NRK sender nå 5.1 på NRK1,NRK2 & NRK3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK sender nå 5.1 på NRK1,NRK2 & NRK3

Nå mottar jeg HE-AAC 5.1 lyd i bakkenettet. Det er første gangen jeg har sett dette.

Man kan komme i skade for å tro at man mottar DTS 5.1 siden de godkjente boksene i bakkenettet med støtte for surround lyd transkoder HE-AAC 5.1 til DTS 5.1.

Grundig dekoderen min transkoder til DTS 5.1 og det funker bra med AVreceiveren min. Har testet dette på NRK2 og NRK3 i bakkenettet. På NRK1 var det regionalsending med kun stereo lyd men det kommer nok 5.1 lyd så fort regionalsendingen er over kl.19.

Via satellitt (og sikkert kabel+IPTV) er det Dolby Digital 5.1 på NRK1 HD,NRK2 HD og NRK3 HD.

Edit: oppdaget også at det er ekte 5.1 lyd på TV 2 PL1 HD kanalen i bakkenettet ( HE-AAC 5.1).

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Nå mottar jeg HE-AAC 5.1 lyd i bakkenettet. Det er første gangen jeg har sett dette.

Man kan komme i skade for å tro at man mottar DTS 5.1 siden de godkjente boksene i bakkenettet med støtte for surround lyd transkoder HE-AAC 5.1 til DTS 5.1.

Grundig dekoderen min transkoder til DTS 5.1 og det funker bra med AVreceiveren min. Har testet dette på NRK2 og NRK3 i bakkenettet. På NRK1 var det regionalsending med kun stereo lyd men det kommer nok 5.1 lyd så fort regionalsendingen er over kl.19.

Via satellitt (og sikkert kabel+IPTV) er det Dolby Digital 5.1 på NRK1 HD,NRK2 HD og NRK3 HD.

Edit: oppdaget også at det er ekte 5.1 lyd på TV 2 PL1 HD kanalen i bakkenettet ( HE-AAC 5.1).
    Min(e) Canal Digital HD PVR har spilt DTS i lengre tid, men uten noe ordentlig surround....heller ikke i dag. men bit rate på DTS signalet er 1536 kpbs mot 640 fra satelitt.....men lydsignaturen i DTS er en del annerlededs enn DD fra NRK via satelitt....
    Ellers så kan man konstatere at The Pacific gikk i vanlig stereo i kveld,
    og at NRK (som SVT) har droppet HD logoen på alle tre kanaler...du må sjekke info for å se hvilke programmer som sendes i HD..(hvis du ikke ser det da) :-)
    Gad vite når det første programmet/filmen/serien med ordentlig DD 5.1 lyd kommer....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har TV2 PL 1 sendt 5.1 siden 24.januar eller noe sånt.

Til info sender kun NRK ut 5.1 lyd på HD-kanalene, og ikke på SD-kanalene. Se svar fra NRK nedenfor:

Hei, takk for henvendelsen per telefon idag.

For å kunne nyttegjøre 5.1 lyd må du ha HD-mottaker. Det er ikke 5.1 lyd på SD versjonene av NRK- kanalene. Mange innkjøpte program og serier har imidlertid liggende Dolby Pro Logic. Dette er surroundlyd som er modulert inn i stereosporet. I mange år har man derfor kunnet høre surroundlyd på de "gamle" SD sendingene ved å koble lyden opp mot surround forsterkere.

Vi sender alltid flerkanals lyd heretter. Dersom programmet bare har stereo, vil lyden bli oppmikset til 5.1. Som for HD vil bare program som innholder ekte 5.1 lyd bli merket i EPG’en, og 5.1 vil som sagt bare være tilgjengelig på HD-versjonen av kanalen.

The Pacific sendes for øvrig ikke med "ekte" 5.1 lyd i TV-versjonen.

Med vennlig hilsen
    NRK Nyheter, tv og radio fra Norge og hele verden - NRK.no
    Informasjonsavdelingen
    Publikumsservice

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig godt svar fra NRK kundeservice over må jeg kommentere.

Er vant med at når en ringe kundeservice så møter en på en person som egentlig ikke kan noe.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Min(e) Canal Digital HD PVR har spilt DTS i lengre tid, men uten noe ordentlig surround....heller ikke i dag. men bit rate på DTS signalet er 1536 kpbs mot 640 fra satelitt.....men lydsignaturen i DTS er en del annerlededs enn DD fra NRK via satelitt....
    Ellers så kan man konstatere at The Pacific gikk i vanlig stereo i kveld,
    og at NRK (som SVT) har droppet HD logoen på alle tre kanaler...du må sjekke info for å se hvilke programmer som sendes i HD..(hvis du ikke ser det da) :-)
    Gad vite når det første programmet/filmen/serien med ordentlig DD 5.1 lyd kommer....
    Det sendes ikke 1536kbps DTS i bakkenettet. Det sendes HE-AAC 5.1 med en bitrate mellom 130-160kbps. Det er HDPVR som konverterer HE-AAC 5.1 til DTS siden ingen AVreceivere støtter HE-AAC.
    Det samme gjør boksene godkjent av NTV / bakkenett.

Via satellitt er det pass trough hele veien uten transkoding i boksen
    ( 640kbps) . Så vidt jeg har forstått så benytter NRK prologic II dekoder for å mate 5.1 for de programmene som utelukkende har stereo prologic II 5.1 lydkoding. Programmer i ren stereo gir kun lyd i frontkanalene.

Men selv uten prologic II koding av stereo kildematerialet så regner jeg med at naturlige fase forskjeller i stereo produksjonen gir naturlige surround effekter. Er kilde materialet Prologic II kodet så blir det selvfølgelig bedre 5.1 surround lyd enn stereo uten PL II koding.

Aller best er selvfølgelig om kildematerialet inneholder ren diskret 5.1 lyd , også kalt "ekte" 5.1 lyd av NRK.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har klart å registrere, er det AF1 på NRK1/NRK Super førstkommende lørdag, 5. februar, som er det første programmet NRK sender med 5.1-lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lyden blitt lavere samtidig?

Altibox koblet til DTS og DD-klar receiver (harman kardon) via HDMI til tv og optisk til receiver.

Det kommer opp Dolby Digital på receiveren og sier at det er lyd i 5+1 kanal.

Men lydnivået er så lavt at jeg må skru ned ca -10DB når jeg svitsjer til tv2. (-40db -> -50 altså)

Skal det være sånn? Noe innstillinger i receiveren som kan fikse dette?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[
    The Pacific sendes for øvrig ikke med "ekte" 5.1 lyd i TV-versjonen.

Med vennlig hilsen
    NRK Nyheter, tv og radio fra Norge og hele verden - NRK.no
    Informasjonsavdelingen
    Publikumsservice[/QUOTE]

Nei, ikke den Tv versjonen NRK har kjøpt....men på SVT1 så er det full DD 5.1
    på the Pacific....noen har ikke gjort jobben sin :-(
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har problemer med at lyden av og til går ned og opp på disse kanelene? Sliter med dette. De andre kanalene fungerer utmerket. Bruker kun lyd på TVen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg større problemer med "dropouts" - egentlig forskyvninger i lyden som hentes inn igjen. Det skjer altfor ofte.

Noen som har en idé?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selv har jeg større problemer med "dropouts" - egentlig forskyvninger i lyden som hentes inn igjen. Det skjer altfor ofte.

Noen som har en idé?
    Hvilken mottager/dekoder benytter du ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parabol, første HD-dekoderen til Canal Digital...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har problem med lyden. Kjører via 5.1 forsterker og der går lyden alt fra høy lyd til veldig lav.
    Dette gjelder NRK1,2,3HD og Silver Hd.
    De andre kanalene som sender i 5.1 lyd er lyden helt perfekt.

Sitat Opprinnelig postet av sirikit
    Noen som har problemer med at lyden av og til går ned og opp på disse kanelene? Sliter med dette. De andre kanalene fungerer utmerket. Bruker kun lyd på TVen.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av runero7@online.no
    Jeg har problem med lyden. Kjører via 5.1 forsterker og der går lyden alt fra høy lyd til veldig lav.
    Dette gjelder NRK1,2,3HD og Silver Hd.
    De andre kanalene som sender i 5.1 lyd er lyden helt perfekt.
    Signalkvalitet?? kjører du lyd fra CD boksen via coax eller HDMI?

Jeg har NRK 1+2+3 HD på 4 forskjellige platformer....CD+Viasat+bakkenett rett i TV+bakkenett gjennom CD sin HDPVR. "Surroundlyd" på alt bortsett fra i TV. NULL problemer med lyd.....og på ingen andre kanaler heller...
    Alt via HDMI fra bokser til receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirikit
    Samme her!
    Holder på å bli sprø. :shock:
    NRK1, NRK2, NRK3 HD, alle har variabel lyd.
    10-15 sek. intervaller med tydelige fall/stigning i lyd. (jo-jo effekt)
    Hva skjer?

CD-kabel->DM800HD->Sony KDL-55EX500

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Northern
    Samme her!
    Holder på å bli sprø. :shock:
    NRK1, NRK2, NRK3 HD, alle har variabel lyd.
    10-15 sek. intervaller med tydelige fall/stigning i lyd. (jo-jo effekt)
    Hva skjer?

CD-kabel->DM800HD->Sony KDL-55EX500
    Hvilke nummer har dine NRK Kanaler????

Var hos en kamerat på mandag som har CD på kabel...et kjapt kabelsøk så kom de "nye" NRK kanalene inn på 999 osv. Vi testet alle en del ganger og det var helt fin lyd på alle 3..:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hvilke nummer har dine NRK Kanaler????

Var hos en kamerat på mandag som har CD på kabel...et kjapt kabelsøk så kom de "nye" NRK kanalene inn på 999 osv. Vi testet alle en del ganger og det var helt fin lyd på alle 3..:-)
    997, 998 og 999

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Northern
    997, 998 og 999
    Da er det kanskje tv'en din som reagerer på Dolby lyden...
    På min tv som også tar i mot Riks TV så dukket det opp 2 språkelig alternatver....men du kjører lyden inn i TV via HDMI....det er noe helt annet....og da har du div valg i TV og i dekoder....så det er der du må prøve deg frem.....:-)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Parabol, første HD-dekoderen til Canal Digital...
    Vi har 3 stk CD HD 106-S og jeg kan ikke si at DD lyden er noe problem.
    Signalet er vel fixed siden volumkontroll på CD remote ikke 'virker' når jeg har aktivisert DD lyd.
    Problemet mitt er at det ikke kommer lyd til TV når DD er aktivisert i dekoder. Har jeg receiver på så er det greit, men det er flere programmer hvor jeg ikke setter på receiver og da må jeg inn på dekoder og deaktivere DD lyd for å få lyd til TV.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Vi har 3 stk CD HD 106-S og jeg kan ikke si at DD lyden er noe problem.
    Signalet er vel fixed siden volumkontroll på CD remote ikke 'virker' når jeg har aktivisert DD lyd.
    Problemet mitt er at det ikke kommer lyd til TV når DD er aktivisert i dekoder. Har jeg receiver på så er det greit, men det er flere programmer hvor jeg ikke setter på receiver og da må jeg inn på dekoder og deaktivere DD lyd for å få lyd til TV.

Tydeligvis forskjell på TV'er, på min Panasonic så går det greit med DD lyd
    fra både CD og Viasat sine dekodere direkte, men hos meg tror jeg det bare gjelder HDMI inngang nr 1....:-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •