NRK sender nå 5.1 på NRK1,NRK2 & NRK3 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Da er det kanskje tv'en din som reagerer på Dolby lyden...
    På min tv som også tar i mot Riks TV så dukket det opp 2 språkelig alternatver....men du kjører lyden inn i TV via HDMI....det er noe helt annet....og da har du div valg i TV og i dekoder....så det er der du må prøve deg frem.....:-)
    Hm.... Mulig du er inne på noe der.
    Tv`n er helt ny, så er ikke inne i alle detaljer enda :-)
    Tv`n er utrolig nok merket "dolby digital", men denne modellen er jo ikke kjent for lydkvalitet akkurat.:-D

Om jeg slår av AC3 downmix på dm800 så kan man ikke styre volumet på boksen.
    Mistenker at DM800 kan ha noe med dette å gjøre.
    Virker som de med CD-boks ikke har problemer.

På et par andre forum ser jeg at flere med DM-boks sliter med 5.1 lyden på NRK nå.
    Skal "forske" litt i helgen....:-D

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Northern
    Hm.... Mulig du er inne på noe der.
    Tv`n er helt ny, så er ikke inne i alle detaljer enda :-)
    Tv`n er utrolig nok merket "dolby digital", men denne modellen er jo ikke kjent for lydkvalitet akkurat.:-D

Om jeg slår av AC3 downmix på dm800 så kan man ikke styre volumet på boksen.
    Mistenker at DM800 kan ha noe med dette å gjøre.
    Virker som de med CD-boks ikke har problemer.

På et par andre forum ser jeg at flere med DM-boks sliter med 5.1 lyden på NRK nå.
    Skal "forske" litt i helgen....:-D
    Ikke glem at Dolby Digital også betyr 2.0.....ikke bare 5.1....
    På div filmkanaler og SVT1 står det Dolby Digita, men det er ofte bare 2.0
    Så for å få 5.1 må man ha en dekoder..:-)

PS. Det står Dolby Digital plus på min TV :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har TV2 (HD) planer om surrerundtlyd ?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Har TV2 (HD) planer om surrerundtlyd ?
    Det virker jo ikke som om de har det...heller ikke TV Norge....

Nå har jo NRK hatt 5.1 lyd i 3 kanaler i en måned, og det eneste
    ordentlige 5.1 lyd jeg har hørt foreløpig er fra direktesendingene
    fra Holmenkollen...i varierende grad...
    Har også tilgang på SVT1 og svensk TV4 som hele tdien sender Dolby Digital
    2.0 og 5.1....og må jo si at mye forskjell på Stereo lyd og DD er det jo oftest ikke...men the Pacific på SVT1 gjør seg jo bra....
    Så det skulle vært interessant å høre NCIS og Criminal Minds med evt 5.1 lyd...
    Nå har svensk TV3 blitt til TV3HD med Dolby Digital 2.0 på Viasat parabol...
    så får vi se når NCIS og NCIS LA kommer tilbake om ca 14 dager om det blir bedre lyd når man med min Yamaha kjører extended surround...
    Reklamelyden var klart bedre enn ellers...:-)Og bildet på SD sendinger... Men ser jo sjelden på TV3 direkte, blir mye i opptak for å kunne spore forbi de LANGE reklameavbruddene...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig...

Hei. Min første post her etter å ha lest masse her og lært masse nyttig. Anyway.. Jeg har også registrert den nye lyd-profilen til NRK. Endelig tenker jeg. Dette er noe jeg har ventet på lenge. Slik jeg har forstått det, sender NRK alltid i 5.1, enten ekte eller oppskalert (dolby prologic osv.) noe jeg leste et sted var at NRK med hensikt legger mindre lyd i alle kanaler bortsett fra senterhøyttaleren for å skape et kompromiss mellom de som har full pakke med surroundlyd i stua og de som bare har en kjip tv med mono/stereo lyd. Dagsrevyen kl 19 på NRK 1 har etter lyd endringen fått så ujevn lyd og jeg mener det kun er lyd i senterhøyttaleren og subben. Det var ingen lyd i bakhøyttalerne eller L/R. På andre programmer fungerer oppskaleringa bedre, men jeg foretrekker å høre stereolyd i stereo hvis det var stereo som var intensjonen i utgangspunktet. Jeg mener det ville vært bedre hvis NRK alltid sendte programmene slik de er, altså stereo når det er stereo og 5.1 når der er tilgjengelig. Er det noen som fortelle mer om dette? Et annet spørsmål er hvor lenge vi må vente før alle kanaler sender 5.1 lyd. Hva er det som stopper dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RiksTV

Hei

Har en Grundig DTR-8720 som jeg ikke får surround med.
    Noen andre som har problemer med den?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Hei

Har en Grundig DTR-8720 som jeg ikke får surround med.
    Noen andre som har problemer med den?
    Fungerer fint her men det er selvfølgelig langt fra alle programmer som sender surround. Egentlig er det ganske langt mellom hvert program med 5.1 lyd men AVreceiveren din vil motta 5.1 lyd hele tiden på NRK1,NRK2,NRK3 og TV2 Premier League HD. Dvs. det er ofte kun lyd i senter(dialog) og i front kanalene(stereo).

Du må aktivere 5.1 surround i 8720 for å kunne motta HE-AAC 5.1 lyden som NRK1,2,3 og TV2 Premier League HD sender. AVreceiveren din skal da rapportere DTS 5.1. DTS 8720 koder om HE-AAC lyden til DTS 5.1.

Trykk Meny/Dine valg/Audio modus og velg 5.1 Surround

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Offline,

Har du en link til det du har lest?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av offline
    Hei. Min første post her etter å ha lest masse her og lært masse nyttig. Anyway.. Jeg har også registrert den nye lyd-profilen til NRK. Endelig tenker jeg. Dette er noe jeg har ventet på lenge. Slik jeg har forstått det, sender NRK alltid i 5.1, enten ekte eller oppskalert (dolby prologic osv.) noe jeg leste et sted var at NRK med hensikt legger mindre lyd i alle kanaler bortsett fra senterhøyttaleren for å skape et kompromiss mellom de som har full pakke med surroundlyd i stua og de som bare har en kjip tv med mono/stereo lyd. Dagsrevyen kl 19 på NRK 1 har etter lyd endringen fått så ujevn lyd og jeg mener det kun er lyd i senterhøyttaleren og subben. Det var ingen lyd i bakhøyttalerne eller L/R. På andre programmer fungerer oppskaleringa bedre, men jeg foretrekker å høre stereolyd i stereo hvis det var stereo som var intensjonen i utgangspunktet. Jeg mener det ville vært bedre hvis NRK alltid sendte programmene slik de er, altså stereo når det er stereo og 5.1 når der er tilgjengelig. Er det noen som fortelle mer om dette? Et annet spørsmål er hvor lenge vi må vente før alle kanaler sender 5.1 lyd. Hva er det som stopper dem?
    Det er antagelig ikke mulig å veksle mellom 5.1 og 2.0 pga. at lyden overføres som HE-AAC 5.1 og transkodes til DTS 5.1. Noe av problemet er antagelig at man ikke kan sende "metadata" når surroundlyden sendes som HE-AAC 5.1 og transkodes til DTS i mottageren.

Er ingen ekspert på dette men dersom det ikke sendes metadata som kontrollerer lyd mixeren i dekoderen (eller dekoderen ikke benytter metadata) så blir det sikkert vanskelig å få til et bra resultat, spesielt når dekoderen er satt til å mixe ned 5.1 lyden til stereo. Metadata skal også kontrollere AVreceiveren. Slik jeg har forstått det så har Dolby kommet opp med et system for å sende HE-AAC 5.1 inkl. metadata + Dolby transkoding. Så lenge det benyttes DTS transkoding så tror jeg ikke metadata overlever (men jeg kan godt ta feil der). Hvis jeg har rett så er løsningen å tilpasse nivåene i surroundkanalene slik at downmix vil gi bra resultat men det reduserer sikkert kvaliteten på surround lyden.

In broadcasting especially, metadata – such as DRC (Dynamic Range Control), DN (Dialog normalization), or downmixing
    from multichannel to stereo – is widely used to achieve adequate reproduction of the original
    programme material in particular listening environments.

Kilde: http://www.ebu.ch/fr/technical/trev/trev_305-moser.pdf

Jeg syns forøvrig det er helt logisk at dialog/tala havner i senter kanalen. På Dagsrevyen så kan man høre vignett osv.i front kanalene siden dette er stereo lydklipp.

Har observert variabelt lydnivå i senter ved noen Dagsrevysendinger men har ikke opplevd dette på en god stund nå. Det hørst ut som en limiter, eller liknende, med veldig sen respons.

Jeg tror også den rene stereo lyden til NRKs SD kanaler har panorert tale/dialog i senter (dvs. likt nivå i høyre & venstre ).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Offline,

Har du en link til det du har lest?
    Jeg har det fra NRK beta. Har kopiert inn en post fra diskusjonen fra en artikkel.

Ingve Bjerknes * for 2 uker siden
    Ettersom du får “DTS” på displayet tyder det på at du bruke bakkenettet. I bakkenettet kan du, dersom du har en RiksTV mottaker boks, velge om du vil høre original stereo PCM miks eller 5.1 miks (oppmikset stereo eller original 5.1). Dette gjøres ved å velge “stereo” eller “5.1″ i menyen. Når du ønsker 5.1, må du også velge “Norsk2″ under lydvalg i opsjonsmenyen. Bakkenettets mottakerbokser har DTS koder innebygget. 5.1 strømmen ut på HDMI eller S/PDIF kontakten vil bli dekodet av DTS dekoderen i forsterkeren.

På satellitt og kabel TV som henter signal fra satellitt vil man bare få Dolby Digital lyd, enten opp/nedmikset eller ekte 5.1. Dette skyldes at Canal Digital og Viasat bare ønsker å formidle dette.

Stereo oppmiksen er gjort konservativt, nærmest 3.0, dvs. minimal lyd i bakhøytalere og sub. Dette er gjort for at mottakerens nedmiks skal bli så lik den originale stereomiksen som mulig.

For å se om lyden sendes i “ekte” 5.1, må du se i EPG’ens tekstinformasjon. Her vil det i tilfelle stå (HD/5.1). VMs direkte sendinger er produsert i 5.1 og sendes i 5.1. Redigerte opptak i nyhetssendingene o. l. vil bare være stereo.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •