanalene med 5.1 lyd ligger på en annen frekvens enn de andre. Se denne tråden for info: http://avforum.no/forum/digitalt-bak...dvbviewer.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quadduo
    Husk at kanalene med 5.1 lyd ligger på en annen frekvens enn de andre. Se denne tråden for info: http://avforum.no/forum/digitalt-bak...dvbviewer.html
    For å oppklare eventuelle misforståelser...NRK sender digitallyd på alle sine HD kanaler per idag. Så det er greitt. Men nesten ingen program sendes med ekte 5.1 lyd, selv om folk kanskje tror dette siden signalet er dolby digital. Mitt poeng med denne tråden var om noen har kjennskap til hvilke program/serier/filmer som faktisk blir sendt/vil bli sendt i 5.1....ikke bare "skryte 5.1".....

lloydern

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppklare eventuelle misforståelser...NRK sender digitallyd på alle sine HD kanaler per idag. Så det er greitt. Men nesten ingen program sendes med ekte 5.1 lyd, selv om folk kanskje tror dette siden signalet er dolby digital. Mitt poeng med denne tråden var om noen har kjennskap til hvilke program/serier/filmer som faktisk blir sendt/vil bli sendt i 5.1....ikke bare "skryte 5.1".....

lloydern
    Jeg har hvertfall lyd i alle 5 kanalene nå på reprisene fra OL i Vancouver på NRK1 HD. Det er antagelig ikke "ekte 5.1" men
    5.1 lyd dekodet av Prologic II dekoderen til NRK. Såvidt jeg har forstått det så benytter NRK PrologicII dekodere for å mate 5.1 lydsporet når kilden er stereo. Prologic II gir faktisk ganske bra surround lyd på sportssendinger der det er naturlige surround effekter.

Det har også vært sportsendinger som har vært Prologic II kodet. Sky Sports benyttet f.eks. Prologic II koding på hele 90-tallet for å sende 5.1 lyd over stereospor. Det fungerte veldig bra.

Jeg syns egentlig ikke at det er noe problem at NRK ikke alltid sender lyd i alle 5+1 kanalene. NRK sender antagelig så mye "ekte 5.1" og "Prologic II 5.1" som de kan ut fra materiale som er tilgjengelig. Tipper det blir mye "ekte 5.1" under Ski VM.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1

Jeg syns egentlig ikke at det er noe problem at NRK ikke alltid sender lyd i alle 5+1 kanalene. NRK sender antagelig så mye "ekte 5.1" og "Prologic II 5.1" som de kan ut fra materiale som er tilgjengelig. Tipper det blir mye "ekte 5.1" under Ski VM.
    Hei Bobben! Enig i at det ikke er noe problem at de ikke alltid sender lyd i alle kanaler. Men jeg ble skuffet da jeg skjønte at det er lite ekte 5.1 på serier og filmer. Men fint med litt ekstra punlikumsstemning på sportssendingene.
    Får håpe det blir mer i fremtiden etterhvert som innkjøperne sørger for å kjøpe riktige versjoner med 5.1 lyd for ekspempel av serier som Pacific o.l.

Lloydern

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av spiderworm
    Var ett program som var merket for dette forrige helg, klassisk musikk og ballett.

Vivaldi som tegneserie - Kultur-og-underholdning - NRK
    Jeg så en god del av det og sjekket....fin lyd men ingen 5.1 lyd der heller...

Newcomer spiderworm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk 5.1 lyd på dette, men måtte velge lydkanal/frekvens/spor 2 på rikstv boksen.

Dette er forøvrig det eneste programmet jeg har sett at det spesifikk har stått 5.1 lyd på NRK Tekst-TV's oversikt over programmer.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har HD dekoderen til Canal Digital for kabeltv så ligger NRK HD kanalene på nr plass 997, 998 og 999.
    NRK utvider HD-tilbudet - Canal Digital NO

Men jeg syns bildet hakker i disse kanalplassene. Så jeg bruker dem ikke.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av spiderworm
    Jeg fikk 5.1 lyd på dette, men måtte velge lydkanal/frekvens/spor 2 på rikstv boksen.

Dette er forøvrig det eneste programmet jeg har sett at det spesifikk har stått 5.1 lyd på NRK Tekst-TV's oversikt over programmer.
    har bare "RiksTV" gjennom Tv'en og den som så mange andre støtter ikke 5.1 lyd....selvom jeg har fått språk 1 og 2 etter 1 februar....
    Men sjekket både CD og Viasat....får vel bare være tålmodig....og 5.1 lyd på egen produksjoner kontra tv serier kontra filmer vil vel være ganske forskjellig....BBC HD derimot er utrolig dyktige....:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det ikke mange programmer med ekte 5.1. Tror jeg bare har registrert AF1 som går på lørdagene NRK1/NRK Super som det eneste faste programmet i 5.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technofranki
    Dessverre er det ikke mange programmer med ekte 5.1. Tror jeg bare har registrert AF1 som går på lørdagene NRK1/NRK Super som det eneste faste programmet i 5.1.
    Hei Frank!

Har sett tidligere også at du har henvist til dette programmet. Men ifølge NRK Kundeservice skal alle program som sendes i ekte 5.1 og/eller ekte HD merkes med dette i EPG.
    I min EPG er det ikke merket at AFI sendes i ekte 5.1. (Get). Er dette merket i din EPG???

Lloydern

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frank!

Har sett tidligere også at du har henvist til dette programmet. Men ifølge NRK Kundeservice skal alle program som sendes i ekte 5.1 og/eller ekte HD merkes med dette i EPG.
    I min EPG er det ikke merket at AFI sendes i ekte 5.1. (Get). Er dette merket i din EPG???

Lloydern
    Ja, jeg mener det. Kan dessverre ikke få sjekket det nå, da EPG hos RiksTV kun har programbeskrivelse for de tre neste dagene. Gjelder det Get også?

Derimot så er Brødre som går mandagskvelder på NRK1 i 5.1, i følge EPG.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Get er jo normalt sett ikke i stand til å markere noe som helst riktig i EPG. Det er ingen markering av hvorvidt noe er HD eller ikke på Get sin EPG. Det står HD der så fort det er en HD-kanal og ikke om sendingen er i HD. Det er lov å undre seg over fra hvor Get får EPG-data...

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK starter utrulling av 5.1 sendinger nå, kun et fåtall enkeltprogrammer har blitt prøvesendt i 5.1.
    tu.no - Nå kommer surround fra NRK - Teknisk Ukeblad

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •