5.1 lyd på NRK HD, en bløff? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    NRK starter utrulling av 5.1 sendinger nå, kun et fåtall enkeltprogrammer har blitt prøvesendt i 5.1.
    tu.no - Nå kommer surround fra NRK - Teknisk Ukeblad
    Antar at VM sendingene vil gå i 5.1. Har også hørt lyd i surround høyttalerene på en del andre programmer.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Antar at VM sendingene vil gå i 5.1. Har også hørt lyd i surround høyttalerene på en del andre programmer.
    Sakset fra NRK BETA ang 5. 1 lyd:
    Ettersom du får “DTS” på displayet tyder det på at du bruke bakkenettet. I bakkenettet kan du, dersom du har en RiksTV mottaker boks, velge om du vil høre original stereo PCM miks eller 5.1 miks (oppmikset stereo eller original 5.1). Dette gjøres ved å velge “stereo” eller “5.1″ i menyen. Når du ønsker 5.1, må du også velge “Norsk2″ under lydvalg i opsjonsmenyen. Bakkenettets mottakerbokser har DTS koder innebygget. 5.1 strømmen ut på HDMI eller S/PDIF kontakten vil bli dekodet av DTS dekoderen i forsterkeren.

På satellitt og kabel TV som henter signal fra satellitt vil man bare få Dolby Digital lyd, enten opp/nedmikset eller ekte 5.1. Dette skyldes at Canal Digital og Viasat bare ønsker å formidle dette.

Stereo oppmiksen er gjort konservativt, nærmest 3.0, dvs. minimal lyd i bakhøytalere og sub. Dette er gjort for at mottakerens nedmiks skal bli så lik den originale stereomiksen som mulig.

For å se om lyden sendes i “ekte” 5.1, må du se i EPG’ens tekstinformasjon. Her vil det i tilfelle stå (HD/5.1). VMs direkte sendinger er produsert i 5.1 og sendes i 5.1. Redigerte opptak i nyhetssendingene o. l. vil bare være stereo
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvordan dette er på Altiboks? Er det noen innstillingsvalg i dekoderen?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorhe
    Er det noen som vet hvordan dette er på Altiboks? Er det noen innstillingsvalg i dekoderen?
    Jepp.

Gå på Meny, Tjenester, Innstillinger, Lyd/bilde. Her kan du velge 2 kanal eller PCM. PCM er multikanal.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jepp.

Gå på Meny, Tjenester, Innstillinger, Lyd/bilde. Her kan du velge 2 kanal eller PCM. PCM er multikanal.
    Takk! Det gjorde susen. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får ikke 5.1 signal cam'en - noen som har løsning?

Har en Sony KDL - 40W4500 m/Conax cam og en Denon AVR 2808 som blir fóret via optisk ut fra Sony'en. Jeg får ikke 5.1 lyd ut fra tv'n Har prøvd "alle" mulige innstillinger på tv og cam, men får ikke ut flerkanalslyd fra den. Tv'n har en "audio knapp" som man kan veksle mellom 2.0 og 3/2.1 men reciveren registrerer ikke noe forskjell. Noen som kan hjelpe?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer heller ikke å få noe flerkanalslyd ut av tven med optisk. Jeg mistenker at man må ha en forsterker med hdmi.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av orginalmaska
    Har en Sony KDL - 40W4500 m/Conax cam og en Denon AVR 2808 som blir fóret via optisk ut fra Sony'en. Jeg får ikke 5.1 lyd ut fra tv'n Har prøvd "alle" mulige innstillinger på tv og cam, men får ikke ut flerkanalslyd fra den. Tv'n har en "audio knapp" som man kan veksle mellom 2.0 og 3/2.1 men reciveren registrerer ikke noe forskjell. Noen som kan hjelpe?:-D
    De færreste tv'er klarer å ta i mot flerkanalslyd og å formidle den videre...
    men det finnes unntak....tror det finnes en liste hos Riks TV....
    Men det beste er å ha en box og en receiver.....
    PS: Min TV gjør det heller ikke...
    men har nok av bokser som gjør det :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    De færreste tv'er klarer å ta i mot flerkanalslyd og å formidle den videre...
    men det finnes unntak....tror det finnes en liste hos Riks TV....
    Men det beste er å ha en box og en receiver.....
    PS: Min TV gjør det heller ikke...
    men har nok av bokser som gjør det :-)
    Takker for svar! Synes det likevell er litt rart at tv'n ikke kan sende 5.1 videre, men det er jo alltids plass til enda en boks...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

5.1 på telenor iptv

noen som har fått til 5.1 lyd på nrk på telenor iptv? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får det til. Får det ikke til på canal plus heller.. men har det på tv2 premier league hd..

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool NRK i 5.1???????????????

Nå har jeg levd med NRK 1-2-3 og 5.1 lyd i 2 måneder...
    Det er vel som å kaste perler for svin...
    Eneste program med ordentlig 5.1 lyd jeg har fått med meg var SKI VM live fra Holmenkollen...

I Sverige har man derimot gått over til MYE mer DOLBY 2.0.også på SVT2 som kom på CD 1 april..samme som TV3HD(Sverige)og TV3+(Danmark).
    Det gir mye klarere og definert lyd fra 2 kanals kilder....og når det evt. kommer(kanskje før jul) et program som er ordentlig kodet i 5.1, så kan man evt skru på de ekstra kanalene som de gjør i Sverige..(SVT)
    Kanaler som National Geographic HD har virkelig skjønt det med 5.1 lyd på dokumentarer....samme med BBC HD....
    Oppmikset analog 2 kanals lyd låter ikke bra i lengden...Sorry NRK.

PS: Svensk TV 3 HD viser i kveld en film. Da gikk kodingen over til 5.1....når reklamen kom så var det tilbake til 2.0....Brilliant :-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Nå har jeg levd med NRK 1-2-3 og 5.1 lyd i 2 måneder...
    Oppmikset analog 2 kanals lyd låter ikke bra i lengden...Sorry NRK.
    + 1
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av lloydern
    Hei folkens!

Jeg har enda ikke klart å finne et program der NRK sender ekte DD 5.1 surround lyd på noen program, serier eller filmer. Noen der ute som har funnet det, eller vet mer om dette??? Det skal jo merkes i EPG når det er ekte 5.1 og ekte HD, men jeg har ikke klart å finne noe....

Såg forøvrig Pacific på SVT1 som sender ekte 5.1 lyd på den serien...og lyden var jo bare helt konge. Går onsdag og lørdag til info. På nrk sin versjon er det bare Dolby digital stereo.

Er NRK sin reklame for 5.1 lyd på HD-kanalene en ekte bløff????

Lloydern
    Da skulle det gå ca 100 dager før NRK sendte sitt første program med "ordentlig" 5.1 lyd....selvom man ikke kan kalle den lyden=musikken som kommer fra Düsseldorf hverken ordentlig eller bra..:-)
    På svensk TV1(CD) og på RiksTv så står det HD/5.1, men på CD sin HDPVR
    er begge feltene som angir HD og 5.1 svarte....På Viasat står det ingenting....men 5.1 er det i hvertfall...så da kan vi trøste oss med at
    3 ganger i året får 5.1 lyd fra NRK: når mai kommer med Eurovision Song Contest=Grand Prix....Hurra for KRINKEN..:-)
    Og problemer med kommentatorlyden har man også...i 2011???????

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykker på Straight knappen på fjernkontrollen og det er kun 2 kanaler det leveres lyd i via Riks Tv :-/ Blir like skuffet hver gang....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har CD HD boks og i receiver står det Dolby Digital om jeg velger digitalsignal i dekoder.

Men synes det også i dag er for mye i center og ved å velge PCM og ProLogic music får et vennligere lydbilde.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Trykker på Straight knappen på fjernkontrollen og det er kun 2 kanaler det leveres lyd i via Riks Tv :-/ Blir like skuffet hver gang....
    Jeg har RIKSTV via CAM i min TV, så jeg så bare på info....
    Men du har rett: Via DVB/T delen i min Canal Digital HDPVR så er det DTS, og 5 kanaler, men ingen surround.....merksnodig....send en mail til RIKSTV og klag..:-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er sansynligvis ikke nrk norge som styrer lyd og bilde nå fra sendeingen da

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Men det er sansynligvis ikke nrk norge som styrer lyd og bilde nå fra sendeingen da
    Nei det kommer jo fra Tyskland, men har 5.1 lyd fra Sverige og Norge via Canal Digital og Viasat, alt med parabol....:-)

SVT1 kjører litt høyere bitrate enn NRK, og har pluss 4db i centerkanalen.....

Så hvorfor noen hos RiksTV eller NRK for den saks skyld ikke har klart å trykke på riktig knapp vet ikke jeg....:-(

Men når man sjekker nettsidene til RIKSTV, så står det ingenting om at NRK2 og NRK3 nå sendes i HD, samt at alle disse tre kanalene sender i Dolby 5.1....liksom :-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyskene klarte ikke gjennomføre uten store problemer med lyden står det på vg siden i dag.

Er helt utrolig at norge ikke gikk videre i år som faktisk etter og hørt sangene i går er av de 3 beste

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyskene klarte ikke gjennomføre uten store problemer med lyden står det på vg siden i dag.

Er helt utrolig at norge ikke gikk videre i år som faktisk etter og hørt sangene i går er av de 3 beste
    Men dama (Stella) kan da ikke synge bedre enn meg - er der bare jeg som høre det ? Det jeg hørte på P4 i morges låt direkte surt - så ingen ting i går - GP er for damer og sopere 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •